• 1
  • 2
2017-04-04, 17:59
Medlem
Skulle vilja sluta röka. Finns det några bra psykologiska tricks.

Har prova att lägga cigaretterna högt upp, men blir att jag klättrar efter dem till slut.

Vill gärna bli gravid innan några år. Är nikotinplåster också farligt för foster?
Citera
2017-04-04, 19:28
Medlem
-vaas-s avatar
Oh, det du kan göra är att lära dig att suget går över efter en viss tid.

Så om du testar sluta röka för att få abstinensen att komma och sedan fokuserar på den tills den går över lär du dig att suget passerar, mycket av det där (för mig) var att man direkt agerade på vanan att röka när suget kom istället för att lära sig att suget är övergående.
Citera
2017-04-04, 20:48
Medlem
ja precis suget varar bara någon minut, 2-3 tror jag, och håller i sig ungefär 2 veckor som också uppstår mindre för var dag som går.

Så det är bara att hålla ut i 2-3 minuter per gång, inte så farligt när man tänker på alla positiva efekter som går för var dag också.
Citera
2017-04-04, 22:53
Medlem
Tack!!!
Citera
2017-04-04, 23:50
Medlem
Heauxms avatar
Det som funkade för mina närstående var att ha en sparris mellan fingrarna och "röka" på den istället.
Citera
2017-04-05, 00:26
Medlem
Bästa tipset? Sluta att överdramatisera det, att bli kvitt nikotinberoendet är inte så svårt som vissa får det att låta som, samma sak när det kommer till att gå ned i vikt.
Att du vill ha barn och den vetskapen som vi idag har om rökning och vad den gör med våra kroppar bör vara mer än nog motivation för att sluta, såvida du inte är självmordsbenägen, och om det psykiska beroendet är för starkt så kan du dock gå över till e-cigg och successivt minska nikotinintaget (finns påfyllning med olika halter) för att sedan helt gå över till nikotinfri påfyllning.

Jag slutade själv att snusa för ~2 år sedan efter att ha gjort det i 14 år, jag var alltså mer nikotinberoende än vad du som rökare är eftersom snus innehåller betydligt mycket högre halter av nikotin och då man som snusare förser kroppen med det nästan hela tiden, jag sov t.o.m. med en portionspåse inne dom sista ~6 åren.
Och jag måste säga att jag blev överraskad över hur lätt det var att bli kvitt nikotinberoendet, visst kände man sig jäkligt konstig den första veckan, som att man bara använde 50-60% av hjärnans kapacitet medans kroppen var skitpigg, dåsig, en grus/torr känsla i ögonen och jag vaknade 5-10 gånger varje natt, men detta höll bara i sig 6-7 dagar, sen så blev jag markant bättre för varje dag som gick och efter ~12 dagar så kände jag mig helt normal igen, fast med mycket mer energi, en lägre och jämnare puls samt ett bättre smak och luktsinne.

Mitt psykiska beroende, alltså att ha något som känns som en riktig snus under läppen, var/är dock ruggigt starkt, så jag gick över till det tobaks och nikotinfria substitutet Onico, vilket fungerar sjukt bra för mig.
Utan det så hade jag nog inte fixat att sluta, så för dig som rökare så antar jag att e-cigg är det bästa substitutet.
Senast redigerad av Mlkehunt 2017-04-05 kl. 00:29.
Citera
2017-04-05, 05:02
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt

Jag slutade själv att snusa för ~2 år sedan efter att ha gjort det i 14 år, jag var alltså mer nikotinberoende än vad du som rökare är eftersom snus innehåller betydligt mycket högre halter av nikotin och då man som snusare förser kroppen med det nästan hela tiden, jag sov t.o.m. med en portionspåse inne dom sista ~6 åren.

Nog för att du snusat länge och typ konstant, men trots det är jag inte säker på att du varit mer nikotinberoende än en vardagsrökare.

Rökning är det administrationssätt som får en substans att gå absolut fortast till hjärnan, det slår till och med intravenöst bruk (som ju inte förekommer med just nikotin, men ändå). Och ju fortare kicken kommer, desto mer beroendeframkallande blir drogen.

Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Skulle vilja sluta röka. Finns det några bra psykologiska tricks.

