2019-01-16, 01:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelunga
Jag är nästintill mållös efter att ha ögnat igenom denna utredning. Bara en sån sak som att det inte skulle vara praxis att ha med en referenslista när man lägger fram en akademisk text??? Eller kan man bara skita i formalia på forskarnivå 🤪 Får också intrycket att de ha varit helt oblyga med sin relation. Tycks vara helt oförstående i det olämpliga i att dejta sin handledare.

Undervisar Kamali och Jönsson fortfarande? Skulle ha svårt att som student ta något de säger på allvar efter att ha läst denna utredning.

Om jag skulle räkna upp professorer som har varit öppna med sina relationer med doktorander (och i flertalet fall gift sig med dem) skulle inte fingrarna räcka till, jag skulle behöva räkna på tårna också.

Men i övrigt håller jag givetvis med dig. Det är helt osannolik läsning.
Citera
2019-01-16, 02:15
Medlem
Murkelungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om jag skulle räkna upp professorer som har varit öppna med sina relationer med doktorander (och i flertalet fall gift sig med dem) skulle inte fingrarna räcka till, jag skulle behöva räkna på tårna också.

Men i övrigt håller jag givetvis med dig. Det är helt osannolik läsning.

Aha så det går till i den akademiska världen...
Senast redigerad av Murkelunga 2019-01-16 kl. 02:38.
Citera
2019-01-16, 09:52
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murkelunga
Aha så det går till i den akademiska världen...

Om professorn får fortsätta att handleda eller inte när de blir en relation beror i hög grad på hur stark ledningen för institutionen är. En professor med integritet avsäger sig också handledningen i det läget, det finns det givetvis många exempel på. Men det behöver inte vara okomplicerat. I ett mindre ämne kan det ju vara så att professorn ifråga är den klart mest kompetente på området som doktoranden skriver om, kanske även internationellt.

Däremot får professorn i det läget inte längre godkänna kurser och andra examinerande moment för sin doktorand, alltså bedriva myndighetsutövning. Fortsätter det är det mycket illa.
Citera
2019-01-17, 13:27
Medlem
Citat:
Om professorn får fortsätta att handleda eller inte när de blir en relation beror i hög grad på hur stark ledningen för institutionen är. En professor med integritet avsäger sig också handledningen i det läget, det finns det givetvis många exempel på. Men det behöver inte vara okomplicerat. I ett mindre ämne kan det ju vara så att professorn ifråga är den klart mest kompetente på området som doktoranden skriver om, kanske även internationellt.

Däremot får professorn i det läget inte längre godkänna kurser och andra examinerande moment för sin doktorand, alltså bedriva myndighetsutövning. Fortsätter det är det mycket illa.

I det här fallet har Kamali haft doktorander som älskarinnor medan han varit gift, och hållit sina sexuella relationer med doktorander hemliga. Och samtidigt haft myndighetsutövning över dem (både handlett och examinerat). Faktiskt t.o.m. på eget bevåg ändrat sin position från bihandledare till huvudhandledare utan att ens tillfråga doktoranderna om de varit bekväma med upplägget! Och det var knappast så att det inte fanns andra lämpliga handledare i det här fallet.

Visst förekommer det att doktorander och handledare inleder en relation, men de flesta brukar som du skriver avsäga sig handledaruppdraget, eller åtminstone öppet resonera om situationen och jävsförhållanden på institutionen. Här fanns det en rad situationer med jäv, inte minst då Kamali skulle forma en postdoc som bara hans älskarinna till doktorand skulle vara behörig för.

Det är oerhört illa. Jag har svårt att se hur Miun skulle kunna återbörda någon som helst beslutanderätt till Kamali, åtminstone avseende forskarutbildning och forskningsmedel.
Citera
2019-01-21, 22:10
Medlem
Fan va smart, hitta på ett ämne och se till att du är den enda som kan professera inom det=åtalsimmunitet
Citera
2019-01-21, 22:11
Medlem
Knullkungens avatar
Kamali anklagas för att ha mordhotat rektor vilket han förnekar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EabJB/professor-anklagas-for-mordhot-mot-rektor
Citera
2019-01-21, 22:25
Medlem
Så vad vill ansvarsnämnden ha på papper för att avskeda honom?

