2017-04-09, 23:20
Medlem
Luness avatar
Tjena, ja som frågan lyder - hur funkar en sifon?

Vad jag har förstått så är det som en påfyllningsbar sprayburk som trycksätts genom kolsyrepatroner?
Citera
2017-04-09, 23:23
Medlem
Mia-Rovys avatar
Du har en patron med högt tryck. Sedan skruvar du i den, och medan du skruvar så öppnas patronen och utflödet av gasen kan kontrolleras genom att öppna en ventil
Citera
2017-04-09, 23:28
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Du har en patron med högt tryck. Sedan skruvar du i den, och medan du skruvar så öppnas patronen och utflödet av gasen kan kontrolleras genom att öppna en ventil
Hur kraftfull stråle ger sifoner överlag? Finns det små sifoner som tar samma kolsyepatroner som stora, så de får kraftfullt tryck?
Citera
2017-04-09, 23:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hur kraftfull stråle ger sifoner överlag? Finns det små sifoner som tar större kolsyepatroner, så de får kraftfullt tryck?
Hur kraftfullt det blir beror helt enkelt på trycket och hur koncentrerat det är.

Ja, det finns det. Experimentera helst inte på egen hand dock. Jag har gjort det, och det är inte trevligt när något exploderar eller när man får en sådan stråle på sig. Det kan bli väldigt kallt och det finns risk för köldskador. Jag har fått några hyfsat svaga strålar på mig när jag gjorde lite fel under några "experiment". Började blöda, blev svullen och tappade känseln i flera dagar och blev helt blå runtom. Hade det varit kraftigare tryck så hade det nog kunnat bli permanenta skador
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-09 kl. 23:36.
Citera
2017-04-09, 23:38
Medlem
Luness avatar
Citat:
Hur kraftfullt det blir beror helt enkelt på trycket och hur koncentrerat det är.

Ja, det finns det. Experimentera helst inte på egen hand dock. Jag har gjort det, och det är inte trevligt när något exploderar eller när man får en sådan stråle på sig. Det kan bli väldigt kallt och det finns risk för köldskador. Jag har fått några hyfsat svaga strålar på mig när jag gjorde lite fel under några "experiment". Började blöda, tappade känseln i flera dagar och blev helt blå runtom. Hade det varit kraftigare tryck så hade det nog kunnat bli permanenta skador
Finns det inga färdiga kraftfulla små sifoner att köpa? För att experimentera, tar man "huvudet" på en sifon och skruvar på en annan flaska?

Hur gjorde du?
Citera
2017-04-09, 23:42
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Finns det inga färdiga kraftfulla små sifoner att köpa? För att experimentera, tar man "huvudet" på en sifon och skruvar på en annan flaska?

Hur gjorde du?
Det finns två olika typer av sifoner jag har använt.

En typ där ingen extra behållare finns, utan där ventilen är direkt ansluten till öppningen av patronen. Därmed blir trycket (och kylan) detsamma som trycket i patronen, vilket är väldigt kraftigt (om patronens tryck är högt)

Sedan så finns det sifoner där gasen åker ut i en extra behållare med möjlighet för gasen att expandera. Den gasen kommer då inte att ha ett lika högt tryck, men ger dig möjligheten att fylla på med mer patroner. Gränsen för hur mycket du kan fylla på kommer då rimligtvis att vara trycket i patronerna i sig.

Så det närmaste du kan komma utan mer avancerad utrustning är väl patronens tryck, och därmed är det lika bra att använda en sifon utan extra behållare.

Mina experiment var egentligen inte för att höja trycket, men jag gjorde lite grejer som gick fel, så patronen öppnades men var inte helt tätt ansluten till ventilen, så allt åkte ut på en gång på handen medan jag pillade, och jag lyckades få patronens utflöde direkt mot handen utan särskilt mycket luft mellan. Det var kallt.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-09 kl. 23:49.
Citera
2017-04-09, 23:52
Medlem
Luness avatar
Citat:
Det finns två olika typer av sifoner jag har använt.

En typ där ingen extra behållare finns, utan där ventilen är direkt ansluten till öppningen av patronen. Därmed blir trycket (och kylan) detsamma som trycket i patronen, vilket är väldigt kraftigt.

Sedan så finns det sifoner där gasen åker ut i en extra behållare med möjlighet för gasen att expandera. Den gasen kommer då inte att ha ett lika högt tryck, men ger dig möjligheten att fylla på med mer patroner. Gränsen för hur mycket du kan fylla på kommer då rimligtvis att vara trycket i patronerna i sig.

Så det närmaste du kan komma utan mer avancerad utrustning är väl patronens tryck, och därmed är det lika bra att använda en sifon utan extra behållare.

Mina experiment var egentligen inte för att höja trycket, men jag gjorde lite grejer som gick fel, så patronen öppnades men var inte helt tätt ansluten till ventilen, så allt åkte ut på en gång på handen medan jag pillade. Det var kallt.
Försöker göra en sprayflaska med kraftfull stråle, så antar att jag behöver en sifon med behållare, är det gräddsifoner som har behållare, och sodasifoner som saknar?
Citera
2017-04-09, 23:55
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Försöker göra en sprayflaska med kraftfull stråle, så antar att jag behöver en sifon med behållare, är det gräddsifoner som har behållare, och sodasifoner som saknar?
Jag tror faktiskt att det finns båda för båda varianterna. Gäller väl bara att patronen passar "hålslagaren"

Vad ska du ha för gas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in