2017-04-08, 17:41
Medlem
Miun stoppar socionomutbildningen pga att arbetsmiljön för dålig för att utbildningen ska kunna genomföras.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/miun-stoppar-socionomutbildningen

Det finns rykten om att Masoud Kamali, professor i socialt arbete, är orsak till konflikten. Han har tydligen blivit positivt särbehandlad som invandrare och byggt sin karriär på att tala om rasism och hur rasistiska alla är.

Vad är det egentligen som sker på Mittuniversitetet?
Citera
2017-05-19, 16:47
Medlem
I detta fall är ryktet helt sant. Har en del insyn i detta fall då jag känner en av de drabbade. Socialt arbete i Östersund har under en lång rad av år präglats av mobbing och utfrysning av personer som inte helhjärtat har stött Kamali. Listan kan göras lång med ett flertal professorer och doktorander som kommit i onåd hos kretsen kring Kamali. Detta har tyvärr tillåtits fortgå trots att dekanen och den tidigare rektorn haft mycket god insyn i detta. Till saken hör att det finns många sektliknande drag kring SOA i Östersund. De som vågar ifrågasätta "husguden" straffas obönhörligt ut. Kamali är ju känd för att använda rasistkortet på mycket lösa grunder, vilket han gjort med jämna mellanrum. Så jag kan inte göra annat än varna för denna avdelning för tillfället. Ett förändringsarbete är tillsatt av den nye rektorn men det är om man så uttrycker det en "inavlad" övrig ledning, där vänrelationer och äktenskap + en bitter dekan som inte blev rektor bidrar till att denna process lär ta sin tid. Sök gärna socionomutblildningen, men undvik Mittuniversitetet om du kan i detta fall.
Citera
2017-05-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvvEvv699
I detta fall är ryktet helt sant. Har en del insyn i detta fall då jag känner en av de drabbade. Socialt arbete i Östersund har under en lång rad av år präglats av mobbing och utfrysning av personer som inte helhjärtat har stött Kamali. Listan kan göras lång med ett flertal professorer och doktorander som kommit i onåd hos kretsen kring Kamali. Detta har tyvärr tillåtits fortgå trots att dekanen och den tidigare rektorn haft mycket god insyn i detta. Till saken hör att det finns många sektliknande drag kring SOA i Östersund. De som vågar ifrågasätta "husguden" straffas obönhörligt ut. Kamali är ju känd för att använda rasistkortet på mycket lösa grunder, vilket han gjort med jämna mellanrum. Så jag kan inte göra annat än varna för denna avdelning för tillfället. Ett förändringsarbete är tillsatt av den nye rektorn men det är om man så uttrycker det en "inavlad" övrig ledning, där vänrelationer och äktenskap + en bitter dekan som inte blev rektor bidrar till att denna process lär ta sin tid. Sök gärna socionomutblildningen, men undvik Mittuniversitetet om du kan i detta fall.

Jag blir chockad. Hur kan det få gå till så här? Det bråkades på institutionen även på 90-talet då två lärare låg i luven på varandra och skrev debattartiklar mot varann i Östersundsposten.
Och nu har de plockat in detta geni som förnekar att det finns en hederskultur och hävdade att
Fadime inte blev hedersmördad, hon som ju utbildade sig till socionom på Mittuniversitetet!!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Masoud_Kamali

