• 1
  • 2
2017-04-02, 17:44
Medlem
Hej!

Har ett hyfsat välbetalt jobb och kan lägga undan ca 15-17k i månaden.

Just nu har jag köpt aktier för ca 140k.

Vidare har jag diverse fonder för ca 80k. Här planerar jag att forsätta köpa. Planerar att pumpa in ca 15k i månaden (spiltan,Sverige och global samt en tillväxtfond).

För övrigt så äger jag ingen bostad eller liknande. Jag lever i princip gratis, därav att jag kan lägga undan så mkt pengar.

Min fråga är helt enkelt om jag är på rätt väg? Jag har haft tankar på att köpa en bostadsrätt och sedan hyra ut. Jag är dock osäker på det. Egentligen handlar det om att jag tkr det är alldeles för mkt att betala 1-1,4m för en 2:a/3:a i mellanstor stad. Är rädd för att räntan ska gå upp och så står man där. Samtidigt känns det som att bostadspriserna bara ökar.

Har aldrig haft lån och det känns konstigt att låna så mycket pengar. Är uppväxt med att om man vill köpa något så sparar man pengar tills man har pengar för det.

I slutändan så vill jag vara tjäna så mycket pengar som möjligt, så att jag inom 5 år har en hel del pengar för ev. husköp.
Vad tkr ni flashback? Vad bör jag göra med mina pengar.

Mvh simpeel
Citera
2017-04-02, 18:56
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Aktier är ju bara lurendrejeri nuförtiden, väldigt tröttsamt med allt fusk och mygel på börsen och fonder gynnar väl mest bankerna. Men ja, fastigheter är alltid bra då det råder bostadsbrist. Köp en bostadsrätt i en annan stad där de inte kostar lika mycket (men det fortfarande är bostadsbrist/pendelavstånd) och hyr ut till någon skötsam typ?
Citera
2017-04-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygian-Vista
Aktier är ju bara lurendrejeri nuförtiden, väldigt tröttsamt med allt fusk och mygel på börsen och fonder gynnar väl mest bankerna. Men ja, fastigheter är alltid bra då det råder bostadsbrist. Köp en bostadsrätt i en annan stad där de inte kostar lika mycket (men det fortfarande är bostadsbrist/pendelavstånd) och hyr ut till någon skötsam typ?

Ja, det var lite så jag tänker. Är det någon som har erfarenhet av det? Dvs köpa en lgh i någon random stad (där du inte tänkt att flytta), men som du bara har för att hyra ut och hoppas på att den ökar i värde?
Senast redigerad av Simpeel 2017-04-02 kl. 21:19.
Citera
2017-04-02, 21:19
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Ja, det var lite så jag tänker. Är det någon som har erfarenhet av det? Dvs köpa en lgh i någon random stad (där du inte tänkt att flytta), men som du bara har för att hyra ut och hoppas på att det ökar i värde?

Att köpa en BR, i rent spekulationssyfte, när priserna är på rekordnivåer och räntan är rekordlåg, hade jag aldrig gjort. Uppsidan är väldigt begränsad och nedsidan är väldigt stor.
Citera
2017-04-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Att köpa en BR, i rent spekulationssyfte, när priserna är på rekordnivåer och räntan är rekordlåg, hade jag aldrig gjort. Uppsidan är väldigt begränsad och nedsidan är väldigt stor.

Okej!. Nu kommer vi någon vart! Vad tycker du är det bästa att göra. Går jag rätt väg? (pumpa in i fonder)
Citera
2017-04-02, 21:28
Medlem
Är väldigt svårt att få tillstånd att hyra ut en BR bara sådär också. Men fortsätt som du gör bara med aktier och fonder, det är nog ingen dum ide
Citera
2017-04-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Är väldigt svårt att få tillstånd att hyra ut en BR bara sådär också. Men fortsätt som du gör bara med aktier och fonder, det är nog ingen dum ide

Om vi tänker i termer av att jag i framtiden (inom 3 år) vill köpa en BR. Bör jag köpa en nu (och flytta in) eller ska jag fortsätta som jag gör nu.

Nu tänker jag endast ekonomiskt. Hyran kan vara en liten kostnad sett till hur mkt en lägenhet kostar om 3 år (verkar som det bara fortsätter att öka)...
Citera
2017-04-02, 21:49
Medlem
Citat:
Om vi tänker i termer av att jag i framtiden (inom 3 år) vill köpa en BR. Bör jag köpa en nu (och flytta in) eller ska jag fortsätta som jag gör nu.

Nu tänker jag endast ekonomiskt. Hyran kan vara en liten kostnad sett till hur mkt en lägenhet kostar om 3 år (verkar som det bara fortsätter att öka)...

