Citat:
Ursprungligen postat av
Custom_made
Hahaha folk mördar för betydligt mycket mindre.
BETYDLIGT mycket mindre pengar.
Du tänker ju utifrån DITT perspektiv. Du måste tänka utifrån deras.
100.000 räcker till en cool bil t.ex.
Skulle du investera det i droger går det att göra bra med pengar på.
Men nä, 100.000 för det på samvetet hade inte funkat för MIG såvida det inte var en sosse, vänsterpartist eller miljöpartist. Då hade jag betalat för att få göra det!
Nja, jag har inte riktigt så smalt horisont som du tror.
Klart att pengar har ett relativt värde, men även då borde det ju finnas en smärtgräns för vilka risker man kan tänka sig att ta för en summa som går att tjäna in svart eller vitt på några månader utan att riskera sitt eget liv på lite sikt.
Jag är intresserad av
övriga faktorer som kan få något ta uppdraget från en anstiftare.
Men Refraktor pekade ju konkret och bra ut motiv som borde kunna vara avgörande även för gärningsmän.
Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
BO golade på SS efter att ha blivit knivhuggen för några år sedan. Han tog sedan tillbaka allt efter att ha fått ekonomisk kompensation. M*ysem golade till BO om att han skulle skjutas. Bägge sköts.
Det här är ju en bransch där marknadsandelarna och hälsan är beroende av hur stor skräck man kan sätta i sin omgivning. Därför måste golare dö.
Vad som händer när man förlorar den kontrollen, när man haft den, har ju blivit tydligt efter Galaxy.
Och det slog mig så att M*ysem i förhör sa att Momme hävdat att Abdulaziz tillsammans med någon annan försökt få J*wad dödad. Det skulle såklart vara motiv utöver pengar i detta fall. Sen vet jag inte om det stämmer.