Detta bådar ju gott för situationen för socialkontoren i landet...not.
Citera
2017-05-21, 21:05
Medlem
Ja, det är chockerande att detta bara får fortgå på en statlig myndighet som det trots allt är frågan om. Jag har fått ta del av många saker i detta fall och bitvis överträffar verkligheten faktiskt dikten denna historia. Det mest uppseendeväckande är dock i sig inte Kamali. Dåliga forskare och personer med en mycket grandios självbild finns ju på många ställen. (Kamali har under de senaste åren exempelvis inte fått några externa medel till sin "världsledande" forskning) Det stora problemet är när en sådan får verka fritt i en organisation som inte lägger tydliga band och regler på en sådan person. Då blir resultatet som det blir. Den som kan dra några slutsatser förstår ju varför det har varit så svårt att rekrytera personal till SOA i Östersund. Ingen vill ju dit trots mycket bra lönevillkor men obefintlig forskningsdel i tjänsten. Forskningsmedlen ska ju Kamali dela ut till sina lojala undersåtar och älskarinna i personalgruppen.
Citera
2017-06-15, 12:48
Medlem
Det fortsätter att sippra ut lite intressanta uppgifter från SOA i Östersund. En av de drabbade medarbetarna kan numera inte ha sin arbetsplats där pga att Prefekten ”inte kan garantera personens säkerhet på avdelningen”, vilket är lite anmärkningsvärt. Personen i fråga blev även trakasserad tidigare med att hennes skylt på dörren till arbetsrummet blev nedklottrad. (Mycket moget)
Vid ett personalmöte togs detta upp efter påtryckningar av facket. Prefekten som tvingades ta upp detta sa dock att han ”hade viss förståelse” för detta tilltag. Detta finns dokumenterat på en inspelning.
Detta säger lite om den stämning som finns på SOA. Det råder en total förnekelse av att några som helst problem finns på avdelningen. ”Bagdad Bob” framstår i en jämförelse som nyanserade i sammanhanget. De som tvingats bort klassificeras som ”psykiskt sjuka” av den inre kretsen. Det intressanta var att detta uttalande kom från en person som bytt förnamn ett antal gånger, hur psykiskt friskt detta nu kan anses.
Vid ett personalmöte med ledningen där situationen ur ”den inre kretsens” perspektiv skulle framställas, visade avdelningens Befordringsprofessor (Hon som inte nått sin titel via vetenskapliga prestationer) upp ett schema på en tavla där SOA i Östersund var en fungerande helhet men en konspiration av attacker från ”onda” f. d medarbetare som försökte förstöra denna. Vad det då var frågan var ett antal professorer, lektorer och doktorander tvingats bort från avdelningen. Det är en ytterst konspiratorisk syn där de ”upplysta” finns på SOA och tycker som Kamali och Befodringsprofessorskan.

Det är som synes en mycket sjuk organisation det är frågan om med tydliga sektliknade drag som jag nämnde tidigare. Vad som dock är viktigt att komma ihåg är att det finns en viss rationalitet i denna galenskap. Tämligen inkompetenta personer kan ju verka ganska fritt i sådana miljöer. Exempelvis är en med en lite högre akademisk titel på avdelningen ett ständigt sorgebarn när det gäller handledning av uppsatser eftersom han inte behärskar språket. I princip varje termin är det ett antal fall som rapporteras till studentkåren där denne person har gjort sig omöjlig och det har skurit sig med studenterna.(Han påstod exempelvis att en elev skrivit på norsk, fast det var på svenska) Två studenter blev även förbjudna att skriva om hedersvåld, då detta var rasistiskt av Kamalis gamla doktorand som han har en mer än yrkesmässig relation till. Då det hela tiden finns större problem och tokigheter att hantera så kan sådana personer lugnt glida vidare i organisationen.

Detta sker idag år 2017. "Vart är vi på väg" kan man ju fråga sig.
Citera
2017-06-16, 00:17
Medlem
Venators avatar
Jag har fått samma bild av institutionen och Kamalis roll som förmedlas i tråden genom bekanta på MIUN. Frågan är ju då om den stoppade utbildningen är ett tecken på att nye rektor Anders Fällström har kraft att ta i detta? Eller att han åtminstone gett tillräckligt fria händer till utbildningsansvariga?
Citera
2017-06-16, 09:41
Medlem
Man kan ju alltid hoppas men utsikterna är nog inte alltför goda. De konsulter som skulle utvärdera situationen på avdelningen är fortfarande inte på plats, vad jag har hört. Problemet är ju också att rektorn kommer från ett annat universitet. I den konspiratoriska miljö som råder på SOA är ju detta ett hot. Någon utifrån kommer och förstör deras ”världsledande” institution. Problemet sitter nog i stor utsträckning på mellanchefsnivå, dekan och prefekt. Den nuvarande prefekten blev ju tillsatt för drygt ett år sedan som ett resultat av att ”asplövet” till förra prefekt totalt tappat kontrollen över situationen. Vid ett FK-möte i Köpenhamn berättas det att Kamali i vredesmod kastade en bunt papper på Prefekten och avvek från mötet. Detta för att han fått en fråga om forskningbudgeten. Han slängde även ur sig ett förtäckt hot innan han gick, ”Ni vet inte vem ni har att göra med!” Detta var sedan något som aldrig kunde pratas om eller redas ut. Locket på. Vid ett annat möte i Åre så uttalade sig även Kamali om terrordåden i Paris. Han uttrycket sig inför personalgruppen något i stil med att han ”Var glad över terrordåden i Paris och att det var bra att väst äntligen drabbades av detta”

