Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-08, 22:35
  #1
Medlem
Missplacedgunks avatar
Hej

Bör man sörja om en by i Afrika dör ut i svält? Att människor i Syrien dör i ett krig?

Djurarter dör utan någon som helst mening, spelar några människor någon roll?
Citera
2017-04-08, 22:50
  #2
Medlem
EghtLeggeds avatar
Själv så vill jag känna sorg när sådana saker sker. Om något liknande drabbar en själv så vill man att folk i ens omgivning reagerar och inte överger en.
Citera
2017-04-08, 22:54
  #3
Medlem
Missplacedgunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EghtLegged
Själv så vill jag känna sorg när sådana saker sker. Om något liknande drabbar en själv så vill man att folk i ens omgivning reagerar och inte överger en.

Jag kunde känna denna sympati förut men detta har avtagit. Jag har insett att människan är som alla andra arter, vi utvecklas och svagare individer och grupper dör ut. Om kulturer och folkgrupper från tredje världen dör ut är egentligen ett steg i rätt riktning när det kommer till människans utveckling.
Citera
2017-04-08, 23:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missplacedgunk
Hej

Bör man sörja om en by i Afrika dör ut i svält? Att människor i Syrien dör i ett krig?

Djurarter dör utan någon som helst mening, spelar några människor någon roll?

Nej det spelar ingen roll. Mänsklighetens vara eller icke vara är totalt meningslös utöver det faktum att du och jag är människor och kanske vill fortsätta leva.

Därför är det ju också dåligt för oss om människor i vår närhet blir utsatta för dåd. Det ökar vår otrygghet så att säga. Däremot skiter väl vi i vad som händer i afrika.. mer eller mindre, vissa vill ju köpa sig godhetspoäng genom att donera en slant, och det är väl upp till dem helt enkelt.
Citera
2017-04-09, 00:07
  #5
Medlem
Vem/vad du sörjer spelar såklart ingen roll.
Ser både negrer och vissa andra folkslag som djur, instinktivt (Känslomässigt.)
Medfödd rasism.

Du ställer frågan som : bör man.
Att bestämma sig känslomässigt för att sörja andra låter jobbigt, om det int kommer av sig själv.
Citera
2017-04-09, 00:22
  #6
Medlem
johanjosefssons avatar
Jag vill väl hävda att fysiskt och psykiskt lidande bör minimeras så långt det går. Icke-självvald svält är lidande i onödan. Men efter att personen har dött finns inget lidande för denne, däremot för närmast sörjande.

På det stora hela har det såklart ingen betydelse, lika lite som att jag skriver det här nu. Om en miljon år har det ingen som helst betydelse alls. Men tror du jag bryr mig ett skit om vad som händer om 1 miljon år, eller kanske möjligen om 1000 år?

Jag bryr mig om vad som händer NU i NUET. Det är det viktigaste som finns.
Citera
2017-04-09, 00:28
  #7
Medlem
NovaOculuss avatar
de e ett bra sätt att skapa enighet i ett land
Citera
2017-04-09, 00:36
  #8
Medlem
Captinheros avatar
Man kan inte gå och sörja varje människa som dör. Då skulle man gå runt och vara ledsen hela tiden.

Tror folk främst sörjer närmaste eller personer som stod en nära inkl idoler. Men random människor i Afrika bryr man sig inte om. Dels för att det ligger långt bort samt det dör mängder där per dag.

När terrordåd sker i Europa är det mer chockerande. Men känner inte människornas så har inget personligt band till dem alltså sörjer jag ej dem heller.

