2017-04-09, 09:37
Bannlyst
Går det?
Att man kan spåra var kontantkortet köptes och vilken mobil det suttit i vet jag men kan man spåra att det laddades från min internet bank?
Citera
2017-04-09, 09:42
Medlem
Självklart!
Det heter elektroniska spår för den oinvigde.
På ditt kontoutdrag ser man det t ex..
Citera
2017-04-09, 10:30
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meskonin123
Att man kan spåra var kontantkortet köptes och vilken mobil det suttit i vet jag men kan man spåra att det laddades från min internet bank?
Ja, absolut går det. Betalningstransaktioner måste sparas i minst 2 veckor, men räkna med att större företag så som Comviq m.m sparar mycket längre. Väldigt ofta finns det en koppling mellan ditt nummer och vart du betalar ifrån. Denna kopplingen är vad som kan röja din identitet om någon myndighet skulle vilja få reda på vem som kan stå bakom ett telefonnummer.
Citera
2017-04-09, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Ja, absolut går det. Betalningstransaktioner måste sparas i minst 2 veckor, men räkna med att större företag så som Comviq m.m sparar mycket längre. Väldigt ofta finns det en koppling mellan ditt nummer och vart du betalar ifrån. Denna kopplingen är vad som kan röja din identitet om någon myndighet skulle vilja få reda på vem som kan stå bakom ett telefonnummer.

Telia kontantkort är det
Citera
2017-04-09, 10:37
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Telia kontantkort är det
Spelar ingen roll, utan räkna med att Telia sparar alla transaktioner i andra syften, t.ex redovisning.

Om du betalar via bank så är din telefon inte längre anonym.
Citera
2017-04-09, 14:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe

Tio år måste företag spara sina ekonomiska underlag. Var fick du två veckor ifrån?
Citera
2017-04-09, 15:43
Bannlyst
Hur ser möjligheterna ut med att neka eller försöka slingra sug undan
Citera
2017-04-09, 15:54
Medlem
salxars avatar
Citat:
Hur ser möjligheterna ut med att neka eller försöka slingra sug undan
Ja vad tror du? Om din mobil ligger hemma hos dig, är på hela nätterna i din lägenhet så kan de spåra att den är hos dig 99% av tiden och att det då sannolikt är du som gjort det du nu gjort.
Om du sen kör "Det var inte jag"-försvaret kan du ju sitta där och försöka förklara varför din brorsa/kusin skulle skicka mordhot/köpa droger med just din mobil, hemma hos dig och att du inte visste ett skit om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in