• 1
  • 2
2017-04-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Så hur mycket kan du då plocka av kapitalet?

Har man 10milj så kan man tex plocka 1 miljon per år mellan 75-85 eller 500k per år mellan 65-85. Eller sprida ut det mer under sina yngre år. Det är bara plocka på så mycket som man själv känner för
Citera
2017-04-05, 19:07
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Det är svårt. Men man får ta till lite marginal också. Är ju fullständigt hjärndött att jobba och slita i flera år extra bara för att kunna dö med flera miljoner på banken ifall man inte har arvingar osv som man vill skänka till. Jag menar inte att jag kommer lyckas med det, utsn jag kommer nog vara en sån som har jobbat för länge och således dör med massa miljoner på banken. Men det får bli en liten bonus för nästa generation
När jag har räknat på det, och googlat, så har jag inte lyckats lösa problemet att ta ut mer än SWR. Plockar man av kapitalet går det fort utför.

Visst, man kan som i dina exempel kraftigt öka utgifterna sent i livet, men då bränner man ju pengarna för brännandets skull och har inte skalat av år man behövde jobba.

Jag har inget mål att dö rik, kommer inte att skaffa ungar heller.

Svårt.
Citera
2017-04-05, 19:18
Medlem
Tror detta fenomen kommer att bli vanligare i framtiden, dvs att leva på inkomst från kapital. Det som möjliggör detta för kreti och pleti, är den starka utvecklingen på bostadsmarknaden de senaste 20-22 åren. Det är nog idag ingen omöjlighet att en 45-50-åring med investeringar och bostadskarriär i bagaget, samt ett arv från föräldrarna som också haft investeringar/ägt bostad, kan vara god för så många miljoner som krävs för att på avkastningen kunna erhålla en dräglig tillvaro. Iaf finns den teoretiska möjligheten på annat sätt idag, än för 20-30 år sedan. Många är miljonärer "på pappret" idag, tack vare bostaden.
Citera
2017-04-05, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
När jag har räknat på det, och googlat, så har jag inte lyckats lösa problemet att ta ut mer än SWR. Plockar man av kapitalet går det fort utför.

Visst, man kan som i dina exempel kraftigt öka utgifterna sent i livet, men då bränner man ju pengarna för brännandets skull och har inte skalat av år man behövde jobba.

Jag har inget mål att dö rik, kommer inte att skaffa ungar heller.

Svårt.

Nu var mina exempel väldigt överdrivna, bara för att visa på att man kan ta ut så mycket man känner för. Sen om kapitalet tar slut för fort är ju en annan femma, och det är mycket riktigt så som du säger helt omöjligt att veta exakt hur mycket man kan ta ut. Pga att framtiden är oförutsägbar och historien är som sagt historia och inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in