2005-12-29, 15:40
Medlem
Kan någon förklara varför man inte kan skita på flera dagar efter ett tags gottande

Förklara gärna vad som händer rent kemiskt...
Citera
2005-12-29, 15:46
Medlem
Opiaterna får väl tarmrörelserna att inte röra sig så fort som vanligt?
Citera
2005-12-29, 19:41
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Opiaterna får väl tarmrörelserna att inte röra sig så fort som vanligt?
Precis, tarmarna rör sig lite hela tiden, perifera rörelser tror jag det heter. Opiater minskar som sagt dessa rörelser, så att det avföringen stannar kvar längre. Därmed hinner tarmarna absorbera mer vätska från avföringen, så att den blir hårdare.
Citera
2005-12-29, 22:10
Medlem
Ett tips är att dricka så mycket som möjligt (vatten, inte alkohol ), det ska tydligen vara bra om man inte får ur sig något... Har själv "krångelmage" - även när jag inte tar opiater. I värsta fall så får du köpa ett sånt där minilavemang (Microlax) på Apoteket. Finns även Laxoberal-droppar man tar oralt som ska sätta fart på tarmarna men iaf på mig ger de våldsamma smärtor så jag använder inte det läkemedlet alls. Men oftast ger det sig av sig själv så småningom. Så länge du inte har något större obehag av det så är det
lugnt.
Citera
2005-12-30, 00:07
Medlem
visslarens avatar
Precis som alla andra opiater så ger kodein förstoppning. Bara söka på kodein på google eller FASS. Ett utdrag om citodon, som innehåller kodein.

"Biverkningar kan förekomma, men det är inte säkert att du får någon av dem.
Vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100): Trötthet, illamående, förstoppning."

Som Chemicalien skrev så gör kodein (övriga opiater också) så att tarmfunktionen bromsas. Dvs, tarmarna rör sig inte lika snabbt som de gör normalt och din föda mals inte ner tillräckligt av tarmarnas pestraliska funktion. Kodein är ändå mycket skonsammare än tex Metadon, Heroin, Subutex och OxyContin. Kör det några dagar så ska du se hur det känns att ens försöka skita.

Den förstoppning som kodein ger, upphör redan efter max 3 dagar om du slutar ta det. I regel brukar det börja lossna redan dagen efter. Se till att dricka mycket vatten (MYCKET) och ät fiberrik kost om du skall äta opiater en längre tid. Om du äter starka opiater en längre tid eller känner att du bara inte kan skita av kodeinet heller efter regelbundet bruk, så får du ta till laxerande medel. Finns receptfritt på Apoteket, annars är katrinplommon en bra naturlig föda att ta mot förstoppning. Får fart på magen vill jag lova.

Annars kan du ju alltid ta en tesked ricinolja
Citera
2005-12-30, 00:33
Aaahaha... Nu nu faller en del bitar på plats

Jag har diskuterat i några trådar om Kodimagnyl, (Danska receptfria tabletter med 9,6 mg kodein, 500 mg acetylsalicylsyra samt även 70 mg magnesiumoxid i). på burken står det Kodimagnyl, ikke-stoppende "DAK". Bl.a. har vi disskuterat vad "ikke-stoppende" betyder, samt varför de innehåller magnesiumoxid.

Men efter lite sökande på magnesiumoxid, så visar det sig vara ett laxerande medel, och "ikke-stoppende", betyder då givetvis att man inte ska få förstoppning av det!
Citera
2005-12-30, 11:23
Medlem
Grodkäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Ett tips är att dricka så mycket som möjligt (vatten, inte alkohol ), det ska tydligen vara bra om man inte får ur sig något... Har själv "krångelmage" - även när jag inte tar opiater. I värsta fall så får du köpa ett sånt där minilavemang (Microlax) på Apoteket. Finns även Laxoberal-droppar man tar oralt som ska sätta fart på tarmarna men iaf på mig ger de våldsamma smärtor så jag använder inte det läkemedlet alls. Men oftast ger det sig av sig själv så småningom. Så länge du inte har något större obehag av det så är det
lugnt.
-------------------------------------------
Jag blev rekommenderad att ta Movicol, ett pulver som man löser upp i vatten. Det var väldigt effektivt. Tror det är receptfritt på Apoteken.
Citera
2005-12-30, 14:39
Medlem
trados avatar
Hallo granitmage!!

Råkade själv oxå för liknande problem förut (trappar ner nu)
så jag köpte nåt som heter Dulcolax på apoteket.
Det står att man ska ta 1 till 2 tabletter men jag tog
alltid 3-4 st och det hjälper garanterat efter ca 6-12 tim.
Även den hårdaste betongmagen smälter fint.
Hade som sagt jätteproblem förut själv oxå med
hård mage, ibland så hård att man låg på rygg å
sprattla som en upp å ner vänd skalbagge å hade
ett grepp om "korven" och försökte dra ut den
med våld. Men Dulcolax heter räddningen.
trado
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in