Citat:
Ursprungligen postat av
Mlkehunt
Jag slutade själv att snusa för ~2 år sedan efter att ha gjort det i 14 år, jag var alltså mer nikotinberoende än vad du som rökare är eftersom snus innehåller betydligt mycket högre halter av nikotin och då man som snusare förser kroppen med det nästan hela tiden, jag sov t.o.m. med en portionspåse inne dom sista ~6 åren.
Nog för att du snusat länge och typ konstant, men trots det är jag inte säker på att du varit mer nikotinberoende än en vardagsrökare.
Rökning är det administrationssätt som får en substans att gå absolut fortast till hjärnan, det slår till och med intravenöst bruk (som ju inte förekommer med just nikotin, men ändå). Och ju fortare kicken kommer, desto mer beroendeframkallande blir drogen.
Citat:
Ursprungligen postat av
MariaMary
Skulle vilja sluta röka. Finns det några bra psykologiska tricks.
Har prova att lägga cigaretterna högt upp, men blir att jag klättrar efter dem till slut.
Vill gärna bli gravid innan några år. Är nikotinplåster också farligt för foster?
Har varit rökare och slutade för 10 år sedan. Just rökning för ju oerhört många hälsonackdelar med sig på sikt vilket var den största motivatorn för mig. Man får ju inte ens ett rus av rökning så det kändes väldigt onödigt att lägga pengar och hälsa på det.
Fick ingen fysisk abstinens eller så, men vissa kan få. Dock övergående.
Försök att hålla dig borta från miljöer där det röks ett tag och kanske även undvika fester med alkohol eftersom suget gärna kommer då samtidigt som omdömet är avtrubbat.
E-cigg fanns inte på den tiden jag slutade så jag vet inte om de är bra. Men kanske, det handlar ju mycket om ett mekaniskt beroende tror jag, dvs att hålla något mellan fingrarna och blåsa ut rök.
Ha inte cigaretter hemma om du tänker sluta

.