• 1
  • 2
2017-04-01, 02:12
Medlem
Adverss avatar
Ett stort problem med emotionella djurrättskämpar är att de missdiagnostiserar problemet och därmed föreslår missriktade lösningar. Istället för att fokusera på djurens livsprocess fokuserar man på deras dödsprocess. Att fiskar lider när människan fiskar upp dem är inte av så stor relevans om de redan levt ett fullgott liv då människan trots allt bara är en jägare som befinner sig högre upp i näringskedjan. Samma fiskar hade ju förr eller senare ätits upp av andra rovdjur. Det moraliska dilemmat uppstår när man livnär sig på utrotningshotade djur, medan det kan vara berättigat att jaga ett djur som det går överskott på.

Djurrättskämpar fördömer ofta djurplågeri (med all rätt), men tänker sällan på livskvalitet ur holistiskt kretslopphänseende. Katten är ett extremt stort problem för den nordiska avifaunan. Den importerades från främre orienten för skadedjursbekäpmning, men det slutade upp med att medborgarna tog sig vatten över huvudet och massdomesticerade djuret för sin egen bekvämlighet och på naturens bekostnad. De dödar för många inhemska djur och då specifikt fågelarter.

I en framtida svensk folkhemsutopi skulle vi därför behöva en stark stat som reglerar detta på ett korrekt vis. En stat som gör vad som krävs i naturens anseende och skiter i korkade känsloargument. Just nu är det t.ex. förbjudet i många länder att dränka sin katt, men det är tillåtet med förkastlig storindustriell djuruppfödning

Hur gör vi för att lindra kattproblemet ur etisk synpunkt? Räcker det att kastrera katter (vilket utgör ytterligare ett moraliskt problem), eller bör staten intervenera i beståndsreglering? Man kan ju inte förvänta sig att våra politiker förstår någonting överhuvudtaget i dagens läge i alla fall. Så som jag ser det, bör vi aktivt minska kattbeståndet, till den grad då det inte ska behövas kastreras katter.

OBS: Samma problematik gäller mänsklig överpopulation.
Senast redigerad av Advers 2017-04-01 kl. 02:15.
Citera
2017-04-01, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Advers
De dödar för många inhemska djur och då specifikt fågelarter.

Innekatter.
Man kan rasta katten i koppel också.
Citera
2017-04-01, 04:06
Medlem
nezzoms avatar
Jag bor på landet och har två katter som
jag tycker om,vad är mitt problem anser du?
Citera
2017-04-01, 09:57
Medlem
nerdnerds avatar
Vad är det som är så bra med fåglar? Skiter ner min terass som jag har kämpat med att göra så fin.

Hur tränar man upp en gammal innekatt till att fånga fåglar? Tar gärna emot tips.

(Mitt svar på TS fråga är alltså nej.)
Senast redigerad av nerdnerd 2017-04-01 kl. 10:01.
Citera
2017-04-01, 14:00
Medlem
Vilka fågelarter är utrotningshotade pga. katter?
Citera
2017-04-01, 16:25
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Vilka fågelarter är utrotningshotade pga. katter?

En hyfsat stor mängd arter har ju direkt utrotats av huskatter, det är det ju ingen som tvekar kring, det finns goda belägg. Det rör sig ffa om öar där huskatterna har utrotat de endemiska arter som fanns där.

När det gäller huskatter i normala villaträdgårdar i Sverige har sannolikt inte katterna någon effekt på populationerna. 99.9 av ungarna "ska" dö och hade inte överlevt även om det inte funnits katter, och villaträdgårdarna är dessutom konstruerade habitat som gynnar de vanliga arterna som typ blåmes.

Däremot är det inte alltför osannolikt att tänka sig en situation där villor (och därmed katter) ligger nära ett skyddat habitat med hotade fågelarter. Då är det fullt möjligt att katterna kan ha påverkan på den populationen om de jagar sällsynta arter istället för blåmes och talgoxe.
Citera
2017-04-01, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
En hyfsat stor mängd arter har ju direkt utrotats av huskatter, det är det ju ingen som tvekar kring, det finns goda belägg. Det rör sig ffa om öar där huskatterna har utrotat de endemiska arter som fanns där.

När det gäller huskatter i normala villaträdgårdar i Sverige har sannolikt inte katterna någon effekt på populationerna. 99.9 av ungarna "ska" dö och hade inte överlevt även om det inte funnits katter, och villaträdgårdarna är dessutom konstruerade habitat som gynnar de vanliga arterna som typ blåmes.

Däremot är det inte alltför osannolikt att tänka sig en situation där villor (och därmed katter) ligger nära ett skyddat habitat med hotade fågelarter. Då är det fullt möjligt att katterna kan ha påverkan på den populationen om de jagar sällsynta arter istället för blåmes och talgoxe.

Ja om det nu rör sig om fågelpopulationer så kan man ju kalla det för att "utrotats" men det rör sig vad jag förstår om decimerade fågelbestånd lokalt.

Katten har funnits så pass länge att vi skulle sett drastiska effekter för länge sedan om det vore så att katterna orsakade "massförödelse" Jämför man med Australien där de tagit in främmande djurarter och dels medvetet släppt dem fria i naturen, tex. paddor för att minska insekter, eller kaniner som husdjur som sen "råkat" förvildas och massförökat sig, då ser vi hur stor skada de djuren gör på ett begränsat område. Måste ju finnas otal förvildade katter även i Australien men domesticerade katter har en benägenhet att hålla sig nära människan och dess boningar, det är mer mat i närheten av människan, både fåglar, gnagare och människor som matar katterna sporadiskt.
Citera
2017-04-01, 17:05
Medlem
najass avatar
Citat:
Ja om det nu rör sig om fågelpopulationer så kan man ju kalla det för att "utrotats" men det rör sig vad jag förstår om decimerade fågelbestånd lokalt.

