2017-04-09, 18:52
Medlem
FightThePowers avatar
Jag blir stressad över allt och ingenting. Kan man bygga upp en tolerans mot stress eller hantera det på annat vis?
Citera
2017-04-09, 19:18
Medlem
Om det är lindrigt finns det många självhjälpsmetoder, regelbunden meditation kan vara väldigt effektivt om du har disciplin. Kost och motion spelar en viktig roll. Stress-sanera vardagen så långt det går, ägna dig åt aktiviteter som uppmuntrar lugn. Finns naturläkemedel som sägs hjälpa, till exempel withania/Ashwagandha.

Hur kroppen reagerar på långvarig eller hög stress är individuellt. Antingen blir man tolerant, avtrubbad eller så utvecklar man ett kroniskt stress- eller ångestsyndrom. Det är inte direkt fysiskt farligt men associeras med låg livskvalitet och kan förstöra en stor del av ens liv, i värsta fall leda till suicid.

Om du inte får bukt med det och det påverkar din vardag, prata med en läkare. Statistiskt sett är det mest effektiva en kombination av läkemedel (inte bensodiazepiner) i kombination med psykoterapi, t.e.x KBT.
Citera
2017-04-09, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FightThePower
Jag blir stressad över allt och ingenting. Kan man bygga upp en tolerans mot stress eller hantera det på annat vis?

Jag tror det är svårt att bygga upp en tolerans mot stress. I synnerhet är det nog svårt att göra det från ett stressat tillstånd. Jag är själv lättstressad och jag tror lösningen är att sträva mot minimalism. Dvs att jobba på att skala bort så mycket "brus" i livet som möjligt och att istället bara fokusera på det som verkligen ger en mervärde i livet. Det är en förmåga att öva upp att kunna skilja det viktiga i livet från det oviktiga.

Stress är ju för övrigt typ en folksjukdom. Det är inget sunt tillstånd för kroppen eller psyket att befinna sig i, men oerhört många människor är mycket stressade idag. Dock finns det möjligheter att stressa ner, men det kräver aktiv handling och medvetenhet och många gånger krävs nog också en viss tid.
Citera
2017-04-10, 21:35
Medlem
bralesss avatar
Några lite mer konkreta tips?
Citera
2017-04-11, 04:56
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Spana in

Eckart tolle
Mooji
Citera
2017-04-13, 14:38
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Cykla springa simma , dvs fysiskt skaka av sig stressen, kan ta tid för dig att komma på vad du nappar på, särskilt om du kanske är ovan el varit förhindrad eller spm många inte ens haft råd. Ta isf upp det med en läkare.. att du ska ha ersättning för att avstressa dig med fysisk aktivitet. Passivitet kan självklart kapsla in stress och bli oerhört svårt att skaka ur sig eftersom stressen kapslas in i en bakåt-gående-avig-spiral.

Se till att hålla dig fysiskt aktiv minst ett par dagar i veckan, minst! Men, är inte säker på att läkare i egenskap av att "vara lkäkare" därmed förmår identifiera hur pass du kapslat in stressen och hur kroniskt den sitter i. Dessutom är motion inte given lösning , det kan vara nåt helt annat. Du kanske behöver jobba/sluta jobba, flytta eller bara får råd att använda din inre motor så som du behöver, dvs finns tillräckligt många som av vinstintresse maler om att den inre motorn, "bör ses som en stress.. tafatt förklarat , men det är väldigt underliga tider, det är extrema tider på flera sätt.

Hur du än tycker eller mår, så finns 20 förslag om "dina problem" , så problematiserandet, om du kanske inte problematiserar din känsla utan börjar tänka "det här är ju helt okej... nice, allt är som det ska vara.. " då behjakar du det du är och råkar vara oavsett att du inte följer andras lyckonorm, och normer.. som konkurrerar patetiskt med varandra.

