2020-07-07, 00:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe1221
Det kan vara bra att veta att man inte är skyldig att deklarera sina intjänade pengar så länge man inte har tjänat mer än 20.000 under hela året. Så om du precis började med det här och inte har haft en tidigare inkomst källa så kan du sitta lugnt i båten tills du börjar tjäna mer än 20.000. Du kan alltså helt lagligt sätta in dina första 20.000 på ditt svenska bankkonto, utan att ha deklarerat, men va då säker på att du inte har tjänat mer än 20.000 under året.

Men det avser väl förvärvsinkomst där arbetsgivaren betalar skatt? Som jag förstår det beskattas man annorlunda som frilansare eftersom din uppdragsgivare inte betalat in några skatter åt dig?

Sen kan man ju deklarera upp till 40k som hobby verksamhet utan att behöva betala skatt om jag inte missminner mig. Kan du betala nån polare att köpa saker av dig via en internetplatform (utan att faktiskt genomföra det) så har du underlag vart pengarna kom ifrån men liksom all penningtvätt så förlorar du ändå lite pengar på att göra det.
Senast redigerad av Bbobi 2020-07-07 kl. 00:05.
2020-07-07, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Men det avser väl förvärvsinkomst där arbetsgivaren betalar skatt? Som jag förstår det beskattas man annorlunda som frilansare eftersom din uppdragsgivare inte betalat in några skatter åt dig?

Sen kan man ju deklarera upp till 40k som hobby verksamhet utan att behöva betala skatt om jag inte missminner mig. Kan du betala nån polare att köpa saker av dig via en internetplatform (utan att faktiskt genomföra det) så har du underlag vart pengarna kom ifrån men liksom all penningtvätt så förlorar du ändå lite pengar på att göra det.

Det stämmer att frilansare beskattas på ett annat sätt eftersom man själv får stå för arbetsgivaravgiften och annat. Däremot gäller det jag skrev tidigare i alla situationer även om man är frilansare, så länge du har en arbetsinkomst på under 20.000 ska du varken skatta eller deklarera.

Det du skriver om hobby verksamhet är jag inte säker på, men det kan vara väldigt svårt att genomföra det du beskriver på ett effektivt och säker sätt, men när det kommer till att undvika skatt så är ingenting 100% säkert.
2020-07-07, 00:53
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe1221
Det stämmer att frilansare beskattas på ett annat sätt eftersom man själv får stå för arbetsgivaravgiften och annat. Däremot gäller det jag skrev tidigare i alla situationer även om man är frilansare, så länge du har en arbetsinkomst på under 20.000 ska du varken skatta eller deklarera.

Det du skriver om hobby verksamhet är jag inte säker på, men det kan vara väldigt svårt att genomföra det du beskriver på ett effektivt och säker sätt, men när det kommer till att undvika skatt så är ingenting 100% säkert.

Ang första är jag inte helt säker.

Ang andra så går det men liksom med all penningtvätt förlorar man pengar. Om du får pengarna genom en frilansarportal liksom fiver förlorar du ändå minst 20%
2020-07-07, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haparandaflickan
Jo jag har läst inlägg från dig men du sitter ju som en liten rabiat råtta och tjafsar i vartannat inägg, därför hör du till dem som jag har scrollat förbi. Det är väl ingen jäkla merit att ha bidragit till att hålla liv i den här tråden heller? Kanske för dig, då får du väl skriva till det på din CV om det är så viktigt för dig.
Det är inte sant!
Gurkan har helt rätt i det han säger men vissa har inte fattat det ännu.
Logga allt och gola på om det känns rätt men det kommer bara att kosta tid och mindre i lönekuvertet.
Myntet trillar ner förr eller senare det tar bara lite tid i vissa kroppar
2020-07-07, 15:20
Medlem
JaredLetos avatar
Är det fredagar lönen betalas ut?
2020-07-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Du har jobbat flera år, skärp dig
2020-07-07, 15:43
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrtenGrabb163
Du har jobbat flera år, skärp dig
Vad får du det ifrån?
2020-07-07, 17:25
Medlem
Citat:

Mellan onsdag och fredag brukar jag få den, oftast torsdagar.
2020-07-07, 17:57
Medlem
Ikigamis avatar
Citat:

Tror det
2020-07-07, 19:59
Medlem
Ni som har beställt bitsafe kortet, när fick ni det? Borde man förvänta sig att man får det lite senare alltså när det har gått runt 14 arbetsdagar?
2020-07-07, 20:21
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigami
Tror det
Tror det också
2020-07-07, 21:01
Medlem
Ikigamis avatar
Citat: