• 1
  • 2
2017-04-01, 20:45
Medlem
God afton,

Jag har funderat en längre tid på att flytta från Sverige. Jag är 30 år och trött på att knega. Har sparat undan drygt 3 mil sek genom mycket jobb och ett par lyckade bostadsaffärer. Söker nu hjälp i att välja lämpligt land för att klara mig hela livet på denna budget(om möjligt?). Väntar även att arv på cirka 3 mil till inom 20 år men det kan man inte ta för givet. Kraven är:

- Bra väder, tillgång till hav och strand
- Billigt att leva, utan att leva som en råtta
- Någorlunda säkert för en vit man och att man kan kommunicera någorlunda på engelska(Innan jag lärt mig det lokala språket).
- Vackra damer som gillar svenska män

Är detta möjligt? Om ja, vilket/vilka länder är aktuella? Tack!
Citera
2017-04-01, 20:48
Medlem
Bra jobbat!

Har själv gått i liknande tankar. Det som känns aktuellt för mig är kambodia (budget thailand).
Filipinerna var väl också ok innan Duterte, men nu skulle jag nog inte vilja bo där.

Låt säga att du lyckades få 8% avkastning på dina millar, det skulle ge dig 20000 i månaden, villket man lever helt okej på där nere, med hushållerska och hela grejen.
Senast redigerad av banankaka12 2017-04-01 kl. 21:00.
Citera
2017-04-01, 20:56
Bannlyst
Vietnam eller ett annat ännu inte spolerat land i Asien. Sydamerika är för farligt tycker jag iaf.
Citera
2017-04-01, 21:10
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
God afton,

Jag har funderat en längre tid på att flytta från Sverige. Jag är 30 år och trött på att knega. Har sparat undan drygt 3 mil sek genom mycket jobb och ett par lyckade bostadsaffärer. Söker nu hjälp i att välja lämpligt land för att klara mig hela livet på denna budget(om möjligt?). Väntar även att arv på cirka 3 mil till inom 20 år men det kan man inte ta för givet. Kraven är:

- Någorlunda säkert för en vit man och att man kan kommunicera någorlunda på engelska(Innan jag lärt mig det lokala språket).

Blir ju tråkigt att behöva återvända inom 15 år typ då pengarna är slut, eftersom du nu inte ville leva som en råtta
Citera
2017-04-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
Bra jobbat!

Har själv gått i liknande tankar. Det som känns aktuellt för mig är kambodia (budget thailand).
Filipinerna var väl också ok innan Duterte, men nu skulle jag nog inte vilja bo där.

Låt säga att du lyckades få 8% avkastning på dina millar, det skulle ge dig 20000 i månaden, villket man lever helt okej på där nere, med hushållerska och hela grejen.

Jag tycker 8% är för mycket att räkna med om man räknar in inflationen också. 4% är en mer rimlig nivå.
Citera
2017-04-01, 21:35
Medlem
heffaheffas avatar
Även 4% kan vara mycket. Kommer säkert dåliga år då man har negativ avkastning efter avdrag av inflation OCH skatter.

Många av de länderna har antingen ingen sjukvårdsförsäkring eller en allmän försäkring man inte får tillgång till. En okay sjukförsäkring kan kosta 5000-10000 i månaden, eller mer.
Citera
2017-04-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa
Även 4% kan vara mycket. Kommer säkert dåliga år då man har negativ avkastning efter avdrag av inflation OCH skatter.

Många av de länderna har antingen ingen sjukvårdsförsäkring eller en allmän försäkring man inte får tillgång till. En okay sjukförsäkring kan kosta 5000-10000 i månaden, eller mer.

Fel, jag betalar knappt 200€ Månad för premium internationell försäkring som gäller alla länder förutom USA. Dock är jag helt frisk utan någon dålig historik. Sedan kan det så klart bli dyrare om man även bor i riktigt högrisk land som bas.
Citera
2017-04-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
God afton,

Skulle säga på gränsen med pengar om du ska klara dig resten av livet med någorlunda standard. Men får du 4-5% avkastning skattefritt årligen så. Du har möjlighet leva i land som exempelvis i Tunisien vid havet för det utan problem. Sedan finns det så klart länder i Asien som går leva billigt.

Problem är inte leva billigt, men hav och strand läge begränsar antal länder och drar upp kostnad hel del.
Citera
2017-04-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag tycker 8% är för mycket att räkna med om man räknar in inflationen också. 4% är en mer rimlig nivå.

8% per år är medelavkastningen på S&P 500 under tiden som indexet funnits om jag förstått det rätt.

Den genomsnittliga utdelningen på stockholmsbörsen är 4%. Det finns dock gott om högutdelande bolag som ger bättre än så. Naturligtvis så handlar allt om villket pris du går in på, och hur bolaget går om du skall ha en bra utdelning.
Senast redigerad av banankaka12 2017-04-01 kl. 22:22.
Citera
2017-04-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heffaheffa

Jag tycker ni är väldigt negativa nu. Inflationen är fortfarande väldigt låg både i dollar och sek. Jag ser inte att den kommer att öka markant i framtiden om vi inte får en global finansiell kris.

Att ts skulle växla alla sina pengar till någon skvalp valuta ser jag inte heller som ett alternativ, utan det blir nog investeringar i sek eller dollar skulle jag gissa.
Citera
2017-04-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banankaka12
8% per år är medelavkastningen på S&P 500 under tiden som indexet funnits om jag förstått det rätt.

Framför allt är det inte inflationsjusterat. Man vill ju gärna behålla samma köpkraft och inte bara kunna plocka ut samma summa. Drar du bort 2% i inflation så hamnar du på 6%. Sen kan man diskutera vilken säkerhetsmarginal man vill ha, jag föredrar att räkna på 4%, men det är möjligt man kan våga gå lite högre.
Citera
2017-04-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Framför allt är det inte inflationsjusterat. Man vill ju gärna behålla samma köpkraft och inte bara kunna plocka ut samma summa. Drar du bort 2% i inflation så hamnar du på 6%. Sen kan man diskutera vilken säkerhetsmarginal man vill ha, jag föredrar att räkna på 4%, men det är möjligt man kan våga gå lite högre.

Han kanske inte kan räkna med att behålla hela köpkraften. So what? Han får ju 3 millar till sen när farsgubben trillar av pinn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in