2017-04-04, 22:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Någon som vet om det finns några regler om hur passagerarfördelningen ska vara mellan över- och nedervåning?

Om jag förstått rätt var bussen långt ifrån fullsatt, och om ungdomarna valt att sätta sig på övervåningen så den var full medan nedervåningen bara var utnyttjad till en fjärdedel eller tredjedel flyttas tyngdpunkten uppåt.

Inte mycket kanske, men vid en vinglig situation kan även en liten höjning av tyngdpunkten bli tungan på vågen...

Jag har inte hört att det skulle finnas en sådan regel. Även om alla sitter på övervåningen så blir tyngdpunkten förskjuten så lite uppåt (några decimeter) så att det är försumbart på ett fordon som är 2,55 meter brett.
Citera
2017-04-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
den rullade på alla hjulen på filmen som var postad ett par sidor bak, det du ser är reservhjulet som sticker ut från sin förvaringsplats.

Film på när bussen bogseras bort.
http://www.allehanda.se/blaljus/olyckor/olycksbussen-bargad-till-garage-i-sveg-undersoks-av-haverikommissionen

Ja, där ser man ju tydligt att den rullar fint på alla hjulen, sitter till och med en person och styr. De kör inte heller helt långsamt. Så man kan nog utesluta alla former av tekniskt fel på styrning eller hjul (som problem med hjullager eller punktering).
Citera
2017-04-04, 22:03
Medlem
esp-fel kan låsa endast 1 hjul och det behöver varken vara halkigt eller hög hastighet.
det kan även vara så att dom har skadat abs-kablage/givare när dom bytte lager- bara en tanke, detta händer ju på vanliga bilar, har jobbat som bilmekaniker i snart 30 år och har sett en del.
Citera
2017-04-04, 22:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Bussen rullade efter dikeskörningen så lagerfel är ytterst otroligt. Då tycker jag teorin om havererade P-broms är rimligare, det stämmer ju också med lastbilar som fått stopp pga slangbrott, då går deras P-broms in. Att jag inte tänkte på det tidigare, man är bra trög ibland. De vanliga bromsarna skall inte kunna ge ett kontinuerligt svart streck om inte ABS kopplas ur på något sätt!

Men vi vet inte ens om det svarta spåret kommer från bussen...
Att den gick att bogsera från platsen och att hjulen då verkar ha snurrat normalt gör inte att man kan utesluta lagerhaveri som olycksorsak. Ett dåligt hjullager kan bli överhettat och nypa ihop av värmen så att hjulet låses. När lagret svalnar går det åter att snurra på utan större besvär.

Dock så tycker jag att vore hjullagret så dåligt borde det ha låtit mycket om det vilket jag inte sett att det har nämnts något om.
Citera
2017-04-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Att den gick att bogsera från platsen och att hjulen då verkar ha snurrat normalt gör inte att man kan utesluta lagerhaveri som olycksorsak. Ett dåligt hjullager kan bli överhettat och nypa ihop av värmen så att hjulet låses. När lagret svalnar går det åter att snurra på utan större besvär.

Dock så tycker jag att vore hjullagret så dåligt borde det ha låtit mycket om det vilket jag inte sett att det har nämnts något om.

Precis. Jag var bara ett par mil från lagerhaveri på min bil (felmonterat lager på fabrik) och ljudet gick från knappt hörbart till högt på mindre än fem mil...
Citera
2017-04-04, 22:12
Medlem
om esp skulle bromsa höger framhjul så skulle det bli ett kort låsning med maximalt bromstryck- värre än däckexplosion - man är chanslös för sedan a karusellen igång- okontrollerat
Citera
2017-04-04, 22:15
Medlem
Man kan ju även konstatera att det har gått mer än 2,5 dygn sedan olyckan. Uppmärksamheten och bevakningen från pressen är mycket stor.

Så om det hade funnits en specifik teknisk orsak till olyckan (låst hjul, punktering, eller ett stort gupp alldeles innan platsen) så hade det ju varit känt och ute i media sedan länge. Nu är det helt enkelt ett misstag orsakat av trötthet, vilket chauffören inte erkänner, och därför finns ingen orsak att rapportera.
Citera
2017-04-04, 22:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man kan ju även konstatera att det har gått mer än 2,5 dygn sedan olyckan. Uppmärksamheten och bevakningen från pressen är mycket stor.

