• 1
  • 2
2017-04-05, 10:05
Medlem
Kozitass avatar
NYHETERmindre än 1 tim sedan
En stor internationell hackarattack har avslöjats, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Enligt en källa till SVT Nyheter är flera svenska företag och organisationer drabbade och enligt DN:s källa kan information ha stulits.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...ioner-drabbade

Är det här början på kriget mot dem ryska myndigheterna? Lite kul att man inte nämner vilket land man misstänker men ett flertal europeiska länder har däremot angripits.
Citera
2017-04-05, 10:32
Medlem
Ja märkligt att det inte finns ett ord om vilka som ligger bakom. Jag gissar en främmande stat och då tror jag Kina ligger etta som "the usual suspect" med tanke på vilka länder som drabbats.
Citera
2017-04-05, 11:17
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ja märkligt att det inte finns ett ord om vilka som ligger bakom. Jag gissar en främmande stat och då tror jag Kina ligger etta som "the usual suspect" med tanke på vilka länder som drabbats.

Så man kommer skylla på ryssarna och inte Kina när SD vinner valet 2018 en vinst som kommer få andra partier att lägga ihop sina lögner och styra 4 år till....
Citera
2017-04-05, 11:22
Medlem
klippadintungs avatar
Avskyr verkligen sån här "journalistik". Hade det inte varit för att man själv kan luska ut vad det handlar om så är det total skrämselpropaganda och click-bait, om inte rent fake news.

Vem gjorde avslöjandena? Var kommer informationen ifrån, vilka är källorna?

Nåväl, BAE systems verkar gjort upptäckten.

Mail-adresser för insamling av data har kinesiska namn hos gmail. Alltså kan Google hjälpa till att spåra vilka som ligger bakom. Om det inte görs så ser det mer ut som att USA vill få det att verka som att Kina ligger bakom, vilket Google nog gärna hjälper till med eftersom de är bannlysta i Kina.

Tittar man på servrarna och alla dyn-dnsnamn dit som används av attacken (och tidigare attacker) så ligger det mesta i Ryssland och Korea. Det är väl ingen högoddsare heller att Ryssland är inblandat. Den här typen av attacker med social engineering har ryssarnas investerat mycket i tidigare.
Citera
2017-04-05, 11:43
Medlem
Utförligare artikel i The Telegraph

http://www.telegraph.co.uk/news/2017...ing-operation/
Citera
2017-04-05, 12:25
Medlem
swedbank?
Citera
2017-04-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Utförligare artikel i The Telegraph

http://www.telegraph.co.uk/news/2017...ing-operation/

Handlar inte om den aktuella nyheten eller ens om Sverige.
Citera
2017-04-05, 12:27
Medlem
ace_secs avatar
Spåren leder till Kina, enligt engelsk media.
Citera
2017-04-05, 14:06
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klippadintung
Avskyr verkligen sån här "journalistik". Hade det inte varit för att man själv kan luska ut vad det handlar om så är det total skrämselpropaganda och click-bait, om inte rent fake news.

Vem gjorde avslöjandena? Var kommer informationen ifrån, vilka är källorna?

Nåväl, BAE systems verkar gjort upptäckten.

Mail-adresser för insamling av data har kinesiska namn hos gmail. Alltså kan Google hjälpa till att spåra vilka som ligger bakom. Om det inte görs så ser det mer ut som att USA vill få det att verka som att Kina ligger bakom, vilket Google nog gärna hjälper till med eftersom de är bannlysta i Kina.

Tittar man på servrarna och alla dyn-dnsnamn dit som används av attacken (och tidigare attacker) så ligger det mesta i Ryssland och Korea. Det är väl ingen högoddsare heller att Ryssland är inblandat. Den här typen av attacker med social engineering har ryssarnas investerat mycket i tidigare.
Det är allvarligt vilket land det än gäller och ej lagligt eller inom den demokratiska ramen. Varför skulle USA spionera på oss? Utveckla gärna. Vi är ledande inom många områden självklart bör det här betraktas som allvarligt.
Citera
2017-04-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kozitas
Det är allvarligt vilket land det än gäller och ej lagligt eller inom den demokratiska ramen. Varför skulle USA spionera på oss? Utveckla gärna. Vi är ledande inom många områden självklart bör det här betraktas som allvarligt.
tyvärr, är väl snart det enda vi har att exportera kvar är flykting kaos. dessa attacker ligger väl i fas med de andra sabotagen på vår samhällsstruktur. Med sprängda ställverk, neddragen ledningar , fällda master mm. frågan är när kommer den stora attacken som ödelägger stora delar av landet.
Citera
2017-04-05, 14:39
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
tyvärr, är väl snart det enda vi har att exportera kvar är flykting kaos. dessa attacker ligger väl i fas med de andra sabotagen på vår samhällsstruktur. Med sprängda ställverk, neddragen ledningar , fällda master mm. frågan är när kommer den stora attacken som ödelägger stora delar av landet.
Säpo har gjort ett utmärkt jobb än så länge man ska inte Underskatta den svenska underrättelsetjänsten, historiskt sätt är dem väldigt skickliga i sitt arbete. Ryssland är inte okej kolla hur det ser ut i landet folk super bort sina bekymmer. Känner en ryss som själv berättat att så länge man hyllar makten och spelar den ryska national sången så får man allt. Jag tycker inte dem är demokratiska på nåt vis även om dem vill få det att se ut så. Samma sak med Kina där man måste vara försiktig med vad man säger och ingen säkerhet när man arbetar mm. Är stolt att Amerika existerar även om dem också haft sina dalar så är jag glad att dem tillsammans med Israel styr världen eller iallafall försöker. Men givetvis är även jag rädd för morgon dagen.
Citera
2017-04-05, 14:41
Medlem
Kozitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
Jag tror dessa attacker skall tas på allvar då som du själv säger fruktar jag en attack som kan slå ut el mm. Jag tror att framtidens krig inte kommer vara kärnvapen utan hackare miljökatastrofer och ekonomiska bekymmer. Det är där Kina skrämmer mig dem tillsammans med andra allierade vill störta dollarn men jag tror inte dem kommer lyckas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in