Citat:
Ursprungligen postat av
verum.ariolum
Inte omöjlig uppgift, det var en väldigt enkel uppgift. Jag resignerade inte, jag kom fram till att det var totalt onödigt att gräva ner sig djupare i detaljerna då jag redan funnit den enda objektivt moraliska lösningen.
Citat:
Jag påstår att i varje tänkbart dilemma så kan man resonera fram vad som är det objektivt moraliskt riktiga att göra.
De som påstår att moral är relativt vill, kan eller vågar inte resonera tillräckligt långt för att nå fram till den objektiva sanningen.
I dilemmat jag presenterade varken ville, kunde eller vågade du resonera dig fram till vad som är
objektivt moraliskt riktigt att göra, istället lutade du dig mot postulatet
människors lika värde och lät slumpen avgöra. Om du inte håller med om att det postulatet bygger på en resignation utan i stället är resultatet av ett objektivt resonemang får du gärna visa hur det gått till.
Citat:
Ursprungligen postat av
verum.ariolum
Du verkar inte hålla med mig om att det att låta slumpen avgöra ett beslut är ett riktigt moraliskt beslut.
Vet inte riktigt, beror vilken moralisk riktning man anslutit sig till.
Citat:
Ursprungligen postat av
verum.ariolum
Du verkar av någon anledning ha fått för dig att en objektiv moral kräver att man på egen hand specifikt väljer ut vilka som får leva och dö och kan motivera varför.
Har jag aldrig påstått, men i det aktuella fallet ser jag inte hur man kommer ifrån en bedömning om man vill vara objektiv. Det är en väldigt svår fråga, kanske var fult av mig att ställa den