2017-04-09, 12:15
Medlem
ace_secs avatar
Kan vi sluta med pratet om att "jävla advokat" och "ska han verkligen ha en försvarare"
Sverige har något som kallas rättssäkerhet! Lisa Holms mördare, Englas mördare - ja alla har de haft försvarsadvokater. Det kommer inte påverka något. I ett så här grovt brott blir det livstid oavsett.

Så skit i försvarsadvokat-pratet. Det leder ingenstans!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luton
Chauffören kan ju i ett första skede antagit att det var en "vanlig" stöld av fordon, det första han tänkte på var nog inte terrordåd. Kanske han kontaktade sin trafikledare/chef.

Såg på morgon-tv ang lastbilen: Spendrups info-chef (el nåt sånt) var där. Det framkom att det tog relativt lång tid för Spendrups att få veta vilken chaufför/bil det gällde (ca 20 från att de fick veta att det var en av deras bilar).
Det var journalister (tror jag han sa) på plats som gav dem info om reg-nr så de kunde spåra chauffören. Han fick frågor (alltså info-chefen) om nycklar satt i, om motorn var igång men det kunde/ville han inte svara på.

Tror, som någon skrev, att chaufförens mobil kanske låg kvar i hytten. Han borde väl annars ha hört av sig till jobbet.

Edit: kom på nu. Enl DN-artikel så fanns han kvar på Adolf Fr K gata när lastbilen kom tillbaka och körde mot Drottn gatan. Han sprang då efter och hamnade mitt i kaoset. Inte då så konstigt om han inte hörde av sig.
Senast redigerad av Rubar 2017-04-09 kl. 12:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Oerhört låg nivå på svenska journalister och reportrar ja. Det är skrämmande att stora medier inte kan gräva fram bättre folk.

MSM kör mest kampanjjournalistik idag. Eller nöjen. Besvarade precis Reuters enkät om mina mediavanor och kan konstatera jag ofta tittar vad som skrivs här på Flashback när det gäller Sverige. Vanliga medier utelämnar och vinklar alldeles förfärligt så trots att de den här sajten är nedlusad av tomtar och troll så hittar man info som sedan visar sig stämma långt innan gammelmedierna rapporterar det, om ens någonsin.

Just den här gången har tråden inte varit den bästa men ändå. Ibland är trådarna lysande här om man skiter i trollen.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Jag håller med det första som du skriver om Ryssland. De har säkerligen varnat Sverige. Den stackars oskyldigt utpekade usbeken vill bara införa ett världsomspännande kalifat och avskaffa demokratin och han är definitivt efterlyst i Ryssland, men har fått en fristad i Sverige där det är inte förbjudet att vara med i en terrorstämplad organisation. Att vara medlem i Hizb al Tahrir al Islami, en organisation som är förbjudet i t.e. Tyskland, är samma sak i Sverige som att vara med i Friskis & Svettis.

Den man som Ryssland ville ha utlämnad från Sverige är den andra uzbeken som blev oskyldigt utpekad av Avpxilat och Snaphanen igår.
Citera
2017-04-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Men skolan skriver ju på sin hemsida att hon inte gick där.

SPSM som driver Manillaskolan (för de med hörselnedsättning) har dementerat att Ebba var elev där. SPSM:s verksamhet är numera på Konradsberg (gamla Lärarhögskolan).

I Manillaskolans gamla lokaler på Djurgården finns numera Campus Manilla, en friskola för helt "vanliga" elever.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det de gör i det skedet är att inleda en jakt på bilen om larmet kommer in direkt vid brottstillfället -- eftersom bilkapningar är ett grovt brott, inte som en bilstöld.

I det här fallet blev dessutom chauffören påkörd -- vilket givetvis ökar vikten av att snabbt få stopp på kaparen alldeles oavsett last.

Jo håller med. Men här har de nu då bevisligen felat. Bara att hoppas de blir bättre till nästa gång och inte reagerar kraftfullt bara efter något faktiskt hänt.

Angående lastbilar i stadstrafiken då är det väl ett nödvändigt ont. Butiker vill ha snabba leveranser och det ska inte vara mycket strul för både förare som butiker. I denna nya verklighet kanske vi dock behöver införa mer strul tyvärr...
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satana1
Jag vill inte outa mig själv men kommer berätta smått.

Jag rör mig dagligen på gatan då mitt jobb ligger nära korsningen Kungsgatan/Drottninggatan. Jag tänker inte gå in på hur nära men om ni läser vidare så kanske ni kan klura ut hur nära det är egentligen.

Jag såg mannen jag beskrev innan. En man runt 30-årsåldern som försökte räddas förgäves. Jag såg även den 3-delade kroppen som jag tittade på innan jag förstod vad det faktiskt var och tittade bort snabbt som fan.

