• 1
  • 2
2017-04-01, 15:42
Medlem
Skulle resa hem från Thailand med Tui 10:40 den 29/3.
På kvällen innan fick vi sms om att planet kommer bli försenat och att vi skulle få ny info 10:00 den 29de.
Kl 11:00 fick vi info om att vi skulle bli upphämtade kl 12:20 för att bli skjutsade till ett annat hotell och väl där skulle vi få ny info 15:00.
Väl på det nya hotellet blev vi incheckade och kl 15:00 fick vi veta att planet skulle gå 8:45 dagen efter (den 30/3) men att vi kl 19:00 skulle få info när vi blir upphämtade på hotellet.
Kl 19:00 fick vi vår slutgilltiga information om att vi skulle bli upphämtade 3:30 och att planet skulle lyfta 8:45.
Mellan 9:00 och 10:00 flög vi äntligen hem.

Anledningen till förseningen var att planet innan tvingades nödlanda i Turkmenistan pågrund av sjukdom på planet. Väl där hade dom problem att få planet tankat. Redan kl 9:00 den 29/3 såg jag på Swedavia att vårat plan skulle landa på arlanda ett dygn efter beräknad tid. En information som Tui kunde ha gett oss direkt alltså.

Nu skriver Tui att man har rätt till ersättning för missad lön och eventuella kollektivtrafiksbiljetter som man inte kunde bruka pågrund av förseningen. Tycker det är äckligt snålt av Tui och tror själv att man har rätt till mer. Mina pensionerade morföräldrar lär väl har rätt till någon slags ersättning dom med som inte skulle ha jobbat?

Någon som varit i liknande situation och vad har ni fått/krävt för ersättning?
Tack på förhand
Citera
2017-04-01, 16:31
Medlem
Ja en liknande situation. Hade överbokat ett plan, vet inte om det är vanligt men de hade lyckats med det. Det resulterade i att man "förlorade" en semesterdag, som ersättning fick jag pengar som kunde användas till flygbiljett och hotell (all inclusive). Kan tillägga att jag förlorade ingen lön eller något sådant alls, det var bara en ledig dag så i mitt fall så var det rätt så överdrivet med ersättning men jag tackade och tog emot.
Men de kan ju inte hjälpa att det blev försenat så tror inte att dina morföräldrar kommer få något.

//Siegestor
Citera
2017-04-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokar87
Skulle resa hem från Thailand med Tui 10:40 den 29/3.
På kvällen innan fick vi sms om att planet kommer bli försenat och att vi skulle få ny info 10:00 den 29de.
Kl 11:00 fick vi info om att vi skulle bli upphämtade kl 12:20 för att bli skjutsade till ett annat hotell och väl där skulle vi få ny info 15:00.
Väl på det nya hotellet blev vi incheckade och kl 15:00 fick vi veta att planet skulle gå 8:45 dagen efter (den 30/3) men att vi kl 19:00 skulle få info när vi blir upphämtade på hotellet.
Kl 19:00 fick vi vår slutgilltiga information om att vi skulle bli upphämtade 3:30 och att planet skulle lyfta 8:45.
Mellan 9:00 och 10:00 flög vi äntligen hem.

Anledningen till förseningen var att planet innan tvingades nödlanda i Turkmenistan pågrund av sjukdom på planet. Väl där hade dom problem att få planet tankat. Redan kl 9:00 den 29/3 såg jag på Swedavia att vårat plan skulle landa på arlanda ett dygn efter beräknad tid. En information som Tui kunde ha gett oss direkt alltså.

Nu skriver Tui att man har rätt till ersättning för missad lön och eventuella kollektivtrafiksbiljetter som man inte kunde bruka pågrund av förseningen. Tycker det är äckligt snålt av Tui och tror själv att man har rätt till mer. Mina pensionerade morföräldrar lär väl har rätt till någon slags ersättning dom med som inte skulle ha jobbat?

