2017-04-03, 15:25
Medlem
kaosinorrs avatar
Hej!

Jag sökte på forumet efter kortläsare. Alla trådar var dock relativt gamla och jag tror det har hänt en del sedan dessa skapades.
Jag har googlat men inte blivit riktigt klok.

Jag ska sälja produkter på en marknad varje dag på en marknad. Jag har ett registrerat aktiebolag jag kommer använda. Uppskattningsvis har jag 100-200 kunder utspridda över 3 timmar. Ibland blir det såklart en smärre rush med upp till 15 kunder i kö. Jag känner till iZettle men har fått för mig att den kommer vara för slö. De har någon ny-släppt kortläsare. Någon som har erfarenhet av den?

Nu till mina frågor:

1. Vilken betalningsförmedlare ska jag ha? Bredband finns ej.
2. Kan man hyra en kortterminal anpassad för wifi och sedan köra ett separat mobilt bredband? Är detta snabbare än att köra en ren GPRS-lösning?
3. Vilken förmedlare är billigast att köra med, Babs, kortläsare från banken, iZettle etc?
4. Finns det någon tjänst som jämför kortläsare/total kostnad etc?
5. Era egna erfarenheter/förslag/hjälp mottages gärna.

Tack på förhand!
Citera
2017-04-03, 15:34
Medlem
Bongomans avatar
Om du kan ha årsavtal så är den trådbundna varianten snabbast. Då har du en snabb router som kör det bästa du kan få i motsats till en med bara GPRS som är slö alltid. För korttidshyra finns bara GPRS.
Citera
2017-04-03, 15:56
Medlem
DeRogers avatar
Har du undersökt om Swish kan vara något för dig?

Personligen föredrar jag Swish just för smidigheten. kräver ingen annan hårdvara och du ser direkt när du fått betalt.
Citera
2017-04-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeRoger

Personligen föredrar jag Swish just för smidigheten. kräver ingen annan hårdvara och du ser direkt när du fått betalt.

Relativt få som har Swish, jämför med kort i detta fall. Det som kan krävas som komplement är en kvittoskrivare om inte detta är tänkt att ske manuellt, framgår inte vilka betalningsvolymer som ts förväntar sig. Notera även att Swish tillgängliggörs mot en årsavgift samt transaktionsavgift.
Citera
2017-04-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeRoger

Swish för företag fungerar inte på samma sätt som för privatpersoner. Man ser inte i mobilen att man fått betalt utan det måste till en extra app och alla banker har inte den funktionen ännu.
Då landar man i att kunden måste visa sin mobil för säljaren och därigenom kontrolleras att betalningen genomförts.
Citera
2017-04-03, 18:03
Medlem
Jag har bara kört iZettle och tycker det fungerar väldigt smidigt och bra. Jag tycker om att man kan får statistik över vilka produkter som säljs till vem och när. Det är även enkelt att göra återbetalningar direkt till det kort som man betalat med.

Kostnaden för iZettle är 2,75% till 1% av försäljningspriset. Avgiften börjar falla vid 20kkr och 1% får man vid en månadsförsäljning på 500kkr.
Citera
2017-04-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag har bara kört iZettle och tycker det fungerar väldigt smidigt och bra. Jag tycker om att man kan får statistik över vilka produkter som säljs till vem och när. Det är även enkelt att göra återbetalningar direkt till det kort som man betalat med.

Kostnaden för iZettle är 2,75% till 1% av försäljningspriset. Avgiften börjar falla vid 20kkr och 1% får man vid en månadsförsäljning på 500kkr.

Några fasta avgifter därjämte? Hur förfares med kvittohantering?
Citera
2017-04-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Några fasta avgifter därjämte? Hur förfares med kvittohantering?
Man får köpa kortläsarna och kvittoskrivare som då är engångskostnader. Det går att skicka alla kvitton via mail eller sms om man inte vill lägga några pengar på kvittoskrivare. Dock kan det finnas vissa juridiska aspekter där.
Om man behöver ett godkänt kassaregister så har de det också för 249 kr + moms/månad.
Citera
2017-04-03, 22:50
Medlem
Kör iZettle och är jättenöjd!
Citera
2017-04-04, 12:52
Medlem
kaosinorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Relativt få som har Swish, jämför med kort i detta fall. Det som kan krävas som komplement är en kvittoskrivare om inte detta är tänkt att ske manuellt, framgår inte vilka betalningsvolymer som ts förväntar sig. Notera även att Swish tillgängliggörs mot en årsavgift samt transaktionsavgift.

Hej!

Jag förväntar mig ca 120 000 kr/månaden.
Ett flöde på 100-200 betalningar per dag spritt över tre timmar.
Upp till 15 kunder i kö på en gång vilket gör att det måste gå undan.

Tack för tipset om Swish men det blir nog ogenomförbart.

Någon som testat deras senaste https://www.izettle.com/se/kortterminal
Är den snabbare än tidigare läsare? Ni som har iZettle, hur lång tid tar en genomsnittlig transaktion?
Är t.ex BABS snabbare/bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in