Kan även bekräfta att det stod barn och sålde majblommor där de döda kropparna ligger på bilderna. Kan dock inte bekräfta om de stod där just då men de stod där under dagen iaf.

Din story låter logisk. Befann mig ett snäpp längre upp på gatan och rör mig, som dig, i det direkta närområdet. När jag tog mig ut för att se vad som pågick blev det snabbt uppenbart att det var ett terrorattentat (då man hörde alla skrik; skrik som helt uppenbart kom från vuxna) så jag drog mig tillbaka till kontoret då det är en relativt säker plats där vi skulle kunna motstå både det ena och andra scenariot (smått bisarrt att ha den typen av tankar i Sverige).

Reflekterade du förresten att det tog en djävla tid innan poliserna kom? Kändes som om det tog 5 minuter efter "smällen" innan det blev ordentligt drag. Det var lite läskigt då eventuella gärningsmän skulle ha ganska gott om tid på sig att utföra sina illdåd. Tog ett bra tag innan polisen verkligen säkrat upp området och det blev aktuellt att börja försöka ta sig ut ur de centrala delarna av stan.
Citera
2017-04-09, 12:17
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Självklart är det så att SÄPO hade tips, det kom snickare spingandes som drog upp vapen och orangea kepsar med "Polis" på, någon civilklädd kvinna tog upp en reflexväst och pistol ur handväskan, hela NI och samtliga poliser hade skyddsvästar och förstärkningsvapen på sig.
(till och med rövskägget Löfven skrev ju ett facebookinlägg om det, som nu verkar var borta)

SL stängde av all trafik inom minuter, helikoptern var i luften direkt, civila polisbilar på varje gata slog igång blåljusen direkt.

Självklart var dom förberedda på det här, lika självklart kommer dom att förneka att dom var det.

Den mängden civilkädda poliser finns inte i stadskärnan av en slump.

Anti-terror övningen dom höll häromdagen var bara en ursäkt om någon uppmärksam människa skulle lägga märke till en ovanlig mängd poliser i stan.

Här kommer det att läggas en stor mörk filt över resten av informationen

Helikopter/helikoptrar var i luften hela förmiddagen. Jag observerade minst två "företag", där min förmodan var att de antingen styrde in markpersonal eller "lade tryck" på omr.
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Manillaskolan för döva flyttade från Djurgården för några år sedan. I deras lokaler startade Manilla Campus, en vanlig skola. Ebba gick där.
Aha, det förklarar en del. Jag funderade på om vissa av offren kan ha gått och lyssnat på musik i mp3-spelare, det skulle ju kunna ha gjort att de reagerade senare. Särskilt i kombination med om de gick och kollade ned i mobiler.

Om hon var döv så klarnar det ju dock. Hon förlorade kanske flera sekunder i reaktionstid. Dom andra som blev offer kanske hade något annan fysisk men, svårt att röra sig fort exempelvis. Finns många med höftproblem som har svårt att gå och så.

Edit: eller vänta nu...hon gick alltså i en vanlig skola? Inte för döva?
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-09 kl. 12:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Kollberg
Att vara medlem i Hizb al Tahrir al Islami, en organisation som är förbjudet i t.e. Tyskland, är samma sak i Sverige som att vara med i Friskis & Svettis.

Riktigt jävla sjukt är det, men tyvärr helt sant om man ser till Sveriges lagstiftning.
Citera
2017-04-09, 12:18
Medlem
Min teori.

1. Gärningen var planerad
2. Tanken var att stjäla en lastbil som lastar av varor så nära Drottninggatan som möjligt. (finns många att välja på alla dagar i veckan)
3. Köra lastbilen ned för Drottninggatan och köra över så många som möjligt
4. Köra in i Åhlens och detonera bomben där i ett självmordsattentat, alternativt aptera en tidsinställd bomb som skulle detonera efter GM flytt. Var det militär klass på sprängmedlen skulle hela Åhlens kunna gå upp i rök.

Utdelningen för GM blev minimal, hade han lyckats fullt ut kunde dödsantalet lika gärna varit tresiffrigt.

Långsökta teorier finns alltid här på FB, i 100% av fallen är dom felaktiga.

Till offren. R.I.P
Citera
2017-04-09, 12:19
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Förvirrat nu. Det stod Campus Manilla på hennes ryggsäck, vilket inte är samma sak som Manillaskolan. Campus Manilla håller till där Manillaskolan tidigare låg, medan Manillaskolan har flyttat.

Campus Manilla är inte en skola för hörselskadade.

Aha, det förklarar saken, tack. Annars låg det nära till hands att tro att hon gick på Manillaskolan eftersom den ligger hyfsat i närheten (det har visat sig att hon istället bodde i närheten).

Det kan mycket väl tänkas att hela ryktet om hennes dövhet kommer från den här förvirringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in