2017-04-07, 19:52
Medlem
526s avatar
Det verkar som att det var ett stenlejon framför/under. Kanske det hindrade en del och gjorde den svårare att styra?
Citera
2017-04-07, 19:52
Medlem
Kalle-Kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Är någon av dessa förflyttade då? Någon här snackade om att en sådan varit framför lastbilen
Jag hörde på SR att en av dem hade förflyttats flera hundra meter (när de intervjuade någon körsångare som haft änglavakt), m.a.o inte så effektiva mot en lastbil som väger flera ton.
Citera
2017-04-07, 19:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Behövs tydlige kraftigare saker - detta då ett vittne berättade att lastbilen hade en betongsugga fastkilad framtill när den kom körandes - men det är klart, finns ju större än de normala "suggorna"...

Skulle väl kunna vara något sådant här. Kanske storleken större t.o.m. för att nu få stopp på en lastbil modell större.
http://www.zaun.co.uk/media/2015/06/Terror-Stopper-PAS-68-Rising-Bollards-003.jpg
Citera
2017-04-07, 19:53
Bannlyst
helt obegripligt att man inte begär militär stöd. stor symbolhandling. som i frankrike.

största attacken på sverige sedan 1809!!!!
Citera
2017-04-07, 19:54
Medlem
okok1s avatar
Undra om terroristen lämna passet i lastbilen? Det har varit en sådan trend i alla fall.
Citera
2017-04-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurningHead
Vid vilken restaurang stals lastbilen? Frågan är om gärningsmannen spanat in tider och avlastningsrutiner eller om han har någon koppling till restaurangen som get info. Känns inte som någon impulsgärning.

Jag tror mycket väl det kan vara impulsgärning, kanske inte ens religiöst betonat. Några saker som talar för detta är: (om de nu stämmer)

Inget självmord / utvidgat självmord
Verkar inte ha skrikits allahu akbar
Inget bombbälte eller bomb i bilen, inte ens en dunk bensin (som hade kunnat tänts eld på under dieseltankarna)
Inget meddelande till press, om det varit religiöst borde han mailat pressen för att få fram sitt budskap.
Nycklarna satt i bilen/inget rån av chauffören
Han verkade ha lite problem att ta sig iväg först

Lär väl klarna närmaste dagarna men jag tror mycket väl det kan ha varit ett spontant vansinnesdåd.
Citera
2017-04-07, 19:55
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
När kan pendeltågen tänkas gå igen?

Har den inte börjat gå än? Tunnelbanan rullar i alla fall igen.
Citera
2017-04-07, 19:56
Medlem
Nu har jag inte hunnit med att läsa hela tråden.
Det har nämnts 3 GM. Enligt vittne på plats så var det 3. 2 GM hoppade ur lastbilen precis innan den kraschade in i Åhléns. Den tredje GM kom ut efter kraschen.

Dödsantal kanske mörkas för att inte skapa panik. Det räcker nog med all mediebevakning av sjukhusen och de har fullt upp som det är med att ta hand om offren. Då ALL säkerhetspersonal tillgänglig för att täcka upp i centrala Stockholm så kanske det inte finns extrabevakning tillgänglig att sätta ut på sjukhusen för att ta hand om oroliga folkmassor.
Citera
2017-04-07, 19:56
Medlem
Erikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E171
Kylarvätska är mer sannolikt. Någon bensin lär du inte hitta i motorrummet i en normal svensk lastbil.

Brukar de inte ha reservtankar vid sidan om motorn? Ett dåligt exempel, men typ som på den här bilden. http://www.mheby.com/wp-content/uploads/2013/03/grain-truck.png
Citera
2017-04-07, 19:57
Medlem
4yoonlys avatar
Ett klipp på ett gripande till...

Inte heller denna gång kan man höra någon svenska i Stockholm...

https://www.liveleak.com/view?i=2b9_1491581424
Citera
2017-04-07, 19:58
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.P
Nej? Det kan man ju inte alls.

Jag erkänner mig överbevisad angående människor under lastbilen = betongsuggor. Ok?
Citera
2017-04-07, 20:02
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGaz
Det är med största sannolikhet inte SOG i farten. Försvaret får enligt lag inte sätta in personal mot den civila befolkningen sedan Ådalshändelserna. Det är med all säkerhet NI som opererar i området.

Väl till ämnet tänkte jag dela med mig av min eftermiddag. Satt på pendeltåget på perrongen vid tc på väg hem mot en efterlängtad permission ( iklädd M90 ). Plötsligt börjar vakter gapa och skrika och vi fick utrymma tåget och absolut inte neråt mot tunnelbanan. Väl uppe vid bussarna och viadukten börjar folk rusa mot kungsholmen bort från Åhlens. Själv står man med en 8 årig flicka i handen som helt förståeligt sökt trygghet hos militären.
Kan ha varit det mest gripande jag varit med om när hon vägrade släppa min hand samtidigt som hon försökte ringa sin pappa. Vi hittade honom till slut och jag kunde börja traska hemåt.

Riktigt sjuk eftermiddag som avslutades med ett marschpass ca 1 mil från city till Bromma

Du har fel där kring SOG (som faktiskt har polismans befogenhet) men bra agerat i övrigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in