Intressant taktik från yttrandefrihetsmotståndarna i Tyskland. I stället för att själva definiera vad som är "fake news" så skrämmer man med dyra stämningar. På det sättet får Facebook & co själv göra smutsjobbet, och de kommer väl antagligen att sålla så pass hårt att det bara blir snälla "kattklipp" framöver. Safety first...
Citat:
Facebook is “working very hard to remove illegal content from our platform,” the company said in an emailed statement. It expressed concern that the measure “would force private companies instead of courts to decide which content is illegal in Germany.”
Sedan kan man ju också fundera på om nu inte MSM tvingas öppna upp pissrännorna igen. Under förutsättning att folk kan pissa på etablissemangsmedia med ett vårdat språk...
Citat:
Germany pushed ahead with legislation that threatens social networks such as Facebook Inc. with fines of as much as 50 million euros ($53 million) if they fail to give users the option to complain about hate speech and fake news or refuse to remove illegal content.
Till sist undrar jag om inte all diskussion och socialt nätverkande flyttar till servrar i andra länder, lite som Flashback. Gissar att Facebook är en döende dinosaurie? Men vad vet jag, jag har inte skiten själv.