Har de nånson avskedat en professor?
Citera
2019-01-22, 00:00
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Så vad vill ansvarsnämnden ha på papper för att avskeda honom?

Har de nånson avskedat en professor?

Ja inte är det många som åkt ut. Det finns något fall med flagrant arbetsvägran och frånvaro där professor faktiskt fått sparken. Jag känner också till ett fall med ekonomiska oegentligheter men där kan det vara så att professorn hann säga upp sig.

Men Göteborgs universitet ville avskeda en professor som fuskat och fick nej nu i januari.

Jag känner också till ett fall där en professor fick beskedet "vi kanske inte lyckas säga upp dig men vi tänker försöka, så vill du slippa hängas ut offentligt så sök dig till annat universitet så fort som möjligt". Detta ca 20 år sedan. Man gjorde framför allt så för att inte doktoranderna skulle drabbas utan bara kunna få en ny handledare smidigt. Den professorn var erkänt mycket skicklig forskare och internationellt välmeriterad och han fick en tjänst på ett bra universitet där han också gjorde sig omöjligt och hamnade i media...
Citera
2019-01-22, 07:26
Medlem
Fallet är en extrem variant av något som inte är så ovanligt som man kan tro. Här tillkommer "rasism" som en närmast religiös grund för sektbeteende och yttrandet om "torpeder" samt en tydligen mycket underlig personlighet. Men ansvarsnämndens beslut är den klassiska "intern konflikt", där man lägger en betydande del av skulden på den som anmält missförhållanden. Det är i stort sett omöjligt att värja sig mot den kultur av utfrysning och mobbning som tyvärr frodas på en del håll i universitetsvärlden.
Citera
2019-01-22, 17:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Fallet är en extrem variant av något som inte är så ovanligt som man kan tro. Här tillkommer "rasism" som en närmast religiös grund för sektbeteende och yttrandet om "torpeder" samt en tydligen mycket underlig personlighet. Men ansvarsnämndens beslut är den klassiska "intern konflikt", där man lägger en betydande del av skulden på den som anmält missförhållanden. Det är i stort sett omöjligt att värja sig mot den kultur av utfrysning och mobbning som tyvärr frodas på en del håll i universitetsvärlden.

Ja, det är märkligt att man kan gömma sig bakom att hänvisa till "intern konflikt" med tanke på vad som finns i rapporten. Kanske ansvarsnämnden har särskilda stolar som pallar upp deras huvuden över bordshöjd, som kompensation för bristen på ryggrad.

Jag har begrundat åtskilliga rapporter om oredlighet och åtskilliga disciplinärenden men jag kan inte påminna mig någonsin ha läst eller hört något annat fall där någon hotat med torpeder. Inte ens värsta spänniga förortsgrabben som trodde sig vara smart och blivit underkänd på första tentan och har en beef med kursansvarig. Torpeder?

Och Kamali har haft statliga uppdrag för Mona Sahlin.
Citera
2019-01-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ja, det är märkligt att man kan gömma sig bakom att hänvisa till "intern konflikt" med tanke på vad som finns i rapporten. Kanske ansvarsnämnden har särskilda stolar som pallar upp deras huvuden över bordshöjd, som kompensation för bristen på ryggrad.

Jag har begrundat åtskilliga rapporter om oredlighet och åtskilliga disciplinärenden men jag kan inte påminna mig någonsin ha läst eller hört något annat fall där någon hotat med torpeder.

Nej, det är en sjukt märklig argumentation av SAN att hänvisa till "intern konflikt". Det är ju solklart i utredningen att det är en enda person som har väldigt många konflikter som löper efter varandra. Så fort en är utmobbad och sagt upp sig så "är arbetsmiljön bra". Tills nästa person blir trakasserad och det börjar om igen, osv...

Jag greppar att Masoud Kamali måste bli intervjuad om sin syn på saken eftersom han är anklagad här, men att journalister får det att se ut som att det är två sidor som skulle vara jämbördiga i detta är rent nonsens. Jag skulle fan tveka på att ställa upp på en intervju om jag visste att det leder till nya trakasserier och hot. Är seriöst impad av de som har modet att säga ifrån.
Citera
2019-01-23, 20:23
Medlem
Nu är det bekräftat att herr Kamali har varslats om uppsägning. "Orsaken är omständigheter som hänför sig till dig personligen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in