Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Du kan ju iaf testa att läsa vad jag skrev, det du skrev har inget med det att göra. Jag förklarade varför de kan utgå från samma data men olika resultat.
Problemet med inkomst är att gränserna är än mer luddiga, det finns ingen universell definition av var gränsen för att klassas t.ex. höginkomsttagare går. Jag och frun ser oss som typiska medelklasspersoner t.ex., men pratar vi inkomst har vi inkomster som är högre än stor del av befolkningen. Vi tycker dock inte vi är speciellt mycket höginkomsttagare.
Själv tycker jag klasstänket är bättre eftersom det pratar mer än bara vad man tjänar. Det tar in aspekter som bildning med mera i det hela. Det sagt behöver man ju inte värdera människor utifrån vilken klass de tillhör.
Så klart man kan vända och vrida på all statistik, men tycker det blir fel då. Ord som höginkomsttagare om man jämför vad vänster folk tycker det motsvarar så är det väldigt lågt och flesta håller inte med vänster om vad som är höginkomsttagare.
Dock är det ju tydligt vad krävs för vara top 1% eller top 10% etc vilket blir ändå ett vettigt mått utgå ifrån. Men det gäller ju lokalt inom landet endast baserat efter landets levnadskostnader, inflation och löneläge.
Så du kan vara höginkomsttagare i ett land men fattig i helt annat land.
Internationellt finns ju standarder för detta när man jämför, HNWI som utgår efter personer som äger tillgångar över 1M USD borträknad sin huvudbostads värde. Eller UHNWI personer som har 30M USD eller mer.
Visst problem är ju att USD hoppar för andra som har tillgångar i andra valutor, så på 2-3 år har USD gått upp 20-25% emot exempel SEK / EUR. Så vissa tappat sin HNWI status och vissa kommer klassas som HNWI om USD sjunker i värde.
Även om 1M USD är väldigt lite pengar ändå, men ändå något som används internationellt som en grund.