2017-04-05, 21:38
Medlem
AldoRaines avatar
Hur gör jag det på bästa sätt? Min tanke är att ta bort "skyddet" från ena brännare, lägga flis på Gallret ovanför och kött/fisk på indirekt värme på andra sidan, där brännare är avstängd.

Tips mottages tacksamt!
Citera
2017-04-05, 21:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hur gör jag det på bästa sätt? Min tanke är att ta bort "skyddet" från ena brännare, lägga flis på Gallret ovanför och kött/fisk på indirekt värme på andra sidan, där brännare är avstängd.

Tips mottages tacksamt!
Finns det ingen grilltråd 2017?
Vi brukar ta sånt här där.

Men man får vara kreativ, det finns behållare man kan använda.
Dessa måste stå över stark värme.
Men ska du röka fisk eller kött och kallröka.
Så finns det apparaturer för detta och köpa.
Citera
2017-04-05, 22:13
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns det ingen grilltråd 2017?
Vi brukar ta sånt här där.

Men man får vara kreativ, det finns behållare man kan använda.
Dessa måste stå över stark värme.
Men ska du röka fisk eller kött och kallröka.
Så finns det apparaturer för detta och köpa.

ADM får gärna flytta min fråga i så fall. Jag vill helst inte köpa någon röklåda eller dyl. Någon med gasolgrill som kan kommentera min tes, funkar det?
Citera
2017-04-06, 00:26
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
ADM får gärna flytta min fråga i så fall. Jag vill helst inte köpa någon röklåda eller dyl. Någon med gasolgrill som kan kommentera min tes, funkar det?
Måste ändå slå ett slag för röktillsatslådan jag använder till min e310. Den läggs ovanpå ett av flavourizer barsen och tar ingen plats från grillytan. Billig och finns på Ica och Coop. Sjukt smidig.
Citera
2017-04-06, 06:44
Medlem
Vira in flis i aluminiumfolie o tryck lite små hål o lägg på brännaren?
Citera
2017-04-06, 06:55
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Måste ändå slå ett slag för röktillsatslådan jag använder till min e310. Den läggs ovanpå ett av flavourizer barsen och tar ingen plats från grillytan. Billig och finns på Ica och Coop. Sjukt smidig.

Ok. Men hur gör jag smidigast om jag först vill grilla på en köttbit och bara få en röktouch i slutet? Bökigt att lyfta galler och placera lådan när grillen är 250 grader
Citera
2017-04-06, 10:01
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ok. Men hur gör jag smidigast om jag först vill grilla på en köttbit och bara få en röktouch i slutet? Bökigt att lyfta galler och placera lådan när grillen är 250 grader
Din grill som bara har två brännare begränsar dig lite, men det bör gå ändå:
Du lägger röklådan på plats, men tänder inte den brännaren. Du grillar köttet på andra brännaren tills du är redo för röken, då tänder du brännaren som har röklådan på sig. Full kontroll, hur bra som helst.

Brukar själv grilla både kött och grönsaker på brännare 1 och 2 för att sen ta bort grönsakerna när det är dags att ge köttet en lagom röktouch.
Citera
2017-04-06, 10:29
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Din grill som bara har två brännare begränsar dig lite, men det bör gå ändå:
Du lägger röklådan på plats, men tänder inte den brännaren. Du grillar köttet på andra brännaren tills du är redo för röken, då tänder du brännaren som har röklådan på sig. Full kontroll, hur bra som helst.

Brukar själv grilla både kött och grönsaker på brännare 1 och 2 för att sen ta bort grönsakerna när det är dags att ge köttet en lagom röktouch.

Värt ett försök. Det borde ju fungera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in