• 1
  • 2
2017-03-31, 19:15
Medlem
Som många vet så kör bankerna nån typ av kundkännedom förfrågan ,som ska motverka penningtvätt mm
man ska svara på frågor var insättningar kommer ifrån mm på respektive internetbank
Fick idag en mail om att jag måste uppdatera frågorna
Fråga:Nån som vet vad som händer om man skiter i det?
Stänger dom bankkontot,eller ger bara begränsad åtkomst mm
Lite trött på all denna övervakning ,så funderar på att strunta i det,men som sagt vad kan man förvänta sig ?
Och nej jag är inte kriminell eller eko brottsling på nått sätt
undrar bara !
Citera
2017-03-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Som många vet så kör bankerna nån typ av kundkännedom förfrågan ,som ska motverka penningtvätt mm
man ska svara på frågor var insättningar kommer ifrån mm på respektive internetbank
Fick idag en mail om att jag måste uppdatera frågorna
Fråga:Nån som vet vad som händer om man skiter i det?
Stänger dom bankkontot,eller ger bara begränsad åtkomst mm
Lite trött på all denna övervakning ,så funderar på att strunta i det,men som sagt vad kan man förvänta sig ?
Och nej jag är inte kriminell eller eko brottsling på nått sätt
undrar bara !

En av mina banker förmedlade inte några frågor, men de hindrade mig från att göra uttag och förmedlade inte varför. När uttaget (på typ 2000 kr) dröjde orimligt länge började jag ringa dem och fick veta att jag behövde besvara vissa frågor, som de alltså tidigare inte ens förmedlat till mig. Jag blev asirriterad över hur dåligt det hanterades och att jag inte fick ut mina pengar utan att svara på deras dumma frågor som de inte ens tog ansvar för att förmedla till mig eller informera mig att jag behövde svara på. De bara behöll mina pengar och sket i att göra uttaget jag begärt. Enligt dem hade de rätt att göra som de gjorde eftersom de måste ha kännedom om sina kunder. Nu är jag intresserad av att byta bank. Vilka banker är bra?

För övrigt är inte jag heller kriminell.
Citera
2017-03-31, 20:20
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk-Villbegripa
En av mina banker förmedlade inte några frågor, men de hindrade mig från att göra uttag och förmedlade inte varför. När uttaget (på typ 2000 kr) dröjde orimligt länge började jag ringa dem och fick veta att jag behövde besvara vissa frågor, som de alltså tidigare inte ens förmedlat till mig. Jag blev asirriterad över hur dåligt det hanterades och att jag inte fick ut mina pengar utan att svara på deras dumma frågor som de inte ens tog ansvar för att förmedla till mig eller informera mig att jag behövde svara på. De bara behöll mina pengar och sket i att göra uttaget jag begärt. Enligt dem hade de rätt att göra som de gjorde eftersom de måste ha kännedom om sina kunder. Nu är jag intresserad av att byta bank. Vilka banker är bra?

För övrigt är inte jag heller kriminell.

Så du vill ha en "bra" bank som tillfredställer dig och kriminella... ungefär lika...

Istället för att lugna sig och förstå hur/var/varför...
Citera
2017-03-31, 20:21
Medlem
Enydrions avatar
Det är ungefär likadant på alla banker, möjligen påverkar det hur nyligen de fick böta senast för att de inte hade koll på penningtvätten...
Citera
2017-03-31, 20:30
Medlem
Citat:
1 § En verksamhetsutövare ska vidta åtgärder för att uppnå kundkännedom. Omfattningen av dessa åtgärder ska anpassas efter risken för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

11 § En verksamhetsutövare får inte etablera en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion om kundkännedom inte uppnås. Om affärsförbindelsen redan har etablerats enligt 9 § ska den avslutas.

Om förhållandena är sådana att penningtvätt eller finansiering av terrorism kan misstänkas, ska verksamhetsutövaren lämna uppgifter enligt 3 kap. 1 §.
Lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism
Citera
2017-03-31, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysia
Ok,det vet väl de flesta med lite bakom pannbenet,men det som troligtvis ligger bakom i högsta grad är nog att statens långa fingrar vill ha sin del av kosingen ,eller varför kan det inte skrivas lagar om IS terrorister som krigat i syrien ska få komma tillbaka till svedala ?
Så enkelt att skriva en lag om ekonomisk brottslighet,,,,
Citera
2017-03-31, 23:31
Medlem
Edit

Citat:
Ursprungligen postat av Elysia

Och ganska dryga böter för banken om de bryter mot den vad jag förstår.

För banken vill säga...
Senast redigerad av Ekfs 2017-03-31 kl. 23:31. Anledning: Edit
Citera
2017-03-31, 23:40
Medlem
chran508s avatar
Om du inte svarar på dessa frågor har banken all rätt att rapportera detta till skatteverket. Vad som händer därefter vet jag ej.
Citera
2017-04-01, 11:44
Medlem
Awendelas avatar
Bankerna vill bara vara ansvarsfria ifall du skulle avslöjas som en penningtvättare/terrorist.

Ingen som håller på med sådant skulle svara ärligt på frågorna ändå, men banken kan säga
att de har gjort allt de skulle om du avslöjas på annat sätt.

Det bara att göra, sedan om du är ärlig skiter alla i, så länge du inte anger att du är terrorist typ.
Citera
2017-04-01, 21:25
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Om du inte svarar på dessa frågor har banken all rätt att rapportera detta till skatteverket. Vad som händer därefter vet jag ej.

Om man inte svarar på frågorna så har banken möjligheten att stänga ner/begränsa kundens tjänster.

Rapportering sker inte till Skatteverket, utan till FIPo.

Tillägg; rapporteringen sker inte till FIPo bara för att du inte besvarar frågorna. Du kan välja att avstå frågorna, men då blir du sannolikt inte långvarig kund i banken
Citera
2017-04-02, 10:51
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Om man inte svarar på frågorna så har banken möjligheten att stänga ner/begränsa kundens tjänster.

Rapportering sker inte till Skatteverket, utan till FIPo.

Tillägg; rapporteringen sker inte till FIPo bara för att du inte besvarar frågorna. Du kan välja att avstå frågorna, men då blir du sannolikt inte långvarig kund i banken
Kanske tänker jag på fel frågor. De frågor jag tänker på rör kundernas skattehemvist.
Citera
2017-04-02, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juli14
Ok,det vet väl de flesta med lite bakom pannbenet,men det som troligtvis ligger bakom i högsta grad är nog att statens långa fingrar vill ha sin del av kosingen ,eller varför kan det inte skrivas lagar om IS terrorister som krigat i syrien ska få komma tillbaka till svedala ?
Så enkelt att skriva en lag om ekonomisk brottslighet,,,,
Statens långa finger? Snarare gäller samma lagstiftning i hela EU. Förstår dock inte hur dessa frågor kan sålla ut om man är ekonomisk brottsling eller terrorist. Känns som att det bara är ett byråkratiskt system. Bättre då att köra alla transaktioner igenom en europeisk dator och leta efter mönster. Som jag förstår det så kollar de upp en del saker idag men min känsla är att systemet inte reagerar på rätt sätt.

Vad frågor har för syfte förstår jag ej. Borde inte så fall vara mer detaljerade än att fråga var pengarna kommer ifrån. Arbete, pension eller arv känns inte riktigt detaljerat utan i så fall borde man fråga hur mycket som man får från varje arbetsgivare, men sånt kommer kanske fram ett år senare i samband med att arbetsgivaren skickar in kontrolluppgift. Men det kan ju dröja väldigt många månader då de skickas in i januari varje år...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in