• 1
  • 2
2017-04-06, 18:39
Medlem
DonLatinos avatar
Hej, nu är det så att jag har tröttnat på den äckliga proteinpulversmaken och klarar inte att dricka den mer. Jag har tröttnat, testat olika smaker och märken men alla är lika värdelösa. Har hört om någon form av proteintabletter ska finnas. Nu undrar jag ifall det finns något man kan byta ut proteinpulver mot, t.ex "proteintabletter"? Isåfall, vilka är de bästa och vart kan man få tag i dessa?

mvh
Senast redigerad av DonLatino 2017-04-06 kl. 18:46.
Citera
2017-04-06, 18:42
Bannlyst
Du har kollat på för mycket sci-fi. Ersätter du kost med några jävla tabletter så är det kört inom kort, riktigt jävla ordentligt kört är det också.

Ett tips: En banan gör samma sak som en proteinshake. Det är bara reklambyråerna och någon enstaka YouTube-snubbe som fått dig att tänka annorlunda.

https://www.youtube.com/watch?v=d4_UY_kIPFU
Citera
2017-04-06, 19:00
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triq
Du har kollat på för mycket sci-fi. Ersätter du kost med några jävla tabletter så är det kört inom kort, riktigt jävla ordentligt kört är det också.

Ett tips: En banan gör samma sak som en proteinshake. Det är bara reklambyråerna och någon enstaka YouTube-snubbe som fått dig att tänka annorlunda.

Bra film.
Citera
2017-04-06, 19:24
Medlem
Testa?
Citera
2017-04-06, 19:34
Medlem
Citat:

Att ni puckon aldrig lär er att inte uttala er om saker ni inte har en aning om?

En proteinshake innehåller ca 25g protein och 100 kcal motsvarande en liten köttbit med låg halt kolhydrater, 2 g i den jag har). En normalstor banan innehåller 1,3 (ETT JÄVLA GRAM) protein och 26 gram socker.
En proteinshake innehåller således ca 20 gånger mer protein och 95% mindre socker än en banan.

Du gör bort dig själv din pajas.
Citera
2017-04-06, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lushie
Att ni puckon aldrig lär er att inte uttala er om saker ni inte har en aning om?

En proteinshake innehåller ca 25g protein och 100 kcal motsvarande en liten köttbit med låg halt kolhydrater, 2 g i den jag har). En normalstor banan innehåller 1,3 (ETT JÄVLA GRAM) protein och 26 gram socker.
En proteinshake innehåller således ca 20 gånger mer protein och 95% mindre socker än en banan.

Du gör bort dig själv din pajas.
Förklara fördelarna och nackdelarna med 20 gånger mer protein och 95% mindre socker.

Förklara även hur mycket aminosyror du har i bananer.

Edit: Såg nu att bananer är väldigt snåla på aminosyror, men att de trots allt innehåller alla 18.

Moral of the story: Proteinpulver är inte enda alternativet du har efter träning, du kan lika gärna ta en banan eller två, tills du får tag i något riktigt att äta.

Jag själv dricker proteinpulver, jag är inte anti-kosttillskott, jag menar bara att det låter på TS som att han måste antingen ha proteintillskott i pulver- eller kapselform, när det finns andra alternativ som... mat.
Senast redigerad av triq 2017-04-06 kl. 19:51.
Citera
2017-04-06, 23:59
Medlem
Frisims avatar
Som stor sfi-fi-/David Bowie fantast stödjer jag TS helt. För lite mat serveras i kapselform! Jag ville minnas att gymvaruhuset (vitaminverket nuförtiden tydligen) hade någon grunka för att pressa egna kapslar, googlade lite och hittade detta!!! http://www.bulkpowders.se/kapsel-kit-se.html Snaska ner lite aminosyror där så har du zero G föda.

Som rationell människa så tycker jag däremot att man borde ha annat att ödsla tid och pengar på än proteinpiller.
Citera
2017-04-07, 06:20
Medlem
Byt ut proteinpulvret mot mat.
Citera
2017-04-07, 09:40
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Förklara fördelarna och nackdelarna med 20 gånger mer protein och 95% mindre socker.

Förklara även hur mycket aminosyror du har i bananer.

Edit: Såg nu att bananer är väldigt snåla på aminosyror, men att de trots allt innehåller alla 18.

Moral of the story: Proteinpulver är inte enda alternativet du har efter träning, du kan lika gärna ta en banan eller två, tills du får tag i något riktigt att äta.

Jag själv dricker proteinpulver, jag är inte anti-kosttillskott, jag menar bara att det låter på TS som att han måste antingen ha proteintillskott i pulver- eller kapselform, när det finns andra alternativ som... mat.

Öh, va? Ska vi förklara fördelarna med mer protein och mindre socker? Är du seriös? Och aminosyror? Protein och aminosyror är samma sak, vilket skrivs ovan hur mycket en banan innehåller. Att ersätta proteinpulver (som har hög halt protein) med banan (som snarare är en kolhydratkälla) är en väldigt konstig jämförelse. Både protein och kolhydrater är väl något man vill ha efter träning i de flesta fallen, men din jämförelse är ju ... helt bananas.

Citat:
Ett tips: En banan gör samma sak som en proteinshake.

?!?!?
Citera
2017-04-07, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Öh, va? Ska vi förklara fördelarna med mer protein och mindre socker? Är du seriös? Och aminosyror? Protein och aminosyror är samma sak, vilket skrivs ovan hur mycket en banan innehåller. Att ersätta proteinpulver (som har hög halt protein) med banan (som snarare är en kolhydratkälla) är en väldigt konstig jämförelse. Både protein och kolhydrater är väl något man vill ha efter träning i de flesta fallen, men din jämförelse är ju ... helt bananas.

?!?!?
Men läs... Menar ju att det spelar ingen roll om du får i dig 2g protein eller 20g protein direkt efter träningen och det vet du.
Citera
2017-04-07, 10:37
Medlem
Citat:
Men läs... Menar ju att det spelar ingen roll om du får i dig 2g protein eller 20g protein direkt efter träningen och det vet du.

Givetvis spelar det roll. Proteinintag direkt efter träning betyder att aminosyrorna kommer ut i blodet ungefär samtidigt som proteinsyntesen kan uppregleras igen, dvs 1-2 timmar efter träning. 2g protein ger ingen som helst effekt på MPS, medan 20g maximerar uppregleringen.
Citera
2017-04-07, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arabies
Givetvis spelar det roll. Proteinintag direkt efter träning betyder att aminosyrorna kommer ut i blodet ungefär samtidigt som proteinsyntesen kan uppregleras igen, dvs 1-2 timmar efter träning. 2g protein ger ingen som helst effekt på MPS, medan 20g maximerar uppregleringen.
Hinner du inte äta 1-2 timmar efter träningen så lägger du upp det helt fel.

Att förlita sig på en proteinshake som måltid är fan det dummaste jag hört och var någonting jag bara trodde högstadiegrabbarna sysslade med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in