Citat:
Ursprungligen postat av
Bbobi
Men det avser väl förvärvsinkomst där arbetsgivaren betalar skatt? Som jag förstår det beskattas man annorlunda som frilansare eftersom din uppdragsgivare inte betalat in några skatter åt dig?
Sen kan man ju deklarera upp till 40k som hobby verksamhet utan att behöva betala skatt om jag inte missminner mig. Kan du betala nån polare att köpa saker av dig via en internetplatform (utan att faktiskt genomföra det) så har du underlag vart pengarna kom ifrån men liksom all penningtvätt så förlorar du ändå lite pengar på att göra det.
Det stämmer att frilansare beskattas på ett annat sätt eftersom man själv får stå för arbetsgivaravgiften och annat. Däremot gäller det jag skrev tidigare i alla situationer även om man är frilansare, så länge du har en arbetsinkomst på under 20.000 ska du varken skatta eller deklarera.
Det du skriver om hobby verksamhet är jag inte säker på, men det kan vara väldigt svårt att genomföra det du beskriver på ett effektivt och säker sätt, men när det kommer till att undvika skatt så är ingenting 100% säkert.