• 1
  • 2
2017-04-03, 18:09
Medlem
Majoriten av bilister använder bilbälte idag tack och lov. Någon gång då och då kan man se unga män med "machoattityd" i förorter som åker utan bilbälte dock. Men i bussar. Där sitter allt från barn, till lärare, till pensionärer, till ingenjörer, till sjuksköterskor utan bälte. Till och med på långfärdsbussar. En förskräckligt liten minoritet använder bälte trots att det är lag på det och att man ökar sina chanser till överlevnad och att gå skadefri ur en olycka. Varför? Är det så jobbigt att ha ett bälte över bröstet att ni är beredda att minska er personliga säkerhet och bryta mot lagen?
Citera
2017-04-03, 18:11
Medlem
För att det är mycket säkrare att krocka med en buss in i en personbil än tvärtom. Sedan är det jäkligt krångligt att använda sig av bälte i bussar.

Däremot använder jag mig alltid av bälte i bilar.
Citera
2017-04-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sniperkalle
För att det är mycket säkrare att krocka med en buss in i en personbil än tvärtom. Sedan är det jäkligt krångligt att använda sig av bälte i bussar.

Det är förvisso sant. Men om en större personbil smäller in i en buss i hög hastighet så kommer alla bälteslösa passagerare att slungas en bra bit inuti bussen (om man inte sitter på avstånd med stolsryggen vänd mot smällen). Det är nog inte så trevligt att flyga en eller två meter in i ett säte, metallstolpe eller annan människa. Sedan så är det inte bara personbilar på vägarna utan det finns också andra bussar och lastbilar. Slutligen finns risken att en buss välter vid en olycka. Så, ja betydligt säkrare än en bil men det är ändå inget stort passagerarfartyg (där bälten får anses vara värdelösa) .
Citera
2017-04-03, 18:30
Medlem
0gKolhydraters avatar
Man ser ut som en fjant och det är accepterat och 'normalt' att inte använda tyvärr
Citera
2017-04-03, 18:56
Bannlyst
ja jag tänker väl vilken jävla idiot som inte följer lagen
Citera
2017-04-03, 18:59
Medlem
Pfaltzs avatar
Bussäten är så obekväma jämfört med ett bilsäte, att om man någorlunda välväxt får man inte plats med fastspänt bälte. Då menar jag lång, inte tjock. Bygg bussar som går att sitta i om det är krav på bälte.
Citera
2017-04-03, 19:31
Medlem
Citat:

Sen finns det ju bropelare, bergväggar, lastbilar (som någon redan nämnt) och andra bussar.
Citera
2017-04-03, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danandson
Sen finns det ju bropelare, bergväggar, lastbilar (som någon redan nämnt) och andra bussar.

Beror väl på, åker bara buss ibland inom stadstrafik, brukar mest röra sig mellan 30-60kmh. Tror nog att jag är redo att ta risken.
Citera
2017-04-03, 20:07
Medlem
miikoss avatar
Man är relativt säker i en buss eller lastbil, utan bälte om man krockar med en mindre personbil.

Däremot så hjälper det om fordonet välter. Eller vid olyckor med tung trafik.
Citera
2017-04-03, 20:27
Medlem
Citat:
Beror väl på, åker bara buss ibland inom stadstrafik, brukar mest röra sig mellan 30-60kmh. Tror nog att jag är redo att ta risken.
Själv är jag för fåfäng för att inte använda säkerhetsbälte i bussen. MEN om spräckt skalle och apatiskt dreglande, ackompanjerat av en chic rullstol, skulle bli högsta mode skulle jag nog överväga det.
Att krocka i 50 km/h är som att hoppa från tredje våningen.
Citera
2017-04-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danandson
Själv är jag för fåfäng för att inte använda säkerhetsbälte i bussen. MEN om spräckt skalle och apatiskt dreglande, ackompanjerat av en chic rullstol, skulle bli högsta mode skulle jag nog överväga det.
Att krocka i 50 km/h är som att hoppa från tredje våningen.

Jag har inte sett en enda person någonsin använda bälte vid stadstrafik. Jag har även inte haft behov utav det, även om en buss i worst case scenario skulle köra in i en vägg så är jag ganska övertygad om att jag klarar mig. Varit på en buss som körde på en bil, jag kände ingenting bara ett högt ljud och att bussen bromsade.
Citera
2017-04-04, 12:19
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ja, jag som förare bryr mig inte allt för mycket om hur du bedömmer en eventuell risk,så länge jag slipper ta ansvaret för dig om något händer!

Vill du ligga som en trampad kaviartub under en vält buss,så är det helt ok för mig, men gnäll inte på Mig efteråt!

Lite egoistiskt kanske, men min egen säkerhet är den enda som jag prioriterar,t.ex har jag alltid bälte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in