Citat:
Utrotning är väl att ta i, jag föredrar massavlivning, men hade inte sagt nej till utrotning heller om det stod mellan det eller status-quo. Kallblodigt kan tyckas men jag ser inte döden som något dåligt i sig om det är för ett gott ändamål. Om det är något som är naivt så är det att det finns tiotusentals hemlösa katter i Sverige. Människan var oansvarig nog att både importera denna invasiva art till norden och massföröka den, och det är likaledes människans ansvar att lösa problemet. Olika arters värde fluktuerar främst beroende på deras antal. Den nära hotade kungsörnen är mer värd än både katter och människor ur ett eko-holistiskt perspektiv. På samma sätt som det behövs åtgärdsprogram för kungsörnen behövs decimering av katten. För allas bästa vore det etiskt försvarsbart att skjuta av alla överflödingar, vilket vi redan gör i dag med andra djur såsom älg, rådjur, harar och andra djur som är vilda. Varför denna "cat priviledge"? Skönheten bedrar, antar jag.
Nu menade jag att det är naivt att tro att mänskligheten skulle enas om att börja massavliva ett av de två mest älskade husdjur vi idag har. Går inte riktigt heller att förbjuda domesticerade katter att vara utomhus utan uppsikt då katter är beskaffade så att de inte går att lika lätt hållas i koppel som hundar, det vore djurplågeri mot katten som ras. Visst går det att lära dem det men inte alla då de är individer. Kanske en lag om kastrering kunde hjälpa då de kastrerade katterna inte får lika starka driv att ströva, de blir ofta mer lugna rent generellt och inga oönskade katter skulle födas. Men en sån lag skulle möta mycket motstånd, jag säger inget om vad jag själv anser i frågan, bara nämner det.
Varför katter och hundar väcker så mångas vilja att värna om dem är väl helt enkelt för att de är djur vi nu för tiden skaffar för att ödsla våran egen kärlek till dem, det är väl lättare för gemene man att relatera till hundar och katter som lider än till tex. kungsörnar. Man får heller inte glömma att människan först skaffade katter för deras förmåga att hålla fåglar och gnagare borta från våra odlingar och skafferier. Nu vill vi "halshugga" dom för samma benägenhet att vara ett effektivt rovdjur. Självklart måste man vara försiktig med vart man släpper vissa djur lösa, tex. som diskuterats tidigare i tråden där katter fått fågelbestånd att försvinna. (har fortfarande inte läst pdf,en)