Citat:
Ursprungligen postat av
Lunes
Finns det inga färdiga kraftfulla små sifoner att köpa? För att experimentera, tar man "huvudet" på en sifon och skruvar på en annan flaska?
Hur gjorde du?
Det finns två olika typer av sifoner jag har använt.
En typ där ingen extra behållare finns, utan där ventilen är direkt ansluten till öppningen av patronen. Därmed blir trycket (och kylan) detsamma som trycket i patronen, vilket är väldigt kraftigt (om patronens tryck är högt)
Sedan så finns det sifoner där gasen åker ut i en extra behållare med möjlighet för gasen att expandera. Den gasen kommer då inte att ha ett lika högt tryck, men ger dig möjligheten att fylla på med mer patroner. Gränsen för hur mycket du kan fylla på kommer då rimligtvis att vara trycket i patronerna i sig.
Så det närmaste du kan komma utan mer avancerad utrustning är väl patronens tryck, och därmed är det lika bra att använda en sifon utan extra behållare.
Mina experiment var egentligen inte för att höja trycket, men jag gjorde lite grejer som gick fel, så patronen öppnades men var inte helt tätt ansluten till ventilen, så allt åkte ut på en gång på handen medan jag pillade, och jag lyckades få patronens utflöde direkt mot handen utan särskilt mycket luft mellan. Det var kallt.