Någon som varit i liknande situation och vad har ni fått/krävt för ersättning?
Tack på förhand

Man har aldrig rätt till ersättning för "sveda och värk.
I vanliga fall har man rätt till schablonersättning för försening men detta gäller inte om förseningen beror på sk "extraordinära omständigheter".

Extraordinära omständigheter är sådant som ligger utanför flygbolagets kontroll, t.ex. väderförhållanden som gör det omöjligt att flyga.
Om det rör sig om extraordinära omständigheter eller inte bedöms från fall till fall men min uppfattning är att ditt fall med akut sjukdom kommer att beräknas som extraordinär omständighet och då har man bara rätt till ersättning för förlorad inkomst och extra kostnader som uppkommit pga förseningen.

Min bedömning är att i ditt fall så finns inte rätt till schablonersättning.
Citera
2017-04-01, 19:06
Medlem
studioxswes avatar
TUI har väldigt tajta "turn-around" och man har aldrig extraplan om något oföruträffat inträffar. Jag har fått ersättning flera ggr av TUI, runt 10.000 skulle jag gissa på totalt.

EU regelverket är rätt klart, eftersom TUI opererar från Europeisk mark har du rätt till ersättning. Du satt inte på planet som det det dödsfallet inträffade och täcks inte av "force majeure". Om du gjorde det hade fallet inte varit lika glasklart.

Du kan ha rätt till 600 euro i ersättning (schablonerästtning) för de oanlägenheter som drabbat dig, detta utöver vad som du blivit kompenserat för (hotell, mat etc.)

Om du inte fått ersättning för att du varit tvungen att äta på flygplatsen får du ersättning även för detta (exkl. eventuell alkohol eller annan förtäring som inte är mat eller som omfattas av kuponger du erhållit)

Du kans skriftligen reklamera detta till TUI och bif. eventuella kvitton på utgifter du haft.
Citera
2017-04-02, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
TUI har väldigt tajta "turn-around" och man har aldrig extraplan om något oföruträffat inträffar. Jag har fått ersättning flera ggr av TUI, runt 10.000 skulle jag gissa på totalt.

EU regelverket är rätt klart, eftersom TUI opererar från Europeisk mark har du rätt till ersättning. Du satt inte på planet som det det dödsfallet inträffade och täcks inte av "force majeure". Om du gjorde det hade fallet inte varit lika glasklart.

Du kan ha rätt till 600 euro i ersättning (schablonerästtning) för de oanlägenheter som drabbat dig, detta utöver vad som du blivit kompenserat för (hotell, mat etc.)

Om du inte fått ersättning för att du varit tvungen att äta på flygplatsen får du ersättning även för detta (exkl. eventuell alkohol eller annan förtäring som inte är mat eller som omfattas av kuponger du erhållit)

Du kans skriftligen reklamera detta till TUI och bif. eventuella kvitton på utgifter du haft.

Är lite den känslan jag har fått också när jag har läst runt på nätet. Hur gick du till väga för att få ersättning? Har hittat flightright som kan hjälpa en bedriva det men då tar dom 25%. I värsta fall får man väl ta hjälp av dom för det blir ju ändå bra mycket mer än Tuis egna kompensation för en dags utebliven lön.
Citera
2017-04-02, 13:45
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Är lite den känslan jag har fått också när jag har läst runt på nätet. Hur gick du till väga för att få ersättning? Har hittat flightright som kan hjälpa en bedriva det men då tar dom 25%. I värsta fall får man väl ta hjälp av dom för det blir ju ändå bra mycket mer än Tuis egna kompensation för en dags utebliven lön.

