Citat:
Ursprungligen postat av
hokar87
Skulle resa hem från Thailand med Tui 10:40 den 29/3.
På kvällen innan fick vi sms om att planet kommer bli försenat och att vi skulle få ny info 10:00 den 29de.
Kl 11:00 fick vi info om att vi skulle bli upphämtade kl 12:20 för att bli skjutsade till ett annat hotell och väl där skulle vi få ny info 15:00.
Väl på det nya hotellet blev vi incheckade och kl 15:00 fick vi veta att planet skulle gå 8:45 dagen efter (den 30/3) men att vi kl 19:00 skulle få info när vi blir upphämtade på hotellet.
Kl 19:00 fick vi vår slutgilltiga information om att vi skulle bli upphämtade 3:30 och att planet skulle lyfta 8:45.
Mellan 9:00 och 10:00 flög vi äntligen hem.
Anledningen till förseningen var att planet innan tvingades nödlanda i Turkmenistan pågrund av sjukdom på planet. Väl där hade dom problem att få planet tankat. Redan kl 9:00 den 29/3 såg jag på Swedavia att vårat plan skulle landa på arlanda ett dygn efter beräknad tid. En information som Tui kunde ha gett oss direkt alltså.
Nu skriver Tui att man har rätt till ersättning för missad lön och eventuella kollektivtrafiksbiljetter som man inte kunde bruka pågrund av förseningen. Tycker det är äckligt snålt av Tui och tror själv att man har rätt till mer. Mina pensionerade morföräldrar lär väl har rätt till någon slags ersättning dom med som inte skulle ha jobbat?
Någon som varit i liknande situation och vad har ni fått/krävt för ersättning?
Tack på förhand
Man har aldrig rätt till ersättning för "sveda och värk.
I vanliga fall har man rätt till schablonersättning för försening men detta gäller inte om förseningen beror på sk "extraordinära omständigheter".
Extraordinära omständigheter är sådant som ligger utanför flygbolagets kontroll, t.ex. väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga.
Om det rör sig om extraordinära omständigheter eller inte bedöms från fall till fall men min uppfattning är att ditt fall med akut sjukdom kommer att beräknas som extraordinär omständighet och då har man bara rätt till ersättning för förlorad inkomst och extra kostnader som uppkommit pga förseningen.
Min bedömning är att i ditt fall så finns inte rätt till schablonersättning.