Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-04-04, 12:24
Medlem
Hallå gott folk.

Läser och försöker lära mig så gott jag kan. Undrar det här med att leva på avkastningen.
Många räknade i sin kalkyl på 4% för att räkna med inflationen etc etc.
Om man har tex 7 miljoner som ska räcka gott och väl till god avkastning, plockar man ut dessa pengar då varje år så att det hela tiden finns kvar de här 7mkr för att nästa år ta ut pengar på utdelningar från dessa 7mkr igen eller gör man annat?
Och då måste dessa 7mkr vara aktier? För som jag förstått är att om det är fonder så återinvesteras de automatiskt och höjer totala investeringar istället, inget som man riktigt plockar ut och kan leva på i tex ett fattigt land.

För att göra det till en diskussion, vad strävar ni efter och hur sparar ni för att komma upp till dessa summor?

Jag knegar på som vanligt, sparar lite på fonder som jag börjat med som sakta hår upp. Mina aktier lyser rött så jag avvaktar med det.
Citera
2017-04-04, 12:35
Medlem
CelenoIIs avatar
4% bygger på bland annat Trinity-studien, som säger att historiskt har man kunnat plocka ut ca 4% av sitt kapital årligen uppräknat med inflation för att kunna pensionera sig i 30 år utan att bli pank.

Flera studier, stora som små, har gjorts och det finns massor av diskussioner, främst på amerikanska ekonomiforum då det är mest de som har behov av att se över sin egen pensionering.

Men förenklat så kan man investera sina pengar i en bred indexfond och sen ta ut 4% + årlig uppräkning av inflation i resten av sitt liv.

Tar man ut större % ökar chansen att pengarna tar slut.

Man kan inte ta ut lika mycket som historisk avkastning, på grund av sequence of returns risk, dvs även om du snittar 7% så skadar du ditt kapital för mycket om du tar ut 7% varje år även under år då börsen går ner kraftigt.

Exakt hur man väljer att lägga sina investeringar och sina uttag beror på ens personliga preferenser, riskaversion och flexibilitet att förändra sina livsvanor vid börsnedgångar.
Citera
2017-04-04, 16:29
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikabuu
Undrar det här med att leva på avkastningen.

Om man har tex 7 miljoner som ska räcka gott och väl till god avkastning...
Köper du stabila storbolagsaktier på large cap så kan du köpa aktier och leva på direktavkastningen utan att behöva sälja något alls. Det beror iofs på hur mycket du gör av med per månad, men om din snittavkastning ligger på 4% på aktier värda 7 miljoner ger det dig 280.000 kr/år vilket i sin tur blir 23.333 kr/månad att leva på om aktierna är placerade i en ISK.

Det avgår en del i skatt iom schablonbeskattningen i en ISK. Den beräknas på statslåneräntan som är låg idag, så det är förhållandevis lite skatt man betalar.

Köp aktierna, behåll dom, ta del av den årliga aktieutdelningen. Dvs, ät kakan samtidigt som du behåller den. Återinvestera en del av utdelningen i fler aktier för att över tid öka utdelningen samt öka värdet på portföljen.

Köp bara stora bolag och håll dig borta från spekulationsaktier som kanske lyfter om fem eller tio år och som under tiden aldrig delar ut ett öre till aktieägarna. Köp minst aktier i 10 bolag för att sprida riskerna. Köp i flera branscher.

Så ja, det är helt fullt möjligt att leva bra på årliga aktieutdelningar på en aktieportfölj som idag är värd 7 miljoner.

Här kan du sortera aktier efter direktavkastning: https://www.avanza.se/aktier/lista.h...veTab=overview
Citera
2017-04-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Köper du stabila storbolagsaktier på large cap så kan du köpa aktier och leva på direktavkastningen utan att behöva sälja något alls. Det beror iofs på hur mycket du gör av med per månad, men om din snittavkastning ligger på 4% på aktier värda 7 miljoner ger det dig 280.000 kr/år vilket i sin tur blir 23.333 kr/månad att leva på om aktierna är placerade i en ISK.

Det avgår en del i skatt iom schablonbeskattningen i en ISK. Den beräknas på statslåneräntan som är låg idag, så det är förhållandevis lite skatt man betalar.

Köp aktierna, behåll dom, ta del av den årliga aktieutdelningen. Dvs, ät kakan samtidigt som du behåller den. Återinvestera en del av utdelningen i fler aktier för att över tid öka utdelningen samt öka värdet på portföljen.

Köp bara stora bolag och håll dig borta från spekulationsaktier som kanske lyfter om fem eller tio år och som under tiden aldrig delar ut ett öre till aktieägarna. Köp minst aktier i 10 bolag för att sprida riskerna. Köp i flera branscher.