Så om det hade funnits en specifik teknisk orsak till olyckan (låst hjul, punktering, eller ett stort gupp alldeles innan platsen) så hade det ju varit känt och ute i media sedan länge. Nu är det helt enkelt ett misstag orsakat av trötthet, vilket chauffören inte erkänner, och därför finns ingen orsak att rapportera.
Varför skriver du sådana djävla korkade dumheter? Utesluter du tekniskt fel bara för att det inte är fastslaget efter 2,5 dygn så är du ju fan inte klok. Han kanske somnade, det kanske var tekniskt fel, det är så djävla dumt att hävda saker bestämt med den lilla information vi har och på så här tidigt stadium.
Citera
2017-04-04, 22:25
Medlem
sumss avatar
Bild 3 här; http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
visar ett annat spår som kommer tidigare än det långa (notera, ingen spärrlinje ännu). Bilden är ju ganska dumt tagen då man inte kan avgöra om det är höger eller vänster framhjul.

Är det vänster hjul så skulle bussen vid det här laget vara långt av vägen på höger sida och hade det varit ett tydligt motsvarande bromsspår utanför vägbanan på höger sida, borde väl fotografen ha tagit med det i bild.

Kan det vara höger framhjul som börjat "hugga" här och att föraren ursprungligen har kört mer i mitten av vägen? Mer översiktliga bilder på dessa spår skulle säga så mycket mer.

Spåret har onekligen en böj och riktningen kommer från höger. Att någonting har slagit i vägbanan ser man både på höger och vänster sida om spåret.

Om man skulle leka med tanken att spåren på båda bilderna är vänster hjul och att alla spår av högra sidan har hamnat utanför vägbanan så stämmer inte det med bussens slutliga placering såvida räddningstjänsten har dragit upp bussen några meter på vägen innan media hann dit och ta alla bilder/filmer vi sett.

Lurigt att få ihop detta när man inte ser hela spåret.
Senast redigerad av sums 2017-04-04 kl. 22:39.
Citera
2017-04-04, 22:27
Medlem
En 431 dt är 4m hög och en "vanlig" 416 hdh är 3,90m hög. På en enplansbuss har man allt bagage under passagerarna. 90% av körningarna körs utan eller med lite bagage vilket medför att man oftast har högre eller iaf samma tyngdpunkt på en "vanlig" buss som på en dt där man ofta har passagerare på bottenvåningen. Körningen ifråga är laglig men totalt idiotisk, men de är sällan någon är villig att betala för två förare om de inte behövs, billigast vinner. För några år sedan var en stor del av Sveriges dubbeldäckar flotta så kallade "sovbussar" (googla sovbuss får ni se) Ucpa använde sig tex av dessa bussar, då var de inget snack om bälten. För övrigt är en Setra dt bland de stabilaste och bästa i bussväg man kan köra.
Citera
2017-04-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Varför skriver du sådana djävla korkade dumheter? Utesluter du tekniskt fel bara för att det inte är fastslaget efter 2,5 dygn så är du ju fan inte klok. Han kanske somnade, det kanske var tekniskt fel, det är så djävla dumt att hävda saker bestämt med den lilla information vi har och på så här tidigt stadium.

Oj, där måste man ha trampat på någon sorts öm tå, herrn Trevlig attityd du har för övrigt, måste ha gått långt här i livet.

Känns bara lite onödigt att sitta och spekulera i en massa direkta tekniska orsaker, när det är så mycket troligare att det bara är ett simpelt misstag orsakat av trötthet. Du förnekar väl inte att hjulen rullar fint på bussen när den bogseras iväg?
Citera
2017-04-04, 22:34
Medlem
[quote=Efterdradd|60353845]
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Det är ett reservhjul som åkt ut en bit ur utrymmet där det förvaras.
https://postimg.org/image/mfxb6rh7x/
https://postimg.org/image/j4wx2d5yj/
OK. Det borde jag ha förstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in