2017-04-09, 12:20
Medlem
L.Kollbergs avatar
Det blir ju intressant att veta hur det hela började. Gick usbeken omkring i Stockholm och sökte efter en lastbil, fast besluten? Strosade han omkring i Stockholm utan nån plan för att göra nåt och när han såg lastbilen så blir det en spontan grej att ta den och mörda lite folk? Eller så visste han att ölbilen kommer circus kl 15 till Caliente och han väntade på den?
Citera
2017-04-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Din story låter logisk. Befann mig ett snäpp längre upp på gatan och rör mig, som dig, i det direkta närområdet. När jag tog mig ut för att se vad som pågick blev det snabbt uppenbart att det var ett terrorattentat (då man hörde alla skrik; skrik som helt uppenbart kom från vuxna) så jag drog mig tillbaka till kontoret då det är en relativt säker plats där vi skulle kunna motstå både det ena och andra scenariot (smått bisarrt att ha den typen av tankar i Sverige).

Reflekterade du förresten att det tog en djävla tid innan poliserna kom? Kändes som om det tog 5 minuter efter "smällen" innan det blev ordentligt drag. Det var lite läskigt då eventuella gärningsmän skulle ha ganska gott om tid på sig att utföra sina illdåd. Tog ett bra tag innan polisen verkligen säkrat upp området och det blev aktuellt att börja försöka ta sig ut ur de centrala delarna av stan.

Jag var inte närvarande vid dådet men du är inte den första personen som skriver här att polisen tog lång tid på sig.
Citera
2017-04-09, 12:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Aha, det förklarar en del. Jag funderade på om vissa av offren kan ha gått och lyssnat på musik i mp3-spelare, det skulle ju kunna ha gjort att de reagerade senare. Särskilt i kombination med om de gick och kollade ned i mobiler.

Om hon var döv så klarnar det ju dock. Hon förlorade kanske flera sekunder i reaktionstid. Dom andra som blev offer kanske hade något annan fysisk men, svårt att röra sig fort exempelvis. Finns många med höftproblem som har svårt att gå och så.
Hon var med all sannolikhet INTE döv - eftersom anhöriga i sina efterlysningar gick ut med hennes namn och att man skulle ropa på henne utifall att hon satt gömd någonstans.

Det är poänglöst att ropa på döva -- de hör nämligen inte det.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Din story låter logisk. Befann mig ett snäpp längre upp på gatan och rör mig, som dig, i det direkta närområdet. När jag tog mig ut för att se vad som pågick blev det snabbt uppenbart att det var ett terrorattentat (då man hörde alla skrik; skrik som helt uppenbart kom från vuxna) så jag drog mig tillbaka till kontoret då det är en relativt säker plats där vi skulle kunna motstå både det ena och andra scenariot (smått bisarrt att ha den typen av tankar i Sverige).

Reflekterade du förresten att det tog en djävla tid innan poliserna kom? Kändes som om det tog 5 minuter efter "smällen" innan det blev ordentligt drag. Det var lite läskigt då eventuella gärningsmän skulle ha ganska gott om tid på sig att utföra sina illdåd. Tog ett bra tag innan polisen verkligen säkrat upp området och det blev aktuellt att börja försöka ta sig ut ur de centrala delarna av stan.

5 minuter är ganska snabbt agerat.
Citera
Medlem
Citat:
Aha, det förklarar en del. Jag funderade på om vissa av offren kan ha gått och lyssnat på musik i mp3-spelare, det skulle ju kunna ha gjort att de reagerade senare. Särskilt i kombination med om de gick och kollade ned i mobiler.

Om hon var döv så klarnar det ju dock. Hon förlorade kanske flera sekunder i reaktionstid. Dom andra som blev offer kanske hade något annan fysisk men, svårt att röra sig fort exempelvis. Finns många med höftproblem som har svårt att gå och så.

Edit: eller vänta nu...hon gick alltså i en vanlig skola? Inte för döva?

Ja, hon gick i en vanlig skola och var hörande.
Citera
Medlem
Citat:

Dövskolan "Manillaskolan" har gått ut med på sin facebooksida att flickan inte gick där.

Flickan kan ha gått på "Campus Manilla" som är en privat grund- och gymnasieskola på Djurgården. (Dövskolan hade sin verksamhet där förut, därav liknande namn).

Flickan pratade i mobil med sin mamma strax innan, alltså är hon inte döv eller gick på dövskola.
Citera
2017-04-09, 12:22
Medlem
MitchRapps avatar
Polisen håller presskonferens 12.30. Se om det kommer mer bla bla bla eller någon matnyttig info.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Självklart är det så att SÄPO hade tips, det kom snickare spingandes som drog upp vapen och orangea kepsar med "Polis" på, någon civilklädd kvinna tog upp en reflexväst och pistol ur handväskan, hela NI och samtliga poliser hade skyddsvästar och förstärkningsvapen på sig.
(till och med rövskägget Löfven skrev ju ett facebookinlägg om det, som nu verkar var borta)

Har du mer information om detta?

Jag tycker också det kom väldigt mycket, och väldigt snabbt tunga resurser. Lite för bra för vara sant Stockholm en fredag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Kan vi sluta med pratet om att "jävla advokat" och "ska han verkligen ha en försvarare"
Sverige har något som kallas rättssäkerhet! Lisa Holms mördare, Englas mördare - ja alla har de haft försvarsadvokater. Det kommer inte påverka något. I ett så här grovt brott blir det livstid oavsett.

Så skit i försvarsadvokat-pratet. Det leder ingenstans!

Nu är ju det här ett diskussionsforum, så det känns lite väl magstarkt att du ska gå in o försöka diktera vad folk ska få skriva o inte skriva. Därtill har vi ju utöver rättssäkerheten ngt som kallas åsiktsfrihet, som är en än starkare princip än Flashbacks regler.

Men jag håller med i sak att gm självklart har rätt till advokat. Coolt att du redan vet vilken dom det blir, btw.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Polisen håller presskonferans kl 13, 3 offer identifierade.
Citera
Medlem
Presskonferens om 10 min, vad tror ni dem kommer meddela?
Citera
2017-04-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Självklart är det så att SÄPO hade tips, det kom snickare spingandes som drog upp vapen och orangea kepsar med "Polis" på, någon civilklädd kvinna tog upp en reflexväst och pistol ur handväskan, hela NI och samtliga poliser hade skyddsvästar och förstärkningsvapen på sig.
(till och med rövskägget Löfven skrev ju ett facebookinlägg om det, som nu verkar var borta)

SL stängde av all trafik inom minuter, helikoptern var i luften direkt, civila polisbilar på varje gata slog igång blåljusen direkt.

Självklart var dom förberedda på det här, lika självklart kommer dom att förneka att dom var det.

Den mängden civilkädda poliser finns inte i stadskärnan av en slump.

Anti-terror övningen dom höll häromdagen var bara en ursäkt om någon uppmärksam människa skulle lägga märke till en ovanlig mängd poliser i stan.

Här kommer det att läggas en stor mörk filt över resten av informationen

Jag tror också de var förvarnade. Gick inte att åka tåg från Kiel till Sverige i torsdags kväll, någon bro i Danmark påstods vara ur lag. Ersättningsbussen stoppades på motorvägen i Danmark, alla kontrollerades noga och hundar gick igenom allt bagage. Efter stopp i Köpenhamn, där en del klev av och nya kom på, stoppadqes bussen återigen på Öresundsbron för stora säkerhetskontrollen, som tog fler timmar innan man fick åka vidare mot Malmö. Van resenär, åker många gånger i månaden säger detta aldrig hänt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in