Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-03, 18:52
  #145
Medlem
TS är en svensk idiot. Det kommer gå fel för dig varje gång du åker till ett annat land och försöker övertyga lokalbefolkningen om att de har fel åsikter och värderingar.
Citera
2019-04-12, 11:30
  #146
Medlem
Serbien Unfiltered

https://www.rferl.org/a/serbia-unfil.../29876683.html
Citera
2019-04-15, 22:46
  #147
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EuroD
Kul tråd vet jag inte. Men tyvärr väldigt sann. Jag är född i Sverige till föräldrar födda i Serbien (Belgrad och strax utanför), päronen kom förvisso till Sverige som barn så riktigt hatiska åsikter har dom inte, kanske har att göra med just Sverige då. Eller bara att min familj inte är 100% serbisk utan där finns lite tyskt och kroatiskt blod. Sedan tillhör väll jag själv inte den genomsnittlige serbiska mannens favorit då jag är öppet bög och ateist. Päronen har inget emot min homosexualitet och är dessutom inte särskilt religösa av sig. Dom har idag flyttat tillbaka till Belgrad och lever nu fridfullt där. Även fast jag själv är född i Sverige så är jag även uppvuxen i Belgrads innerstad, på en gata full med ambassader, jag åker ständigt ner dit, dels för att jag har vänner där men även päronen, vår familj är inte särskild stor så där har man inte mycket att träffa på, men åker även dit för att jag gillar att det endå finns en slags avslappnad attityd (räknar bort alla frustrerade rednecks som bara gnäller).
Det stämmer tyvärr att väldigt många serbiska män är väldigt nationalistiska, aggressiva och hatiska. Jag själv försöker naturligvis undvika platser där dessa finns på, som förorter, landet och sunkhak i stan.

Jag har blivit kallad både det ena och det andra och har fått utstå hot av olika slag på nätet. Så jag försöker att hålla mig så långt ifrån kommentarsfält, debatter av alla slag.

Jugoslavien var inte exakt som Sovjet då landet hade någon form av "light-kommunism" där folk kunde resa till USA utan problem, bara man älskade Tito. Är långt ifrån kommunism, men även konservatism och nationalism, men Titos politik bestod väldigt mycket av mångkulturalism, har väll kanske att göra med att Jugoslavien bestod av flera olika folk och religioner så på något vis behövde han hålla ihop landet. Men om man jämför Jugoslavien med Sovjet så fanns det även på den tiden mycket fler invandrare i Belgrad, mest från dåtidens allierade länder i Afrika och mellanöstern som mest kom för att studera. Därför finns det en hel del palestinier och afrikaner i Belgrad idag som bor kvar. Därav säkert varför Serbien blivit utropad till Europas minst rasistiska land. Sen att den serbiska liberalkonservativa regeringen har arbetat hårt för att behandla dagens flyktingar ifrån Syrien med respekt och vara så human som möjligt till skillnad från vissa nordliga grannländer har väll också en del i den undersökningen att göra. Visst, det finns många smygrasistiska rednecknationalister som hatar flyktingarna och alla romer.

Serbien kan vara på en liten bättringsväg när det gäller att bli civilliserade. Med att nyligen ha fått sin första kvinnliga och lesbiska premiärminister och med bland annat en lag som gör det förbjudet för män att förfölja, vissla efter eller fulragga på tjejer. Har sett flera intervjuer med flyktingar som befinner sig i Serbien nu där dom säger att det är det land som dom har blivit absolut bäst behandlade i.

Sen måste jag säga det där om att toaletterna ser ut sådär med ett långt rör, många toaletter ser säkert ut så fortfarande men mitt eget badrum är som vilket svenskt som helst, bara det att toan och duschrummet är separerade.

Tycker absolut att ni som varit i Serbien ska komma tillbaka och ni som inte varit ska komma och besöka landet och inte låta idioter förstöra vistelsen för er. I Belgrad ska ni besöka områden som savamala, dorćol som är lite som Stockholms söder. Skadarlija är det mysiga bohemkvarteret som är fullt av turister dock, men det är bara trevligt. Sedan har Belgrad en hel del gågator där ni slipper biltutor och dieselavgaser.

Jag som både är serbisk bög, ateist och röstar liberalt i serbiska val kommer aldrig att ge upp mitt land som jag vuxit upp i bara för neandertalare.


jag vill inte vara sån men tom bosnjnaker som är muslimer är rasistiska mot araber, turkar etc..
sen vet jag inte hur det är i serbien men de serber jag känner är inte mycket för multi kulti. detta är inte mina åsikter utan deras.

Mvh
Lasse
Citera
2019-09-20, 12:33
  #148
Medlem
Åtminstone Nis i Serbien var en positiv upplevelse.

Folk som är ute sent på kvällarna med sina barn, liv och rörelse på gågatorna
med en massa uteserveringar - hur tryggt som helst. Priserna på mat, dricka
taxi som kostar hälften i jämförelse med Sverige. Enda problem jag hade
var det här med dricksen - blev bra mycket mer än 10% i dricks eftersom
man hade svenska dricks i skallen när man betalade dricksen.
Citera
2019-10-10, 01:28
  #149
Medlem
Läst igenom hela tråden och fann den både intressant och roande. Här krävs ingen Nikola Tesla för att summera killens upplevelser
Han beskriver sig som en osocial ensamvarg, redan där är Serbien sämsta tänkbara ställe att åka till 😂 han gräver definitivt sin egen grav när han diskuterar för att albanerna i Kosovo nog gjort sig förtjänta av att få Kosovo som eget land 😂 Herregud... jag kan nog med ett dåligt exempel likna det vid att Afghaner om 100 år får Småland och jag reser till Sverige och inför svenskarna säger att ” jo men det känns rättvist, dom är ju så många” klart att svenskarna skulle tycka att jag är en jävla idiot! Sen är det ju bara å skörda det man sått 😊 tvivlar på att min vistelse i Sverige hade varit så fantastiskt underbar efter det iaf..
För er som funderar på att resa dit, Youtuba Amerikanen Charles Cather som jobbade i Serbien, blev kär i landet och flyttade dit, han har gjort ett 50-tal klipp där han informerar om Serbien, Serber, intervjuar turister ute på gatan osv 😊 så får ni en annan bild
Citera
2019-10-22, 21:45
  #150
Medlem
BushwickBills avatar
Belgrad var en härlig stad tyckte jag, sovjetisk arkitektur vilket är en del fina kvarter och byggnader men mycket ser nybombat ut. Fortet på kullen mitt i stan var en riktig höjdare!

+ Folket, otroligt trevliga och förvånansvärt lugna. Homogen befolkning och många fina kvinnor, verkar åldras som greker och turkar dock. Vänliga och hjälpsamma, verkar som dom bra juggarna blev kvar och spännisarna drog. Lätt att snacka politik och andra saker som är förbjudna för allmänheten att dryfta i Sverige.
+ Toaletterna, ovanligt fräscha, dock lite små för en stor nordbo.
+ Prisnivån, snorbilligt trots en krona som dykt ner i avloppet.
+ Fotbollen, var endast på en hemmamatch med Partizan men trots att läktaren bara var fylld till 30% så var det ett jävla drag. Mycket militärpoliser, läktarvåld, bangers och bengaler. Så länge man är på behagligt avstånd var det najs, helt okej drag på själva planen också.

- Maten, medioker nivå på det mesta, chark och ost var ett skämt. ”Hipster”-restauranger som i Stockholm serverar mat strax under Micheline serverar i Belgrad mat strax över Rasta. Karadjordeva så långt ögat kunde nå. Bra mat krävde research eller tur.
- Illuminatipyramiden på gågatan, vad i helvete gör den där?
- Språket, krylliska bokstäver är ett stort minus, i andra länder med språk man inte begriper kan man åtminstone använda sig av grundkunskaperna från andra språk men med ett alfabet som är oläsligt är det till ingen nytta. Många var dåliga på Engelska, såhär i efterhand skulle man testat skoltyskan, det kanske hade haft bättre utdelning.

Åker gärna tillbaka även om jag snarare är sugen på övriga Belgrad.
__________________
Senast redigerad av BushwickBill 2019-10-22 kl. 21:51.
Citera
2020-01-02, 12:01
  #151
Medlem
shevitas avatar
Helt rätt observerat TS.

jag har också fått den uppfattningen om Serber. Trångsynta, högljudda och primitiva individer.

De jag har träffat har jag undvikit iaf, inga man vill hänga med precis. Så klart finns det undantag men här skulle jag lätt kunna påstå att generalisering är en korrekt metod för att kollektivt applicera på en folkgrupp utan att känna skam.

De verkar vara lite av europas mena-folk om man ska lyssna på kroater, slovener, bosnier och annat mer städat balkanfolk.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2826562

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback