Citat:
Det är inte frivilligt för alla föräldrar, bara om man har råd så låter man barnen vara hemma. Man tvingas ofta lämna barnen på dagis pga ekonomi, inte sällan när barnet bara är ett år gammalt.
När min son började dagis så uppmärksammade dagispedagogen oss om att dom hade fått direktiv om att ha ett genusperspektiv på förskolan. Då var min son 2 år gammal! Jag behöver kanske inte säga att jag var riktigt tydlig med vad jag tyckte om det! Alla kommunala dagis ska använda genus egentligen, men det är nog inte alla som gör det.
Vi gjorde också studiebesök på en kristen förskola, den fick jag ett mycket bra intryck av. Det enda religiösa inslaget var att läsa nån biblisk saga varje morgon, annars var det mycket trevligt och en barnvänlig miljö, maten var mycket bättre, jag frågade dom rakt av om dom har nån sorts genusperspektiv, det hade dom absolut inte för dom ville att barnen ska få vara barn och utvecklas på egen hand. Tyvärr fick vi ingen plats där för det var fullt. Om jag måste välja mellan kommunal skola eller kristen privatskola så tar jag det senare alla gånger!
När min son började dagis så uppmärksammade dagispedagogen oss om att dom hade fått direktiv om att ha ett genusperspektiv på förskolan. Då var min son 2 år gammal! Jag behöver kanske inte säga att jag var riktigt tydlig med vad jag tyckte om det! Alla kommunala dagis ska använda genus egentligen, men det är nog inte alla som gör det.
Vi gjorde också studiebesök på en kristen förskola, den fick jag ett mycket bra intryck av. Det enda religiösa inslaget var att läsa nån biblisk saga varje morgon, annars var det mycket trevligt och en barnvänlig miljö, maten var mycket bättre, jag frågade dom rakt av om dom har nån sorts genusperspektiv, det hade dom absolut inte för dom ville att barnen ska få vara barn och utvecklas på egen hand. Tyvärr fick vi ingen plats där för det var fullt. Om jag måste välja mellan kommunal skola eller kristen privatskola så tar jag det senare alla gånger!
Har man inte rätt att välja vilket dagis barnet ska gå på?
Vad innebar genusperspektivet konkret, då? Jag kan inte se att det är fel att ha ett sådant, så länge det finns fler perspektiv än bara det. Det är väl bara ytterligare ett sätt att analysera världen på och sånt kan faktiskt ge nya infallsvinklar på saker och ting.
Akta dig. Rätt vad det är kommer ungarna hem och undrar varför du tror på evolutionen fast det är Gud som har skapat allt.
Nej, det är inget för mig, sånt där. Jag vill ha dagis och skolor som öppnar ungarnas sinnen för allt världen har att bjuda på. Inga färdiga lösningar där inte och auktoriteter som alltid har rätt, de ska hållas i osäkert sökande tills de dör precis som sin mor!
Nä, men allvarligt talat så är jag emot synen på dagis som bara en förvaringsplats medan föräldrarna jobbar, där barnen får klara sig bäst de vill med fria lekar tills föräldrarna kommer och hämtar dem. De har rätt att stimuleras på dagis i lagom mängd och i takt med ålder och utveckling, och de ska få tillgång till en massa andra världar som ett par föräldrar kan ha svårt att visa dem annars, eller åtminstone få veta att andra världar finns.