Citat:
Ursprungligen postat av
y.y
Brukar uttryckas sänka GAV kursen eller sänka sin GAV i Sverige.
Problemet är att du får slut på förluster och endast har vinster kvar.
Själv har jag endast brytt mig om detta i december ifall jag realiserat stora vinster det året. Ser inte poängen av att göra det så fort en förlust dyker upp eller varje månad.
Sedan innebär stora latenta skatteskulder mest att portföljens värde ser stort ut på pappret men ser du till 'pengar efter skatt' bör det bli samma?
Ah, tack! Det var det jag letade efter!
Kan man inte strukturera sin portfölj så att det inte händer så lätt? Om man har flera lågkorrelerade tillgångsklasser och undviker att bunta ihop dem i ett värdepapper (bygger egen indexfond med aktier, osv), borde man inte få större bruttoförluster då? Förr eller senare kommer allt ju ligga i grönt, men det tar lång tid, särskilt för nya investeringar.
Fördelen är ju att det inte är någon ränta på latenta skatteskulder. Kan du alltså "skapa" en latent skatteskuld på 3000kr samtidigt som du får 3000kr i handen som du investerar gör du ett klipp.
Citat:
Ursprungligen postat av
RostigHink
Lite fel håll med reaförlustskörd. Däremot kan man göra som jag gjorde innan på ett vanligt aktiekonto. Strax innan nyår säljs surdegarna av i portföljerna och köps inte tillbaka. Däremot säljs vinnare så att vinsten precis täcker förlusten. Därefter köps vinnarna tillbaka. Nytt högre GAV ser till att vinsten inte blir högre än om man kade köpt en aktie för första gången.
Att realisera förluster genom sälj och återköp för att täcka sälj av vinstaktier lönar sig rätt dåligt i Sverige. Skulle förlustaktien stiga igen så får man ju bara ny potentiell reavinst.
Vad man köper spelar egentligen ingen roll. Jag tänker att man vill behålla samma fördelning, men syftet är egentligen bara att maximera skatteskulden och investera mellanskillnaden. Hur du sen väljer att åstadkomma det (återköpa vinnare/förlorare) är bara psykologiskt.
Och som jag skrev ovan, att du får betala reavinstskatt i framtiden är bara positivt.