Så ja, det är helt fullt möjligt att leva bra på årliga aktieutdelningar på en aktieportfölj som idag är värd 7 miljoner.

Här kan du sortera aktier efter direktavkastning: https://www.avanza.se/aktier/lista.h...veTab=overview

en synpunkt på den listan bara: ha i åtanke att avanza är riktiga klåpare när det gäller att publicera korrekt fakta om aktier. så utdelningen dom anger där kan inkludera tex en bonusutdelning som redan har varit eller tvärtom. Så lita inte blint på listan utan kolla upp lite mer innan du tar beslut
Citera
2017-04-04, 18:08
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
en synpunkt på den listan bara: ha i åtanke att avanza är riktiga klåpare när det gäller att publicera korrekt fakta om aktier. så utdelningen dom anger där kan inkludera tex en bonusutdelning som redan har varit eller tvärtom. Så lita inte blint på listan utan kolla upp lite mer innan du tar beslut
Bra synpunkt som gäller var man än köper aktier. Jag glömde den!
Citera
2017-04-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bikabuu
Hallå gott folk.

Läser och försöker lära mig så gott jag kan. Undrar det här med att leva på avkastningen.
Många räknade i sin kalkyl på 4% för att räkna med inflationen etc etc.
Om man har tex 7 miljoner som ska räcka gott och väl till god avkastning, plockar man ut dessa pengar då varje år så att det hela tiden finns kvar de här 7mkr för att nästa år ta ut pengar på utdelningar från dessa 7mkr igen eller gör man annat?
Och då måste dessa 7mkr vara aktier? För som jag förstått är att om det är fonder så återinvesteras de automatiskt och höjer totala investeringar istället, inget som man riktigt plockar ut och kan leva på i tex ett fattigt land.

För att göra det till en diskussion, vad strävar ni efter och hur sparar ni för att komma upp till dessa summor?

Jag knegar på som vanligt, sparar lite på fonder som jag börjat med som sakta hår upp. Mina aktier lyser rött så jag avvaktar med det.
Nej, att minska kapitalet till 7 Mkr varje år är fel. Du kommer då att tära på kapitalet på grund av inflationen. Du behöver öka kapitalet med ca 3-4 % per år. Man kan väl säga att ungefär halva avkastningen ska återinvesteras och andra halvan kan konsumeras. Räknar man med 7% i avkastning under en konjunkturcykel så blir det 3,5 % som kan konsumeras och 3,5% som ska återinvesteras. Är du försiktigt så kanske du ska återinvestera 4-5% under en konjunkturcykel. Du märker då att 7 Mkr är i minsta laget för att klara dig.
Citera
2017-04-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nej, att minska kapitalet till 7 Mkr varje år är fel. Du kommer då att tära på kapitalet på grund av inflationen. Du behöver öka kapitalet med ca 3-4 % per år. Man kan väl säga att ungefär halva avkastningen ska återinvesteras och andra halvan kan konsumeras. Räknar man med 7% i avkastning under en konjunkturcykel så blir det 3,5 % som kan konsumeras och 3,5% som ska återinvesteras. Är du försiktigt så kanske du ska återinvestera 4-5% under en konjunkturcykel. Du märker då att 7 Mkr är i minsta laget för att klara dig.

Nja. Kapitalet kan ju också avvecklas så att det är ganska litet den dagen man dör. Det är väl inget fel med det. Och varför öka med 3-4% om inflationen ligger runt 0? :S
Citera
2017-04-05, 17:07
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nja. Kapitalet kan ju också avvecklas så att det är ganska litet den dagen man dör.
Hur tajmar du det?
Citera
2017-04-05, 17:22
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Precis så titta på de historiska utdelningarna och se om någon var bonus. Rätt lätt att se alltså.
Citera
2017-04-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur tajmar du det?

Anta att du lever tills du typ 95-100. Om du av nån anledning skulle klara dig längre har nog din konsumption minskat rätt rejält så du klarar dig på allmänpensionen
Citera
2017-04-05, 17:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Anta att du lever tills du typ 95-100. Om du av nån anledning skulle klara dig längre har nog din konsumption minskat rätt rejält så du klarar dig på allmänpensionen
Så hur mycket kan du då plocka av kapitalet?
Citera
2017-04-05, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur tajmar du det?

Det är svårt. Men man får ta till lite marginal också. Är ju fullständigt hjärndött att jobba och slita i flera år extra bara för att kunna dö med flera miljoner på banken ifall man inte har arvingar osv som man vill skänka till. Jag menar inte att jag kommer lyckas med det, utsn jag kommer nog vara en sån som har jobbat för länge och således dör med massa miljoner på banken. Men det får bli en liten bonus för nästa generation
Senast redigerad av gfbs88 2017-04-05 kl. 18:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in