Varför behöver du få din inre känsla och motor att bli konkurrensutsatt för det första? sluta med det och greeppa dig själv som en normal individ och skapa din inre space! , tror du alla gillar att stå och lufttrampa på ett gym för 1500 kr /månaden? Skaffa dig en bil om du är "stressig över att behöva gå" , det är annars inne, att gå. Eller jobba mer för att få högre lån om bilen inte håller koldioxidnivåerna...

Skaffa fler sömntimmar, vanlig earl gry fungerar utmärkt, om du varit biltokig och försökt optimera start och stoppsträcka.. el. är du stressig FÖR ATT... och du vet inte ens om varför? ,

isf, en hamster eller en liten råtta, med bur och tillbehör.. kan göra underverk för då kan du projicera på den utan att den gör det surt för dig , den kräver enbart omtanke och lite närvaro.

att projicera över stressen på djuret, enliten råtta eller hamster är rätt avstressande , men du kanske behöver få råd till fler böcker? behöver du bostad men står långt bak i milsvida kösystemet... ta det med en kurator, hellre än läkare i första taget.
Men, också det kan kanske stressa dig? isf.. det är NORMALT. Uran stresson inpombords skulle ingenting åstadkommas, ala skulle ligga och röka opium och möjligtvis inte ens förstå skillnaden på en toalett och ett kök. Så var rädd om den stress som följer med livspaketet, nyfödda skriker halsen av sig, av ren stress.. klart de dämpar sig med lite mat, så du är nog bara hungrig eller kanske kommit in i anorexia, isf.. ska du kanske ringa någon hjälplinje, går att googla fram.

ja, ta dig en smörgås eller två, och en liten chokladkaka till och om det gnager av stress, börja laga varm nätringsrik mat! ett garanterat sätt att "avstressa" , 100% säker metod. (dvs, att äta mat)
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-04-13 kl. 14:42.
Citera
2017-04-13, 16:18
Medlem
nonameds avatar
Du har två alternativ 1. någon som är va stressande 2. utsätta dig för stress och hantera det bättre. Alltså öka din stresstålighet.
Citera
2017-04-13, 17:25
Medlem
Citat:

För mig så känns det som att hjärnan stängt av stresscentrumet i hjärnan. Borde känna stress i vissa situationer och blir själv förvånad över att jag inte reagerar med stress i vissa situationer. Jag har nog dock inte byggt upp en tolerans mot stress utan snarare skadat hjärnan med för mycket stress.
Citera
2017-04-13, 17:59
Medlem
Sulacrags avatar
Hård och intensiv fysisk ansträngning har bevisats främja hjärnans plasticitet i prefrontala cortex samt hippocampus som fungerar som "stressbromsar". Dessa två delar som främst motverkar hormonet kortisol som är den kemiska orsaken till vad vi kallar stress genom att utsöndra en signalsubstans som heter GABA som helt enkelt bromsar cellaktiviteten i hjärnan för att hela systemet skall lugna sig. Så mitt tips om man vill bli mer resistant mot stress och ångest är att snöra på sig löpskorna.
Citera
2017-04-16, 22:17
Medlem
FightThePowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacrag
Hård och intensiv fysisk ansträngning har bevisats främja hjärnans plasticitet i prefrontala cortex samt hippocampus som fungerar som "stressbromsar". Dessa två delar som främst motverkar hormonet kortisol som är den kemiska orsaken till vad vi kallar stress genom att utsöndra en signalsubstans som heter GABA som helt enkelt bromsar cellaktiviteten i hjärnan för att hela systemet skall lugna sig. Så mitt tips om man vill bli mer resistant mot stress och ångest är att snöra på sig löpskorna.
Tack
Citera
2017-04-17, 00:59
Medlem
LittleFishs avatar
Citat:
När många säger "tolerans" menar nog folk, fast det egentligen inte säger det rakt ut, snarare utmattningssyndrom som indirekt får dem att verka just "toleranta". Det är iallafall min uppfattning från släkt och vänner genom åren.

Själv mediterar jag varje dag. Det hjälper otroligt mycket för även om jag utsätts för en hel del stress på jobbet så är det på mina villkor. Stressen spelar mig inte i händerna längre som det gjorde i betydligt större utsträckning förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in