2025-05-09, 10:47
Medlem
tuggishs avatar
Tycker Stockholm är bra. Finns mycket att göra framåt men generellt.

Den ekonomiska segregationen gör att du kan bo i en kommun helt utan invandrarproblem om du vill. Gör det själv sen några år tillbaka. Är mer invandrare ute i landet än i min hemkommun i Stockholm.

Det som är tragiskt är hur kriminalitet och otrygghet dock sprider sig längs tunnelbane-linjerna. Tänker på tex Enskede och liknande ställen.
Citera
2025-05-09, 10:51
Medlem
Vad för nytta har man av att själv leva i ett lugnt område i ett extremt segregerat Stockholm om man är orolig för sin egen säkerhet medan man reser till och från olika ställen i Stockholm?

Jag förstår att nästan alla väljer bilen och det är inte enbart för att tunnelbanesystemet är alltmer opålitligt och utsatt för störningar, vilket ger en ständig oro för förseningar när man har viktiga tider att passa.
Citera
2025-05-09, 11:56
Medlem
Jämför man med städer där invandrarna bor mer centralt, som Paris, Bryssel, Oslo, London osv. så tycker jag att man ser förhållandevis många svenskar i centrala Stockholm.

Men ja, det är betydligt fler invandrare än för bara 5 år sedan. Tiden då man kunde slippa se utomeuropéer är nästan helt förbi. Hucklekärringar med barnvagnar, araber på elsparkcyklar med becknarväskor och skrikiga negrer börjar synas även i gamla medelklassområden. Det är också betydligt mer nedskräpning än förr, vilket är väldigt sorgligt. Jag tvekar på att det kommer att bli bättre i och med alla indier som har börjat flytta hit.
Citera
2025-05-09, 12:25
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vad för nytta har man av att själv leva i ett lugnt område i ett extremt segregerat Stockholm om man är orolig för sin egen säkerhet medan man reser till och från olika ställen i Stockholm?

Jag förstår att nästan alla väljer bilen och det är inte enbart för att tunnelbanesystemet är alltmer opålitligt och utsatt för störningar, vilket ger en ständig oro för förseningar när man har viktiga tider att passa.

Om man är "orolig för sin egen säkerhet medan man reser till och från olika ställen i Stockholm" dvs med lokaltrafiken bör man nog söka hjälp, typ terapi. Statistiskt sett är det ju betydligt farligare att exempelvis köra bil i Stockholmstrafiken.
Citera
2025-05-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om man är "orolig för sin egen säkerhet medan man reser till och från olika ställen i Stockholm" dvs med lokaltrafiken bör man nog söka hjälp, typ terapi. Statistiskt sett är det ju betydligt farligare att exempelvis köra bil i Stockholmstrafiken.

Det beror ju på plats och tidpunkt. Normalt sett om man jobbar så upplever man mestadels bara rusningstrafiken och med kollektivtrafiken så sveper man bara förbi de segregerade områdena. Många av dem mest segregerade områdena ser man aldrig om man inte har anledning att åka just dit.

Men gör om samma sak på kvällstid eller åk TILL någon av de segregerade platserna och jag tror inte du kan förminska min oro sådär lätt som du gör nu genom att vifta med statistik som du inte redovisar för. När man färdas i trafiken är det inte olyckor man oroar sig för utan att möta människor som inte vill en väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in