2018-10-13, 22:52
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Vadå meningen?

Meningen är att barnet ska växa upp med sin far och mor under samma tak så att säga.
Citera
2018-10-13, 22:57
Medlem
Katzyns avatar
Tror att det mestadels hänger på hur föräldrarna agerar och beter sig i övrigt. Barn är trots allt rätt tuffa, annars hade den här arten inte blivit långlivad. Skilsmässor var visserligen ovanligare förr, men det var inte dödsfall i de bästa åren och många barn har fått växa upp med en ensam förälder eller styvföräldrar i alla tider. Men föräldrar som har en massa issues med sig själva de inte klarar att skydda barnen ifrån och som träffar nya till höger och vänster som barnen introduceras för eller överges för tills även denna romans går i kras gång på gång lär väl bli rätt otrygga, iaf om bägge föräldrarna beter sig så.

Det viktigaste är att barnen känner sig älskade och att de har stabilitet och trygga rutiner i sitt liv. En och annan stor förändring (som föräldrarnas skilsmässa) tål de, men inte att tillvaron ständigt är oförutsägbar och ändras godtyckligt av föräldrarna från ena dagen till den andra.
Citera
2018-10-13, 23:05
Medlem
Jag tror det är dåligt för barn, men jag hoppas och tror att de kan förlåta föräldrarna med tiden. Alltså tänk såhär, du träffar en tjej, ni är jättekära, allt känns skitbra, ni skaffar barn, och de första åren går bra, men sedan börjar ni ogilla varandra. Störa er på varandra, sexlivet försvinner helt, vilket gör er ännu surare.

Skall ni då hålla ihop, för barnets skull i låt oss säga 13 år till för att ungen skall slippa att bli ett skilsmässobarn, eller faktiskt skilja er, medans ni än så länge har någon slags respekt och kärlek till varandra eller vänta tills ni verkligen avskyr varandra?

Även om man är förälder så har man ju ett eget liv också, även om det blir nedprioriterat skall det väl inte vara piss?
Citera
2018-10-14, 07:53
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Meningen är att barnet ska växa upp med sin far och mor under samma tak så att säga.
Värre än att växa upp med separerade föräldrar är nog att växa upp i ett kärlekslöst hem, som tidigare sagts. Folk som separerar gör det av en anledning.
Citera
2018-10-15, 18:24
Bannlyst
Citat:
Tror nog de flesta som skiljer sig ger upp för lätt, man lever i en föreställning som präglas av att en relation ska likna det man sett på hollywoodfilmer.

Riktigt skamligt av vuxna människor att inte ha sina barns uppfostran som första prioritet.

Att leva som ensamstående förälder fungerar idag pågrund av alla skyddsnät och bidrag, och det säger väl det mesta? För 50 år sedan var det en mycket svår situation att leva som ensamstående förälder, vilket är meningen.

Håller helt med.
Att skilja sig är givetvis ett enormt svek mot sina barn. Och det gör givetvis enorm skada (även om ni har en kusin som klarade det alldeles utmärkt).
Citera
2018-10-15, 18:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Värre än att växa upp med separerade föräldrar är nog att växa upp i ett kärlekslöst hem, som tidigare sagts. Folk som separerar gör det av en anledning.
Blir det inte bara konstigt ändå om föräldrarna uppenbarligen inte tänkte igenom någonting så mycket?
Citera
2018-10-15, 18:54
Medlem
Var på husvisning idag, ett par som köpt huset för ett år sen. Tvåplansvilla, huset halvfärdigt renoverat både invärtes och utvärtes. Rummen indikerade på 3+ barn mellan 5-12 bast. Luktade död 😥
Citera
2018-10-15, 19:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Vad betyder "meningen" i det här sammanhanget?
Citera
2018-10-15, 19:31
Bannlyst
Citat:

Tramsig vänsterpropaganda.
Citera
2018-10-15, 19:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovasang
Tramsig vänsterpropaganda.
Slutar med att föräldrarna super dagligen och minst en är otrogen men det är högt pris för en sammanhållen familj i vissa fall.
Citera
2018-10-15, 21:03
Medlem
Mina föräldrar skilde sig tidigt, problemet efteråt var inte att de inte levde ihop, utan att de är två helt olika personer med helt olik syn på vad som är värdefullt i livet samt på uppfostran. Mitt liv hade nog varit mer förstört om mina föräldrar levt ihop dock, den ena är kulturnörd och den andra leker vräkig amerikan. Då jag upplevde många olika umgängen under uppväxten med olika styvsyskon och vänner till familjen till och från har jag blivit socialt street smart i ett socialt arbetsliv. Det som skadat mest är kanske hur illa mina föräldrar talat om varandra till mig för att kasta skit på den andra föräldern så jag ska dras till den ena. Det är något jag kommer lära mig oavsett om jag kommer vara ihop med mamman till eventuella barn eller skilja mig, att aldrig tala illa om den andra föräldern, inget blir bättre av det.
Citera
2018-10-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Blir det inte bara konstigt ändå om föräldrarna uppenbarligen inte tänkte igenom någonting så mycket?
Jag vet inte om jag förstår dig rätt här: du menar att ett äktenskap blir perfekt om man bara har lärt känna varandra och tänkt igenom allt tillräckligt innan man gifter sig? Och då skulle det innebära att tiden står stilla sen, att ingen av parterna utvecklas eller förändras av yttre eller inre faktorer som kan leda till att man vill skiljas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in