2019-09-21, 13:08
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av www.dope
Hola mina kära operatörkollegor.

Har jobbat som detta i ca 2 veckor nu. Hur gör Ni med lönen? Har ett fast jobb vid sidan av som jag skattar på (bor i utlandet och skattar i utlandet). Då jag inte drar inte några stora summor så vill man ju helst komma undan Skatteverket. ca 4000 i månaden

Tror Ni det är någorlunda safe att bara stacka upp pengarna på hög på payoneer kontot? Har inga planer för pengarna i den närmsta framtiden. Kanske en överföring på 500-1000,- till mitt utländska bankkonto någon gång ibland när det krisar med pengar, men det är inte ofta. Planen är att flytta vidare till kanske Australien om ca 1 år. Då använd payoneer pengarna där för att betala hyra, flyg, visum osv. Låter detta som en torsk plan eller?

Hur gör Ni? Lägg gärna till hur länge ni har jobbat som detta också.

Puss!

Slänger in alla mina pengar på payoneer och nallar av dom om det behövs. Funkar bra det.
2019-09-22, 00:59
Medlem
Citat:
Hola mina kära operatörkollegor.

Har jobbat som detta i ca 2 veckor nu. Hur gör Ni med lönen? Har ett fast jobb vid sidan av som jag skattar på (bor i utlandet och skattar i utlandet). Då jag inte drar inte några stora summor så vill man ju helst komma undan Skatteverket. ca 4000 i månaden

Tror Ni det är någorlunda safe att bara stacka upp pengarna på hög på payoneer kontot? Har inga planer för pengarna i den närmsta framtiden. Kanske en överföring på 500-1000,- till mitt utländska bankkonto någon gång ibland när det krisar med pengar, men det är inte ofta. Planen är att flytta vidare till kanske Australien om ca 1 år. Då använd payoneer pengarna där för att betala hyra, flyg, visum osv. Låter detta som en torsk plan eller?

Hur gör Ni? Lägg gärna till hur länge ni har jobbat som detta också.

Puss!

Har du ett utländskt bankkonto, varför ber du inte företaget göra överföringen dit istället??

På det företag som jag jobbar på står det att en privatperson, gör överföringen.

Och du "hyr ut en lägenhet", kan du säga, ifall din utländska bank - mot förmodan - skulle fråga dig.
2019-09-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capitanogaliano86
Har du ett utländskt bankkonto, varför ber du inte företaget göra överföringen dit istället??

På det företag som jag jobbar på står det att en privatperson, gör överföringen.

Och du "hyr ut en lägenhet", kan du säga, ifall din utländska bank - mot förmodan - skulle fråga dig.

Payonner blir billigare givetvis.
2019-09-22, 10:13
Medlem
Citat:

Det är dock en norsk bank det är snack om. Har inte Norden väldigt bra samarbete? Tvivlar dock på att man åker fast, då det är såna små summor. Man vill ju givetvis vara på den säkra sidan just in case.

Citat:
Ursprungligen postat av gurka111

Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Slänger in alla mina pengar på payoneer och nallar av dom om det behövs. Funkar bra det.

Då blir det nog något liknande. Så nallar jag av det när det verkligen behövs. Planen är oavsett att spara dessa pengar till framöver.

Tack för svar
2019-09-22, 11:42
Medlem
Citat:

Men Payoneer tar väl avgifter, det gör inte min utländska bank?
2019-09-22, 11:45
Medlem
Citat:
Det är dock en norsk bank det är snack om. Har inte Norden väldigt bra samarbete? Tvivlar dock på att man åker fast, då det är såna små summor. Man vill ju givetvis vara på den säkra sidan just in case.

Jaha, nej passa dig för Norge, t ex CSN viger 90 % av sina resurser för att kolla upp svenskar där.

Bättre köra med payoneer som är safe.

Då blir det nog något liknande. Så nallar jag av det när det verkligen behövs. Planen är oavsett att spara dessa pengar till framöver.

Tack för svar

Jaha, nej passa dig för Norge, t ex CSN viger 90 % av sina resurser för att kolla upp svenskar där.

2019-09-22, 13:11
Medlem
Citat:

Ja det är det jag också har hört. Jävla skatter alltså. Jag kör med att stacka pengarna på Payoneer alltså. Skaffar australiensk bank senare, som jag kan föra över till. Det borde vara någorlunda safe hoppas jag.

Vi får helt enkelt se.
2019-09-22, 15:08
Medlem
Citat:
Men Payoneer tar väl avgifter, det gör inte min utländska bank?

Klart dom gör haha. Vilken kille..
2019-09-22, 15:55
Medlem
Citat:
Klart dom gör haha. Vilken kille..

Nope, tar jag ut i bankens egna uttagsautomater, som finns i många länder, tas ingen uttagnings avgift.
2019-09-22, 15:56
Medlem
Citat:
Nope, tar jag ut i bankens egna uttagsautomater, som finns i många länder, tas ingen uttagnings avgift.

Jo men överföringen snackar vi om nu kompis. Det är en per vecka därav min kommentar. Du betalar avgift i båda ändar.
2019-09-22, 17:28
Medlem
Citat:
Jo men överföringen snackar vi om nu kompis. Det är en per vecka därav min kommentar. Du betalar avgift i båda ändar.

Men den betydande skillnaden är ju att med Payoneer, kostar det rätt mycket att ta ut pengar från automater mot för att ha ett utländskt bankkonto.
2019-09-22, 18:39
Medlem
toalettrullen14s avatar
Citat:
Men den betydande skillnaden är ju att med Payoneer, kostar det rätt mycket att ta ut pengar från automater mot för att ha ett utländskt bankkonto.

AEoI, CRS.

Majoriteten av världen är med i dessa, dem rapporterar bla ränteinkomster på sparkapital, kapital vid relevant periods slut (år, månad, blabla vet jag ej), sen vid kontots avslut även kontots alla sammanlagda transaktionsvärden - dvs allt som kommit in och ut ur kontot.
Behåll det för fan på payoneer för säkerhets skull. Håll inte på och snåla här och där för en 50kr mindre i uttag på 2000 eller vadfan det är, sluta tramsa för fan.

Dem flesta banker rapporterar redan detta (automatiskt), och stora delar implementerar det just nu. Även i Belize. Ta inte risken med andra banker såvida du inte bor i länder där samarbeten inte finns. Payoneer säger sig inte rapportera inkomster, men huruvida dem rapporterar en saldo vid årets slut vet jag ej. Men är för tillfället det bästa för mig som fortfarande bor i Europa.

Rapportering av saldon sker redan varje år till respektive skatteverk, alla invånare i nästan alla länder. Är man inte boende i landet så skickas detta senare vidare till landet där personen har sitt skatteresidens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in