Detta pratades det informellt om i personalgruppen men den kollektiva glömskan slog snabbt till. Det finns dock fortfarande ett par personer som kan intyga att detta sagts. Vad jag känner till kom detta även den förre rektorn till kännedom men som vanligt var det locket på.

Vad man kan spekulera om i detta fall är om det finns fler hundar begravda i denna historia. Något som inte kommit fram direkt i denna tragiska historia är fördelningen av interna forskningsmedel. De har som regel på SOA att inte fördela hundratusentalskronor som de sedan väntar till slutet av året med att fördela. Stora summor har här bland annat fördelats till Kamali utan krav på någon redovisning av hur medlen använts. En f.d medarbetare har uttryckt lite undran över ett projekt i Iran som fick något i stil med 700000 kr som han aldrig hört talas om, vilket skedde för ett par år sedan. Säger inte att det var någon bluff med detta då jag inte har alla fakta på bordet men det hade varit intressant att se en oberoende revision av hur forskningsmedlen används på den avdelningen. Misstänker bara att det kan finnas fler personer med fingrarna i syltburken så att säga, vilken kan bidra till att förändringsarbetet inte blir lätt.
Citera
2017-06-16, 13:23
Medlem
För övrigt för den som är intresserad skulle jag rekommendera den som har tid och möjlighet att läsa Kamalis anmälan om rasism på SOA, diarienummer 2017/392

Till saken hör att denna skrevs i tillsammans med prefekten på avdelningen, utan att denna meddelade den anklagade förrän i efterhand. Så mycket kan jag säga om underlaget och resonemanget i denna skrivelse att med den "bevisbörda" som Kamali lyfter fram så kan i princip det mesta tolkas som rasism. M a o kvalificerat svammel på samma sätt som han anklagade Anders Westholm för rasism i den utredning som Kamali havererade.
Vad det ursprungligen handlade om var en fråga om hur ansökningar om forskningsmedel skulle se ut. Brukligt är ju att det finns en viss skriftlig dokumentation kring detta förfarande. Kamali och en annan med lite högre akademisk titel ansåg sig dock inte behöva följa detta utan det räckte med lite vidlyftigt prat om "Internationella toppforskare, konfidentiella möten etc" för att tiotusentals kronor skulle tilldelas. När detta förfarande ifrågasattes så drogs rasistkortet. Det mest uppseendeväckande är trots allt prefekten som hjälpte Kamali att skriva dokumentet. Universitetets jurist var inte så imponerad av bevisläget kan tilläggas.

