Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-09, 11:13
  #1
Medlem
Hej, jag har planerat att köpa nya kastruller och stekpannor till min spis. Hällarna har diametern :
18cm
18cm
14,5cm
21/14cm (kan välja 2 storlekar)

Frågan är hur stora kastruller och stekpannorna ska vara... Har gått runt i affärerna och på de flesta kastrullerna står det 16 eller 20 cm i diameter, är det meningen att kastruller ska vara större än själva hällen? Eller ska både häll och kastrull ha exakt samma mått? Vad för gränser kan man ha?
Citera
2017-04-09, 11:20
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrladda
Hej, jag har planerat att köpa nya kastruller och stekpannor till min spis. Hällarna har diametern :
18cm
18cm
14,5cm
21/14cm (kan välja 2 storlekar)

Frågan är hur stora kastruller och stekpannorna ska vara... Har gått runt i affärerna och på de flesta kastrullerna står det 16 eller 20 cm i diameter, är det meningen att kastruller ska vara större än själva hällen? Eller ska både häll och kastrull ha exakt samma mått? Vad för gränser kan man ha?

Ilandsproblem.

Kastrullen ska helst täcka hällen - varken mer eller mindre. Sedan om kastrullen är lite större eller lite mindre spelar ingen roll.

(När jag köper stekpanna så handlar jag först den perfekta fisken. Tar med fisken till en affär som säljer stekpannor. Sedan går jag runt med fisken och provar lämpliga stekpannor - och till sist finner jag rätt panna.)
__________________
Senast redigerad av olasvensson 2017-04-09 kl. 11:23.
Citera
2017-04-09, 11:47
  #3
Medlem
MrChows avatar
Det är botten på kärlet som ska passa hällen. De flesta stekjärn har t.ex. klart större diameter kring ovankanten än vad botten har mot hällen. En stekpanna på 28 cm brukar ligga på 22-24 cm i botten.

Så titta hur kärlen du funderar på att köpa är utformade och fokusera på botten.
Citera
2017-04-09, 17:08
  #4
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ilandsproblem.

Kastrullen ska helst täcka hällen - varken mer eller mindre. Sedan om kastrullen är lite större eller lite mindre spelar ingen roll.

(När jag köper stekpanna så handlar jag först den perfekta fisken. Tar med fisken till en affär som säljer stekpannor. Sedan går jag runt med fisken och provar lämpliga stekpannor - och till sist finner jag rätt panna.)

Jag har aldrig skrattat så mycket på FB som jag gjorde av ditt inlägg, kungligt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback