Citat:
Ursprungligen postat av
andraleskin123
Vet inte hur rats för Android funkar men med dom flesta vanliga rats så kan du infectera en dator sen sno lösen till tex paypal och logga in på deras paypal på deras dator via raten.
Så om det funkar på dator varför skulle det inte funka på mobilen?
Nej jag tänker mig precis som du att det i teorin borde fungera. Jag tror bara inte det är en särskilt lätt väg.
Jag är däremot skeptisk till tillvägagångssättet om du först ska spela in bankid-koden (du ska alltså övervaka skärmbilden vid just rätt tillfälle alternativt spela in över en väldigt lång period). Jag har ingen aning om hur Androids API:er fungerar men jag tänker mig att keylogging inte fungerar enligt riktigt samma princip som på en dator så att du kan fånga upp koden den vägen, och ens om en Android RAT kan keylogga är det inte säkert att den loggar knapptryckningar mot sifferkodpanelen i Bank ID snarare än lyssnar till tangentbordet.
Sedan ska du dessutom använda mobil bank-id från telefonen, eftersom mobilt bank-id är knutet till telefonen. Medan det kanske (jag vet inte) är möjligt med någon Android RAT misstänker jag att de flesta inte ger GUI-styrning utan fungerar i bakgrunden, vilket skulle göra det svårt/omöjligt att skriva in koden ens om du lyckas starta bank id-appen. Men jag är osäker på denna bit, har själv ingen direkt erfarenhet av just Android RATs så kanske det går.
Alltså, vad jag ställer mig mot är tillvägagångssättet att behöva använda måltavlans telefon för bank id-autenticeringen. Även om du kan anpassa dig efter när måltavlan gissningsvis inte använder telefonen eller sover eller så, finns risken att användning av telefonen genom dess grafiska interface upptäcks och märks.
Sedan återstår två huvudsakliga problem: dels att du inte kommer undan loggning hos banken eller var du nu än försöker komma in med hjälp av bank-id, att bank-id har använts för autenticering och så. Det gör kanske inget om du bara är ute efter en engångsöverföring av pengar från ett bankkonto. Det andra är att rensa spår efter din RAT på telefonen efteråt. Medan du säkert kan avinstallera den snyggt precis som du installerat den måste du installera ytterligare applikation för att shredda filerna. Ens om du gör det måste du sen shredda applikationen du använder för att shredda... :-)
Men har du andra idéer på hur det skulle kunna genomföras är jag idel öra, det är ett intressant projekt. Däremot tror jag att det finns enklare vägar att gå beroende på vad du vill göra. Du nämnde bankkonto i ditt andra inlägg, så om du är ute efter att stjäla pengar från någon må det vara bekvämt att gå RAT-vägen, men jag är inte säker på att det är det smidigaste sättet.
Förresten, hur hade du tänkt få in RAT:en på telefonen från första början?