Det är ingen som vet vad som är bäst. Men jag själv sitter för tillfället i hyresrätt med pengarna i aktier istället och hoppas på en nedgång på bostadsmarknaden innan jag köper något.. det har jag iofs gjort i flera år nu och det ser man ju hur det gick.. men jag tror fortfarande att kurvorna för bostadsprisökning/reallöneökning kommer att korsas inom de närmsta åren
Citera
2017-04-02, 22:13
Medlem
Justnothings avatar
Du gör helt rätt att månadsvis spara i fonder, du sprider ut risken på detta sätt! Fortsätt spara och köp på dig fonder i olika sektorer. Alla investeringar innebär risker, likaså BR. Vi har historiskt haft en lång och positiv utveckling men man kan backa till början av 90-talet då utvecklingen gick back. Skulle inte investera i en BR och sen försöka hyra ut den, du måste ha godkännande från styrelsen och sen tar du dessutom en risk då du är ägaren till denna. Fortsätt spara och samla på dig kapital. Vem vet, om några år kanske du har en rejäl hög pengar och BR-priserna har sjunkit, perfekt kombination!!
Citera
2017-04-02, 22:25
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Citat:
Ja, det var lite så jag tänker. Är det någon som har erfarenhet av det? Dvs köpa en lgh i någon random stad (där du inte tänkt att flytta), men som du bara har för att hyra ut och hoppas på att den ökar i värde?

Nej tyvärr inte, har inga sådana marginaler men beakta att de flesta BR inte låter en hyra ut i andra hand under längre period (sådant kan avskräcka hyresgäster) och att det är ett riktigt mäckel att hitta en bra investering då mäklare ljuger sig blåa. Skulle du däremot komma över ett litet hyreshus med ett fåtal lägenheter i så kan du göra en bra affär då de ofta redan har hyresgäster. Däremot brukar de vara slitna och du har du en del juridiskt ansvar som hyresvärd som du måste sätta dig in i om det blir aktuellt och kostnader kommer tillkomma.

Sedan kan du ju alltid investera i ädelmetaller om inte annat. Som någon sade, sprid riskerna.
Citera
2017-04-02, 22:31
Medlem
DDRTVs avatar
Inget är säkert i framtiden och smällar kan man åka på även om man är försiktig. Alla tillgångsslag känns högt värderade idag, men få alternativ finns. Ränta är obefintlig, kronan kan försvagas, aktier gå ner och bostadscrash komma. Idag känns det nästan viktigare att bevara värde än att öka värde.

Långsiktigt har aktier haft god avkastning, men om du handlar vid fel tidpunkt blir det förlust ändå.

Du har ju trots en bra sits där du kan spara undan en hel del.

Tycker personligen du verkar gjort rätt med fonder, alternativt kan du köpa lite olika aktier och därmed få spridning. Att spara till en lägenhet låter bra och bo måste man göra. Så länge du inte har för stora lån så behöver du inte sälja om en bostadscrash med lågkonjunktur eller höga räntor skulle uppstå.

Riskspridning är alltid bra och att inte satsa allt i samma korg. Mer om framtiden vågar jag inte uttala mig om.
Citera
2017-04-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Inget är säkert i framtiden och smällar kan man åka på även om man är försiktig. Alla tillgångsslag känns högt värderade idag, men få alternativ finns. Ränta är obefintlig, kronan kan försvagas, aktier gå ner och bostadscrash komma. Idag känns det nästan viktigare att bevara värde än att öka värde.

Långsiktigt har aktier haft god avkastning, men om du handlar vid fel tidpunkt blir det förlust ändå.

Du har ju trots en bra sits där du kan spara undan en hel del.

Tycker personligen du verkar gjort rätt med fonder, alternativt kan du köpa lite olika aktier och därmed få spridning. Att spara till en lägenhet låter bra och bo måste man göra. Så länge du inte har för stora lån så behöver du inte sälja om en bostadscrash med lågkonjunktur eller höga räntor skulle uppstå.

Riskspridning är alltid bra och att inte satsa allt i samma korg. Mer om framtiden vågar jag inte uttala mig om.

Tack. Jag har just nu inga lån. Har kommit till insikt att det är i princip omöjligt att tajma aktie/fondmarknaden så jag har gått in nu (dock lär det krascha, 8årscykeln som många skrivit om)

Skulle det störtdyka så ska jag försöka att intr drabbas av panik, snarare tvärtom, fortsätta pumpa in. Till slut vänder det (är beredd att vänta ca 5-7 år).

Det enda jag nojjar över är om det är smartare att köpa bostad nu eller vänta. För jag har insett att jag aldrig kommer kunna spara pengarna och slippa låna. Det är såklart inget ni kan svara på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in