Katten har funnits så pass länge att vi skulle sett drastiska effekter för länge sedan om det vore så att katterna orsakade "massförödelse" Jämför man med Australien där de tagit in främmande djurarter och dels medvetet släppt dem fria i naturen, tex. paddor för att minska insekter, eller kaniner som husdjur som sen "råkat" förvildas och massförökat sig, då ser vi hur stor skada de djuren gör på ett begränsat område. Måste ju finnas otal förvildade katter även i Australien men domesticerade katter har en benägenhet att hålla sig nära människan och dess boningar, det är mer mat i närheten av människan, både fåglar, gnagare och människor som matar katterna sporadiskt.

Nej, katter har definitivt utrotat arter. Det är inget kontroversiellt utan simpla fakta. Är det verkligen möjligt att ha missat detta. Vi har ju just sett "drastiska effekter för länge sedan."Det är nog ett tiotal fågelarter och minst lika många smådäggdjur och reptilarter som utrotats av katter.

Edit: Här är t.ex en lista på just fågelarter som utrotats av tamkatter

Anthornis melanocephala
Bowdleria rufescens
Cabalus modestus
Caracara lutosa
Chaunoproctus ferreorostris
Coenocorypha barrierensis
Colaptes auratus rufipileus
Corvus hawaiensis
Cyanoramphus novaezelandiae erythrotis
Microgoura meeki
Pipilio maculates consobrinus
Porzana sandwichensis
Pterodroma cervicalis cervicalis
Regulus calendula obscurus
Sceloglaux albifacies
Sephanoides fernandesis leyboldi
Thryomanes bewickii brevicauda
Traversia lyalli
Turnagra capensis minor
Xenicus longipes
Zenaida graysoni
Zoothera terrestris

Sedan finns det en myyycket längre lista på arter som är utrotningshotade på grund av tamkatter.
Senast redigerad av najas 2017-04-01 kl. 17:08.
Citera
2017-04-01, 17:09
Medlem
Citat:
Nej, katter har definitivt utrotat arter. Det är inget kontroversiellt utan simpla fakta. Det är nog ett tiotal fågelarter och minst lika många smådäggdjur och reptilarter som utrotats av katter.

Edit: Här är t.ex en lista på just fågelarter som utrotats av tamkatter

Anthornis melanocephala
Bowdleria rufescens
Cabalus modestus
Caracara lutosa
Chaunoproctus ferreorostris
Coenocorypha barrierensis
Colaptes auratus rufipileus
Corvus hawaiensis
Cyanoramphus novaezelandiae erythrotis
Microgoura meeki
Pipilio maculates consobrinus
Porzana sandwichensis
Pterodroma cervicalis cervicalis
Regulus calendula obscurus
Sceloglaux albifacies
Sephanoides fernandesis leyboldi
Thryomanes bewickii brevicauda
Traversia lyalli
Turnagra capensis minor
Xenicus longipes
Zenaida graysoni
Zoothera terrestris

Sedan finns det en myyycket längre lista på arter som är utrotningshotade på grund av tamkatter.

Men hallå, källa på det? Jag vill gärna läsa och få bekräftat om det rör sig om fågelarter som tex. redan varit i riskzonen för utrotning, om det är på små öar och hur många katter det då rör sig om osv...
Citera
2017-04-01, 17:12
Medlem
najass avatar
Citat:
Men hallå, källa på det? Jag vill gärna läsa och få bekräftat om det rör sig om fågelarter som tex. redan varit i riskzonen för utrotning, om det är på små öar och hur många katter det då rör sig om osv...

Visst, varsågod, en av flera artiklar i ämnet: Medina, Félix M., et al. 2011. A global review of the impacts of invasive cats on island endangered vertebrates. Global Change Biology 17.11: 3503-3510.

Annars kan du läsa på internationella rödlistans (IUCN ) hemsida.
Citera
2017-04-01, 17:18
Medlem
Citat:
Visst, varsågod, en av flera artiklar i ämnet: Medina, Félix M., et al. 2011. A global review of the impacts of invasive cats on island endangered vertebrates. Global Change Biology 17.11: 3503-3510.

Annars kan du läsa på internationella rödlistans (IUCN ) hemsida.

Kan ju tillägga innan jag ens letar reda på din källa att människor har ett ansvar för att inte föra in vilka djurarter som helst i känsliga områden, allra helst då det rör sig om begränsade områden som öar. Som sagt så är Australien ett ypperligt exempel på det. Att TS vill utrota domesticerade katter rent generellt är en utopi och faktiskt ganska naivt.
Citera
2017-04-01, 17:20
Medlem
najass avatar
Citat:
Kan ju tillägga innan jag ens letar reda på din källa att människor har ett ansvar för att inte föra in vilka djurarter som helst i känsliga områden, allra helst då det rör sig om begränsade områden som öar. Som sagt så är Australien ett ypperligt exempel på det. Att TS vill utrota domesticerade katter rent generellt är en utopi och faktiskt ganska naivt.

OK. Åsikter bryr jag mig sällan om, men du får givetvis ha dina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in