Jag skickade ett brev där jag specificerade mina krav på ersättning, angav ett bankkonto där jag önskade få min ersättning och sen betalade Fritidsresor ut ersättningen (dvs innan de bytte namn)

Har gjort det 3 ggr, inga problem. Det enda de gjorde avdrag för var öl som vi drack medan vi väntade på planet, som vi iofs. aldrig skulle druckit annars (då hade vi ju suttit på planet)
Citera
2017-04-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Jag skickade ett brev där jag specificerade mina krav på ersättning, angav ett bankkonto där jag önskade få min ersättning och sen betalade Fritidsresor ut ersättningen (dvs innan de bytte namn)

Har gjort det 3 ggr, inga problem. Det enda de gjorde avdrag för var öl som vi drack medan vi väntade på planet, som vi iofs. aldrig skulle druckit annars (då hade vi ju suttit på planet)

Okok, tack för dina inlägg. Känner mig mycket mer förhoppningsfull att kunna få bättre ersättning nu. Orkar inte krångla själv så tog den enkla vägen ändå och driver det genom flightright nu. Dom tar dock 25% som sagt om dom vinner målet och det är gratis om dom förlorar. Dom backar en dessutom med jurister om det skulle gå till rättegång eller vad det stod. Vinner dom målet så får jag ändå 4000kr efter dom har tagit sin andel. Det är 3000 mer än vad Tui själva erbjuder så är ju värt ett försök
Citera
2017-04-03, 10:17
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Okok, tack för dina inlägg. Känner mig mycket mer förhoppningsfull att kunna få bättre ersättning nu. Orkar inte krångla själv så tog den enkla vägen ändå och driver det genom flightright nu. Dom tar dock 25% som sagt om dom vinner målet och det är gratis om dom förlorar. Dom backar en dessutom med jurister om det skulle gå till rättegång eller vad det stod. Vinner dom målet så får jag ändå 4000kr efter dom har tagit sin andel. Det är 3000 mer än vad Tui själva erbjuder så är ju värt ett försök

Jag trodde att det inte anses vara okej i Sverige att driva rättsfall på sådant sätt, att juristen/advokaten får en del av ersättningen vid eventuell vinst men annars inte tar ut någon avgift
Citera
2017-04-03, 10:31
Medlem
Nu verkar det forvisso redan som du har bestamt dig for vad du skall gora resp att du har fatt en hel del hjalp, men denna sidan ger en hel del information.
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amn...forsenat-flyg/
Konsumentverket har hand om ersattning vid flygresor.
Citera
2017-04-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag trodde att det inte anses vara okej i Sverige att driva rättsfall på sådant sätt, att juristen/advokaten får en del av ersättningen vid eventuell vinst men annars inte tar ut någon avgift

Regeln säger:" En advokat får inte med klienten ingå ett arvodesavtal som ger rätt till en kvotdel av uppdragets resultat, om inte särskilda skäl därtill föreligger."

Detta gäller inte bara i Sverige. Det gäller alla CCBE länder(Hela EU, EUs ekonomiska område samt Schweiz).
Se CCBE regel 3.3

Flightrights sätt att arbeta bryter helt klart mot god advokatsed. Men de använder sig inte heller av advokater utan av jurister.

Vidare när man kollar upp bolaget så verkar allt de gör vara att skicka krav till bolagen. Om bolagen då vägrar så släpper de fallet om de inte är helt säkra på att vinna i rätten.
Så i princip är det ett sätt att få någon att skicka in kraven åt dig. Mest administrativ tjänst om man inte orkar göra det själv helt enkelt. Sen så kan de nog formulera sig bättre och hänvisa till relevanta lagar bättre än gemene man. Men de gör helt klart inget som man inte hade kunnat göra själv med bara någon timmes efterforskning på internet.
Citera
2017-04-03, 18:33
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn

Det är ju inte säkert att det går till på detta sätt, inget säger att dom kommer driva en civilrättslig process, för det måste dom vara godkända av advokatsamfundet (?) och det tror jag inte tyska bolaget är.
Citera
2017-04-03, 18:36
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Dom backar en dessutom med jurister om det skulle gå till rättegång eller vad det stod. Vinner dom målet så får jag ändå 4000kr efter dom har tagit sin andel. Det är 3000 mer än vad Tui själva erbjuder så är ju värt ett försök

Ja tjena har du själv sett att de har advokater i Sverige? Men visst lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in