2017-04-08, 16:52
Medlem
bonobonos avatar
Förr tog det alltid ett par dagar att föra över pengar mellan olika konton men är det så idag?
Tänker främst om en privatperson gör en överföring hemma vid sin dator från sitt konto i Nordea till en annan persons konto i Swedbank?
Citera
2017-04-08, 16:55
Medlem
Ja, varför ska man ändra på ett vinnande koncept?
Banken tjänar pengar på att låna dina pengar räntefritt under några dagar.
Då kan man passa på att låna ut dem till någon annan.

Sedan skyller man på att systemet fungerar så att det tar ett par dagar att förflytta pengarna.
När jag skickar epost så kommer det fram efter någon/några sekunder.
Märkligt att bankens ettor och nollor färdas mycket långsammare.
Citera
2017-04-08, 17:00
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Förr tog det alltid ett par dagar att föra över pengar mellan olika konton men är det så idag?
Tänker främst om en privatperson gör en överföring hemma vid sin dator från sitt konto i Nordea till en annan persons konto i Swedbank?

Kommer runt det där med swish
Citera
2017-04-08, 17:19
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ja, varför ska man ändra på ett vinnande koncept?
Banken tjänar pengar på att låna dina pengar räntefritt under några dagar.
Då kan man passa på att låna ut dem till någon annan.

Sedan skyller man på att systemet fungerar så att det tar ett par dagar att förflytta pengarna.
När jag skickar epost så kommer det fram efter någon/några sekunder.
Märkligt att bankens ettor och nollor färdas mycket långsammare.
Ja trodde de hade ändrats sen stenåldern. Trist.
Citat:
Ursprungligen postat av shouldbetrusted
Kommer runt det där med swish
Blir väl svårare om de är större pengar, närmare 100k?
Citera
2017-04-08, 17:20
Medlem
En banköverföring tar 1 - 3 bankdagar, om du inte använder Swish där pengarna kommer in på kontot inom loppet av några sekunder.
Citera
2017-04-08, 17:22
Medlem
Citat:
Citat:
Swish är en enkel tjänst för att skicka och ta emot pengar via mobilen. När du skaffar Swish är beloppsgränsen 3 000 kr per vecka. I din internet- och mobilbank kan du höja den till 15 000 kr per vecka eller ha en tillfällig beloppsgräns upp till 150 000 kr som är giltig i en dag (gäller för dig som är över 18 år).
https://www.swedbank.se/privat/digit...h/swishbelopp/
Citera
2017-04-08, 17:25
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ja trodde de hade ändrats sen stenåldern. Trist.

Beror på bank kan jag tänka mig.

Handelsbanken: Vill du göra en större betalning kan du höja din beloppsgräns tillfälligt (gäller ej för dig under 18 år). Det gör du i Internettjänsten. Du kan ha en beloppsgräns upp till 150 000 som är giltig i en dag. Du har sedan möjlighet att skicka pengar med Swish upp till din beloppsgräns den valda dagen.

https://www.handelsbanken.se/shb/INe...2579F800326EF4
Citera
2017-04-08, 17:26
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
https://www.swedbank.se/privat/digit...h/swishbelopp/
Tack! Får se hur jag gör... är jag som är mottagare så de är ju upp till avsändaren att fixa i så fall, annars får ja väl vänta.
Citera
2017-04-08, 17:39
Medlem
Det är Riksbankens fel att det tar lång tid att föra över pengar mellan olika banker. Det finns gissningsvis 200 olika banker i Sverige. Riksbanken samlar ihop överföringar mellan bankerna och administrera det. Tyvärr så är Riksbanken kvar på 1960-talet så själva överföringen sker vid fast tidpunkter. Idag skulle man ju tycka att en överföring skulle kunna ske inom 15 minuter men på grund av att inget politiskt parti ställer krav på Riksbanken så tar det istället väldigt lång tid att göra en transaktion. Bankerna själva försöker att påskynda överföringar genom att erbjuda Swish. Ställ krav på dina politiker så att de ser till att Riksbanken blir en servicemyndighet.
Citera
2017-04-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är Riksbankens fel att det tar lång tid att föra över pengar mellan olika banker. Det finns gissningsvis 200 olika banker i Sverige. Riksbanken samlar ihop överföringar mellan bankerna och administrera det. Tyvärr så är Riksbanken kvar på 1960-talet så själva överföringen sker vid fast tidpunkter. Idag skulle man ju tycka att en överföring skulle kunna ske inom 15 minuter men på grund av att inget politiskt parti ställer krav på Riksbanken så tar det istället väldigt lång tid att göra en transaktion. Bankerna själva försöker att påskynda överföringar genom att erbjuda Swish. Ställ krav på dina politiker så att de ser till att Riksbanken blir en servicemyndighet.

Anledningen till att man inför Swish är för att man kan tjäna mer pengar på det.
Rätt som det är så är det en betaltjänst, när man lurat in tillräckligt många in i systemet.
Finns troligen fler fördelar för banken såsom mindre administration och att kunden står för alla försvunna pengar eller dyl.
Citera
2017-04-08, 21:04
Medlem
MrChows avatar
Många här som aldrig för över pengar ser jag! Det är ganska länge sen det tar mer än ett par timmar mellan alla större banker på vardagar. Helgdagar tar det dock till morgonkvisten på första vardagen efter innan pengarna trillar in på mottagarens konto. Storbankerna har körningar 3-4 gånger om dagen sinsemellan.

TS: För du över pengar från Nordea vid lunchtid en helt vanlig vardags så finns pengarna på mottagarens konto i Swedbank innan 15-fikat.
Citera
2017-04-08, 22:47
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Många här som aldrig för över pengar ser jag! Det är ganska länge sen det tar mer än ett par timmar mellan alla större banker på vardagar. Helgdagar tar det dock till morgonkvisten på första vardagen efter innan pengarna trillar in på mottagarens konto. Storbankerna har körningar 3-4 gånger om dagen sinsemellan.

TS: För du över pengar från Nordea vid lunchtid en helt vanlig vardags så finns pengarna på mottagarens konto i Swedbank innan 15-fikat.

Tumregeln mellan banker är väl:

För man över före 11 finns det på mottagarens konto på eftermiddagen (14-15-tiden).
För man över efter 11 finns det på mottagarens konto på förmiddagen vardagen efter.

Detta för att bankerna kör typ 2 körningar per dag mot riksbankens central, en gång vid 10-11 och en gång vid 14-15 och det krävs 2 körningar för att få över pengarna (En körning där avsändarnas bank flyttar pengarna och riksbanken får reda på det, och en körning där mottagarens bank hämtar hem transaktionen). Har för mig det är handelsbanken som har tre körningar per dag, men kan minnas fel.

Detta är iallafall hur jag förstått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in