Citat:
Ursprungligen postat av
DDRTV
Inget är säkert i framtiden och smällar kan man åka på även om man är försiktig. Alla tillgångsslag känns högt värderade idag, men få alternativ finns. Ränta är obefintlig, kronan kan försvagas, aktier gå ner och bostadscrash komma. Idag känns det nästan viktigare att bevara värde än att öka värde.
Långsiktigt har aktier haft god avkastning, men om du handlar vid fel tidpunkt blir det förlust ändå.
Du har ju trots en bra sits där du kan spara undan en hel del.
Tycker personligen du verkar gjort rätt med fonder, alternativt kan du köpa lite olika aktier och därmed få spridning. Att spara till en lägenhet låter bra och bo måste man göra. Så länge du inte har för stora lån så behöver du inte sälja om en bostadscrash med lågkonjunktur eller höga räntor skulle uppstå.
Riskspridning är alltid bra och att inte satsa allt i samma korg. Mer om framtiden vågar jag inte uttala mig om.
Tack. Jag har just nu inga lån. Har kommit till insikt att det är i princip omöjligt att tajma aktie/fondmarknaden så jag har gått in nu (dock lär det krascha, 8årscykeln som många skrivit om)
Skulle det störtdyka så ska jag försöka att intr drabbas av panik, snarare tvärtom, fortsätta pumpa in. Till slut vänder det (är beredd att vänta ca 5-7 år).
Det enda jag nojjar över är om det är smartare att köpa bostad nu eller vänta. För jag har insett att jag aldrig kommer kunna spara pengarna och slippa låna. Det är såklart inget ni kan svara på.