• 1
  • 2
2017-04-05, 16:15
Medlem
Rekas avatar
En bekant kan tala oavbrutet i timmar. T.ex. idag talade han non-stop i fyra timmar. Det är inget svammel utan det är vanligt 'dösnack', men det finns ingen ände på det.
och det är mycket påfrestande. Efter c:a 60 min är man väldigt dåsig och frånvarande då hjärnan har tagit in väldigt mycket (värdelös) info.

Kan en psykisk sjukdom ligga bakom detta, eller är karln bara sällsynt pratglad och social+
Citera
2017-04-05, 16:27
Medlem
-vaas-s avatar
Well, jag skulle påstå den gör sådär för när folk snackar med varandra blir ett slags energiutbyte på .. hokus pokus-auror och skit-nivån.

Ungefär som att man kan prata med en glad person och bli gladare blir det något slags utbyte när en person pratar till en annan.. pga energifält och skit och inte bara vad den säger eller svarar där din bekant kan ha utvecklat det beteendet att låta käften gå för att mjölka andra på deras livskraft.

Det är inte bara att hjärnan blir fylld av sunkig info utan det drar bokstavligen energi av en person till en annan, folk har massa olika sånna metoder att suga energi ur varandra.
Citera
2017-04-05, 21:31
Medlem
godhetsapostelns avatar
ja, i synnerhet folk med adhd kan babla hur länge som helst.
Citera
2017-04-06, 09:20
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Well, jag skulle påstå den gör sådär för när folk snackar med varandra blir ett slags energiutbyte på .. hokus pokus-auror och skit-nivån.

Ungefär som att man kan prata med en glad person och bli gladare blir det något slags utbyte när en person pratar till en annan.. pga energifält och skit och inte bara vad den säger eller svarar där din bekant kan ha utvecklat det beteendet att låta käften gå för att mjölka andra på deras livskraft.

Det är inte bara att hjärnan blir fylld av sunkig info utan det drar bokstavligen energi av en person till en annan, folk har massa olika sånna metoder att suga energi ur varandra.

Det där med energin stämmer helt. Han är ju ofta glad och positiv och det smittar av sig. Men efter 20 min. lyssnande vänder det och energin sugs ur mig.
Hade han delat med sig av intressanta saker så hade det ju varit annat, men det är alltid om gamla kompisar - historier helt utan en rolig poäng.

Och det är noll förmåga att avläsa lyssnaren. När jag i intervaller sluter ögonen i flera sekunder eller börjar läsa reklam från Willys kan man ju tycka att jag sänder tydliga signaler av ogillande, men det går liksom inte hem...
Citera
2017-04-06, 09:25
Medlem
Rekas avatar
Kom ju på fler punkter av onormalt beteende:

1) Häftiga humörsvängningar. Från ett neutralt samtal (läs: monolog) så kan det skifta till att bokstavligen skälla ut den andra parten. När utskällningen är avklarad planar humöret ut och samtalet fortsätter som ingenting har hänt.

2) Lögner och överdrifter. För att krydda historier så ändras detaljer för att det ska bli 'häftigare' / ge starkare intryck. T.ex. fick jag veta att en skuld till kronofogden var reglerad; 2,5 milj. kr var inbetald.
(2 fel, skulden var på 'bara' 500 000 kr, och den är fortfarande obetald).

Så kanske ADHD i kombination med Mytomani?
Citera
2017-04-06, 09:55
Medlem
Hur uppkommer det en situation där han kan prata med dig i fyra timmar? Gör ni inte något annat på dagarna? Att ens hitta en timme i sträck är ju ofta svårt.

Om man är sysslolös så hittar man på saker för att fördriva tiden. Bland annat att prata om allt och inget.
Citera
2017-04-06, 11:24
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Hur uppkommer det en situation där han kan prata med dig i fyra timmar? Gör ni inte något annat på dagarna? Att ens hitta en timme i sträck är ju ofta svårt.

Om man är sysslolös så hittar man på saker för att fördriva tiden. Bland annat att prata om allt och inget.

Personen är min chef (företagets ägare). Han cirkulerar i lokalerna och väljer slumpmässigt ut sina mål. Igår cirkulerade han i 5 timmar och det var jag samt tre andra medarbetare som blev pumpade.

Att produktiviteten blir djupare än en djuphavsgrav gör visst inget.
Citera
2017-04-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Personen är min chef (företagets ägare). Han cirkulerar i lokalerna och väljer slumpmässigt ut sina mål. Igår cirkulerade han i 5 timmar och det var jag samt tre andra medarbetare som blev pumpade.

Att produktiviteten blir djupare än en djuphavsgrav gör visst inget.
Aha, ja då är det svårt att värja sig.
Citera
2017-04-07, 04:35
Avstängd
Pungsvings avatar
Låter som ett kontrollbehov. Han vill inte slappna av och betänka vad andra har för tankar. Kanske för jobbigt för honom. Autopilot på. Bla bla bla.
Citera
2017-04-07, 19:51
Medlem
Lär dig säga ifrån. Känner igen det där snälla beteendet från mänskor. Sedan spyr de av sig när de kommit från. Säg direkt att du bara har x tid att tillgå, eller poängtera att personen inte låter dig komma till tals.
Citera
2017-04-07, 22:01
Medlem
Jag upplever detta beteende mer vanligt i utlandet. Folk som avsaknar konversationell hygien har ofta fått prata nonstop i barndomen. I Sveriges kultur ses det som mycket fult.

Jag undviker dessa helt men är de ens boss har man inte mycket val.
Detta fungerar dock men du måste ge allt i början och inte låta dem spåra ut, du måste också verka intresserad av vad de säger och lyssna aktivt.

Du fråga han om saker som inte intresserar honom, och sen fortsätt med följdfrågor tills de blir slut och uttråkade.

Du måste bryta in med din fråga, du kan inte sitta där lungt och stilla och vänta på din tur. Det måste vara som om du kan in vänta på att höra svaret, du är så nyfiken/intresserad.

Låter du han spåra ut och prata om annat måste du genast in och bryta med följd fråga. Typ han vill prata om tråkiga lumpar minne, och du frågar om han gillar hästar, (gärna något som du har lite koll på dock inte ditt stora intresse)

Sen blir det frågor som, "har du sett han John Wittiger och hästen Milton, de var ju stora på 90 talet, jag undra om hästen Milton fortfarande lever? "

"Har du haft häst nån gång? min farfar hade häst, en stor jävla adenner. HAr du sett dem, de är asa stora."

Detta stryper allt blodflöde tills hans belönings system i hjärnan och han kommer undvika dej i framtiden.

Dock så sabbar många sig genom att fråga honom om något någon dag senare som intresserar honom "för att vara social, eller trevlig" men det är bara svaghet, du måste vara konsekvent och hålla dig till den här konversations strategin, alltid. alla julfester, middagar, kaffe raster.
Citera
2017-04-08, 07:55
Avstängd
Pungsvings avatar
Om det är din chef så gör dig tråkig. Reagera inte på vad han säger. Börja med, "Jag har så mycket att göra." Säg vad du jobbar med nu. Berätta vad du ska jobba med härnäst, vad du måste förbereda. Berätta att du kör fast ibland och att det är svårt. Berätta detaljerat om vad du gör. Astrist att höra på. Det ger också intrycket av att du är upptagen och att han bör hitta någon som har tid att lyssna på hans ångestbabbel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in