Det är på detta sätt det har arbetats på SOA i Östersund som av vissa "troende" betecknas som "världens bästa arbetsplats".
Citera
2017-06-16, 16:11
Medlem
Denna fråga har definitivt inte med etnicitet att göra. Knäppgökar finns det bland alla grupper men Kamali har skickligt lyckats dölja sina intellektuella tillkortakommanden bakom en mörk kalufs med hänvisning att all kritik mot honom är rasism. Uttalas kritik av personer som själva är invandrare är de "onkel Tom". Hanif Bali och Devin Rexvid är två personer som Kamali angripit på sin Facebooksida då dessa inte ställer sig bakom hans kvasiforskning. Ska vad jag känner till finnas någon anmälan mot Kamali om förtal hos Mittuniversitetet från någon av dessa.
Citera
2017-06-16, 17:00
Medlem
Venators avatar
Kanske läge att riksrevisionen börjar granska hur forskningsmedel används? Eller om det möjligen är en fråga för UKÄ, men den nye generaldirektör som tillträder där 1/8 är ju förre rektorn för MIUN. Vad jag förstått från vänner och kollegor på MIUN är att prorektor verkar vara en stadig surjämte av den gamla stammen, som de hoppades skulle kunna få bukt med Kamali. Är han något att hoppas på? Är ju inte minst en fråga om vilket handlingsutrymme han får.
Citera
2017-06-17, 10:50
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Inlägg raderat för 0.03. Trådens rubrik och huvudsakliga frågeställning är alltså: ''Miun stoppar socionomutbildningen i Östersund. Är Masoud Kamali orsaken?'' och ''Vad är det egentligen som sker på Mittuniversitetet?'' Diskussioner och generaliseringar om hur det ser ut på högskolor och universitet i Sverige i stort, på andra specifika lärosäten/forskningsinstitutioner än vid Mittuniversitetet och arbetsmarknaden är alltså inte OnT. Vänligen håll er till ämnet.

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-17 kl. 10:54.
Citera
2017-07-03, 00:30
Medlem
När det gäller Tinnsten så verkar han vara en kompetent person med en viss klarsyn beträffande Kamali och den rådande situationen på SOA i Östersund. Däremot är han förstås inte väl sedd på avdelningen eller rättare sagt hatad, vad jag har hört efter beslutet om nollintag.
Naturligtvis beror mycket på vilket handlingsutrymmet är men någon lätt lösning finns inte. Det har ju nyligen hållits "Snillen spekulerar-dagar" alltså personaldagar på avdelningen. Det är ytterligare en manifestation i total självförnekelse där man höll på att vältra sig i advokat Stenings utredning, fackets "partiska" roll i konflikten och misskrediteringen av nuvarande och förra avdelningschef samt studierektor. De punktades även upp att man skulle enas om en "Gemensam" syn på hur "arbetsmiljöproblemen" uppstått inför samtal med de kommande konsulterna. Var en rätt otrevlig och tryckt stämning där vad jag förstått av en närvarande. Alla ska in i fållan så att säga. På samma sätt som den insändare som publicerades i ÖP, där alla mer eller mindre tvingade skriva på denna. Några skrev på och upptäckte sedan att den förändrats när den publicerades.

Att gå in och förändra i denna "ruttna" organisation är ett mycket delikat problem. Att utgå från befintlig organisation är sannolikt ett hopplöst utgångsläge. Alla som kan tänka en självständig tanke är för länge sedan borta från avdelningen och som jag skrivit om tidigare är man så få idag på avdelningen att "inre" förnyelse är inte möjlig.
Att slå ihop avdelningen med en annan riskerar bara att "sjukdomen" sprider sig. Kamali satt dock och raljerade för några år sedan att i princip alla avdelningar på Mittuniversitetet ville "Slås ihop med SOA, men att vi inte vill ha dem" Faran med detta är så uppenbar att det inte kan vara ett tänkbart alternativ.
Att plocka bort Kamali är kanske vad de flesta tror skulle var en "quick fix". Visst, detta kanske skulle minska trycket något men fortfarande finns sådana som "befodringsprofessorskan" som är en mer bakslug och kalkylerande spelare. Hon dummar inte ut sig i media som Kamali men är på flera plan betydligt mer av en fulspelare internt. Drar sig inte för att sprida rena lögner om det gynnar hennes intressen.
En liten öppning finns dock då Kamali och hans mätress har sökt tjänst på Södertörn. Kan dock inte tänka mig att de är så omdömeslösa att de skulle ta risken att anställa Herr Kamali där. Någon sorts självbevarelsedrift tror jag de trots allt har.

Rektorn har ingen avundsvärd situation att hantera kan man lugnt säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in