Har prova att lägga cigaretterna högt upp, men blir att jag klättrar efter dem till slut.

Vill gärna bli gravid innan några år. Är nikotinplåster också farligt för foster?

Har varit rökare och slutade för 10 år sedan. Just rökning för ju oerhört många hälsonackdelar med sig på sikt vilket var den största motivatorn för mig. Man får ju inte ens ett rus av rökning så det kändes väldigt onödigt att lägga pengar och hälsa på det.

Fick ingen fysisk abstinens eller så, men vissa kan få. Dock övergående.

Försök att hålla dig borta från miljöer där det röks ett tag och kanske även undvika fester med alkohol eftersom suget gärna kommer då samtidigt som omdömet är avtrubbat.

E-cigg fanns inte på den tiden jag slutade så jag vet inte om de är bra. Men kanske, det handlar ju mycket om ett mekaniskt beroende tror jag, dvs att hålla något mellan fingrarna och blåsa ut rök.

Ha inte cigaretter hemma om du tänker sluta .
Citera
2017-04-05, 11:59
Medlem
lilladinyas avatar
Har slutat ett flertal gånger!

- Rökning kostar pengar.
- Rökning ger dig rynkor.
- Rökning stjäl ditt smak- och luktsinne.
- Rökning ger dig cancer och KOL...

- Rökning är beroendeframkallande, det betyder helt förenklat att när du är nyduschad och nerbäddad och det är snöstorm och minus 50 grader utomhus och DU UPPTÄCKER ATT PAKETET ÄR TOMT, så kliver du ur sängen, drar på dig kläderna, drar ner mössan över öronen, slänger upp ytterdörren och ger dig ut i snöyran på jakt efter en mack där du kan köpa ditt gift.

För mig har det aldrig fungerat att sluta röka helt. Om jag slutar röka helt, och sen upplever en sjuk stress, en sån där stress som bara kan hanteras med hjälp av en cigarett, och jag då såklart skaffar mig en cigarett, så känns alltihop så totalt förlorat så jag kan lika gärna kedjeröka upp hela paketet. Det jag lärde mig som funkar för mig är, det är ok om du nu måste ha en cigarett till. Världen går inte under. Bara du inte ökar på rökintaget utan att se till att det ständigt minskar. Du är inte totalt misslyckad för att du röker en cigarett fast du tänkt sluta. Det är bättre att gå ner från 1 paket om dagen till 1 paket i veckan en längre tid, sen 1 paket/två veckor, osv, än att gå från 1 paket om dagen till inga paket om dagen i en vecka, eller månad, för att sedan gå tillbaka till 1 paket om dagen.

Jag har oftast slutat i samband med att jag varit sjuk typ influensa, då när jag ändå inte rökt på ett par dagar och själva suget har försvunnit i sjukdomsdimman. Bara att hålla på det.

Börja snusa istället.

Men helt allvarligt och egentligen det mest tragiska med alltihop är att jag slutade med cigaretter för att jag inte vill bli rynkig. HAHAHAHAH!!
Citera
2017-04-06, 00:57
Medlem
Tack för alla tips!!!!!

Röker min sista cigarett just nu...
Citera
2017-04-06, 14:28
Medlem
tänk på hur mkt pengar du sparar och hur mycket bättre du luktar plus att du inte förstör dina inälvor
Citera
2017-04-06, 16:26
Medlem
Malkos avatar
Du kan inte bli av med en vana utan att byta ut den mot en annan. Först måste du veta varför vanan uppkom? I vilka situationer känner du mest för en cigarett? Hur brukar du känna dig i de situationerna? Vilken belöning ger cigaretten dig när du har rökt den?

Att bara sluta rakt av utan att psykologiskt "undersökt" sig själv är naivt och du kommer att falla tillbaka när du tror att du "har klarat det".

Lycka till!
Citera
2017-04-06, 20:37
Medlem
Mitt tips är att du ska vara beredd på att det kommer bli extremt jobbigt, snarare än att försöka göra det lättare. Sedan om du blir hungrig av att sluta så tillåt dig själv att gå upp lite i vikt. Ställ lägre krav på dig själv rent allmänt under abstinensen. Det är bra om du inte har något jätteansträngande på jobbet den första månaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in