Men visst kan man bli berörd över tragiska saker.
__________________
Senast redigerad av Captinhero 2017-04-09 kl. 00:52.
Citera
2017-04-09, 00:55
  #9
Medlem
Bör och bör. Jag bryr mig inte om saker som sker först när jag tvingas sätta mig in i det. Terrorattacken i sthlm, nix men när jag såg ett klipp på lastbilens fart så kunde jag givetvis sätta mig in i allt från ren automatisk panik att rusa undan till dödsskräck från folk. Samma sak med t.ex Syrien. Jag vet att det är krig där men jag bryr mig inte, sen när jag såg barn döendes i den kemiska attacken reagerade jag självklart. Jag skulle känna mig mer illa till mods om grannen led helvetets kval och begick självmord än om någon förfluten människa dog, även om jag förr var mycket varmare och känsligare än vad jag är idag. Tycker det är normalt att inte bry sig djupt men reagera på material som visar något eller en återberättelse än att lida för allt. Det varierar för oss människor hur mycket vi känner för andra och omvärlden, en del känner mer och andra mindre. I mitten finns nog en mer naturlig nivå och jag tror inte att den är så himla underbart godhjärtad som folk försöker påskina. Jag har alltid märkt att människor är mindre medmänniskor än vad de upplever dem själva så lite självinsikt gör inte vissa nödvändigtvis till sämre.
Citera
2017-04-09, 01:22
  #10
Medlem
Det är upp till en själv. När man hör talas om vedervärdiga saker så brukar man sörja. Det är naturligt.
Citera
2017-04-11, 09:54
  #11
Medlem
dstructs avatar
Medlidande känner nog de flesta som läser om hemskheter. Samtidigt läser man nyheter eller ser på tv varje dag så händer ju saker hela tiden. Femtio personer omkom i bussolycka i Tibet, bomb dödade 200 i Irak osv.. de flesta har nog blivit ganska bedövade. Det är det här som är lite problemet med globalismen tror jag, att man inte längre bryr sig om det egna samhället, då man tycker det är mycket värre utomlands. Varför bry sig om den här svenska tiggaren, hon har det nog rätt bra i förhållande till en svältande afrikan. När det gäller krig är det en sak, men när det gäller svält och sådant kan man ju också undra om våran hjälp har någon effekt i det långa loppet. Kan ju också göra så att de blir passiva och vet att räddningen alltid kommer. Eller att de kanske lär sig att det är ganska egoistiskt att skaffa många barn som man inte kan ta hand om eller där det är ont om mat. Tror faktiskt globalismen och de nyheter vi bombas med i dag gör oss mer kalla som människor.
Citera
2017-04-11, 11:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
Vem/vad du sörjer spelar såklart ingen roll.
Ser både negrer och vissa andra folkslag som djur[...]
Homo Sapiens är ett djur så det följer logiskt att folk av olika ursprung är djur.

Saxar från Wikipedia:

"Människa (Homo sapiens) är ett däggdjur av släktet Homo. Människan tillhör familjen hominider och som i sin tur tillhör ordningen primater. Alla nu levande människor tillhör underarten Homo sapiens sapiens".

Och från Encyclipedia Britannica:

"Human being, a culture-bearing primate classified in the genus Homo, especially the species H. sapiens."

"Primate, in zoology, any mammal of the group that includes the lemurs, lorises, tarsiers, monkeys, apes, and humans."

Så det behövs varken känslor eller rasism för att se andra människor som djur. Om du inte gillar andra folkslag eller grupper av människor behöver du således hitta en annan klassifikation än "djur" för att beskriva din upplevelse - så att du dels framstår som mer seriös, dels visar att du har kunskap i det du vill förmedla samt hållbara och relevanta argument för din åsikt. Det är ok att ogilla andra människor - dock kanske inte så superintelligent att ogilla dem på basis av grupptillhörighet eftersom individuella avvikelser från mängden oftast är vanlig i en population. Nu kan det ju vara så, inte vet jag, att du mest tycker att det är roligt att skriva sådant, eller att du har någon jobbig erfarenhet i livet som format dina upplevelse, men bättra gärna vad det är du ogillar (om du gör det) med andra människor - de du kallar för "negrer" och "andra folkslag". Berätta gärna även vad som är bättre med dig och vad som gör det folkslag som du anser dig tillhöra bättre än andra.

PS. Att se andra som "djur" (utifrån det perspektiv som jag misstänker att du menar, då du inte visste att människan är ett djur) behöver inte med nödvändighet betyda att man ogillar dem, ty det är inte allt för ovanligt att människor tycker om och värnar om andra djurarter. DS.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback