Citat:
Ursprungligen postat av
Thraelaburgh
Det jugoslaviska inbördeskriget var första gången jag verkligen tappade förtroendet för västerländska media. Javisst, uppförde serberna sig som krigsförbrytare. Men det gjorde de andra också. Det fanns inga "good guys" i det kriget. Jsvisst, var det serbiska krypskyttar, som sköt ihjäl oskyldiga Sarajevo-bor. Men många av dessa oskyldiga Sarajevo-bor var också serber. Detta var mycket ett krig mellan stad och land. I bergen levde man i etniskt "rena" områden, och tvingade alla med efternamn, som avslöjade att de tillhörde samma etniska grupp, att delta i kriget. I städerna var man jugoslaver, och hade ofta en mor och en far från olika etniska grupper.
Jag träffade några serbiska ungdomar på tåget från Beograd till Wien 2009 och nämnde att jag som norsk medborgare hade litet dåligt samvete för att vi bombade Beograd. De svarade "vi tänker bara på framtiden, inte på kriget".
Nobelpristagaren i litteratur 2019, Peter Handke, med slovensk mor, höll följande tal på Slobodan Milosevics begravning: ”Världen, den så kallade världen, vet allt om Jugoslavien, Serbien, världen, den så kallade världen, vet allt om Slobodan Milosevic. Världen vet sanningen, för den så kallade världen är frånvarande i dag, och inte bara i dag, inte bara här, jag vet att jag inte vet, jag vet inte sanningen, men jag ser. Jag lyssnar, jag känner, jag minns, för att jag är här i dag, nära Jugoslavien, nära Serbien, nära Slobodan Milosevic.” Hans närvaro på begravningen 2006 blev hysteriskt kritiserad, när han fick Nobelpriset.
I mars 2016, tio år efter Milosevics död, slog Internationella krigsförbrytartribunalen för det forna Jugoslavien fast att det saknades tillräckliga bevis för att Milosevic medverkat i planerna på etnisk rensning under det bosniska kriget 1992–1995.
Bra skrivet och viktigt att du tar upp dessa punkter. Jag själv har Serbiskt påbrå, självklart har hemskheter och omänskligt onda handlingar begåtts av Serber, jag är den första att erkänna det.
Men som du säger så var det inte "Serbien bad guys, alla andra good guys". Oskyldiga Serber fick också uppleva hemskheter I Kosovo, I Kroatien under operation storm, NATO:s bombning mot civila i Belgrad och Novi Sad osv, tyvärr har det utvecklats till en offertävling där alla menar att just deras folk var störst offer för krigsbrott. Sanningen är dock att alla har varit både offer och förövare, och att kollektivt bestraffa/beskylla ett helt folk gör inte saken bättre.
Dessutom ville extremt många leva sida vid sida enat som ett Jugoslavien där alla folkslag var jämnlika, tyvärr kom dessa röster aldrig ut i media. Istället har man medvetet valt att enbart prata med de mest extrema grupperna och därefter måla upp ett helt folkslag som extremister. Att folk fortfarande litar på västerländsk gammelmedia och dess "rapportering" är helt otroligt med tanke på alla lögner de spyr ur sig (som nästan alltid går att motbevisa med några enkla google-sökningar).
Serbien är idag ett land som är väldigt korrupt och ostabilt med en regering som kör landet djupare ner i botten för varje dag som går. Just nu så ser det mörkt ut MEN det finns också smarta människor som vill lösa detta med konstruktiva lösningar och titta framåt, tyvärr så väljer väst-media att inte ens uppmärksamma dessa människor i syfte att kunna svartmåla Serbien som land.