2019-11-10, 01:29
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinguiden
Jag förstår inte riktigt detta heller.
500 000 delat på fyra - är inte det otroligt lite för att ha ihjäl någon? Sen finns det säkert någon "goodwill"-vinst i att man visar sitt våldskapital som gör att man stiger i någon informell hierarki - men själva pengen! Vem skulle mörda för så lite om man inte själv var skuldsatt över öronen och riskerar att stryka med om inte skulden betalas snart?

Det här kanske inte var så givande för diskussionen eg. Jag bara står frågande inför summa såväl som det utpekade motivet.

Hahaha folk mördar för betydligt mycket mindre.

BETYDLIGT mycket mindre pengar.

Du tänker ju utifrån DITT perspektiv. Du måste tänka utifrån deras.

100.000 räcker till en cool bil t.ex.

Skulle du investera det i droger går det att göra bra med pengar på.

Men nä, 100.000 för det på samvetet hade inte funkat för MIG såvida det inte var en sosse, vänsterpartist eller miljöpartist. Då hade jag betalat för att få göra det!
Citera
2019-11-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Hahaha folk mördar för betydligt mycket mindre.

BETYDLIGT mycket mindre pengar.

Du tänker ju utifrån DITT perspektiv. Du måste tänka utifrån deras.

100.000 räcker till en cool bil t.ex.

Skulle du investera det i droger går det att göra bra med pengar på.

Men nä, 100.000 för det på samvetet hade inte funkat för MIG såvida det inte var en sosse, vänsterpartist eller miljöpartist. Då hade jag betalat för att få göra det!

Nja, jag har inte riktigt så smalt horisont som du tror.
Klart att pengar har ett relativt värde, men även då borde det ju finnas en smärtgräns för vilka risker man kan tänka sig att ta för en summa som går att tjäna in svart eller vitt på några månader utan att riskera sitt eget liv på lite sikt.

Jag är intresserad av övriga faktorer som kan få något ta uppdraget från en anstiftare.
Men Refraktor pekade ju konkret och bra ut motiv som borde kunna vara avgörande även för gärningsmän.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
BO golade på SS efter att ha blivit knivhuggen för några år sedan. Han tog sedan tillbaka allt efter att ha fått ekonomisk kompensation. M*ysem golade till BO om att han skulle skjutas. Bägge sköts.

Det här är ju en bransch där marknadsandelarna och hälsan är beroende av hur stor skräck man kan sätta i sin omgivning. Därför måste golare dö.

Vad som händer när man förlorar den kontrollen, när man haft den, har ju blivit tydligt efter Galaxy.

Och det slog mig så att M*ysem i förhör sa att Momme hävdat att Abdulaziz tillsammans med någon annan försökt få J*wad dödad. Det skulle såklart vara motiv utöver pengar i detta fall. Sen vet jag inte om det stämmer.
Citera
2019-11-11, 13:44
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinguiden
Nja, jag har inte riktigt så smalt horisont som du tror.
Klart att pengar har ett relativt värde, men även då borde det ju finnas en smärtgräns för vilka risker man kan tänka sig att ta för en summa som går att tjäna in svart eller vitt på några månader utan att riskera sitt eget liv på lite sikt.

Jag är intresserad av övriga faktorer som kan få något ta uppdraget från en anstiftare.
Men Refraktor pekade ju konkret och bra ut motiv som borde kunna vara avgörande även för gärningsmän.

Och det slog mig så att M*ysem i förhör sa att Momme hävdat att Abdulaziz tillsammans med någon annan försökt få J*wad dödad. Det skulle såklart vara motiv utöver pengar i detta fall. Sen vet jag inte om det stämmer.

Finna det ingen risk. Dvs. Svenska polisen står handfallna så är det ju ingen risk alls. Och då blir summan oväsentlig.
Citera
2019-11-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDanielDaniel
Så ahmed blev skjuten för att räddat en annan ahmed?

Nej, Ahmed(Obaid) blev skjuten för att han misstogs för nån annan Ahmed(Abdulziz), men det blev andra gången gillt för Ahmed(Jawad).
Två Ahmed dödades och en tredje fick 18 års fängelse.
Citera
2019-11-11, 15:47
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Nej, Ahmed(Obaid) blev skjuten för att han misstogs för nån annan Ahmed(Abdulziz), men det blev andra gången gillt för Ahmed(Jawad).

Som en dålig sketch, fast en tragisk verklighet.
Surrealistiskt att läsa både Maysems och Abdulaziz´s förhör, med tanke på utgången.
Citera
2019-11-11, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
ahmed the terrorist

Finns det bil på Ahmed Jawad? Hur gammal är han?

tack för info btw
Citera
2019-11-11, 19:39
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDanielDaniel
ahmed the terrorist

Finns det bil på Ahmed Jawad? Hur gammal är han?

tack för info btw

Här har du en bild på Zigolo: https://minfil.com/Z5Q048A3nc/Ahmad_Jawad_png
Senast redigerad av Mapping 2019-11-11 kl. 20:01.
Citera
2019-11-18, 17:28
Medlem
Harry_s avatar
orkar inte läsa genom allt
så Blackberry är inte så säker ?
Citera
2019-11-18, 19:44
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
orkar inte läsa genom allt
så Blackberry är inte så säker ?

Det är oklart om norrmännen som lyckats ta sig in i den har exploaterat någon form av bakväg, om de tagit sig in via nåt "brute Force"-program eller om de helt enkelt lyckats lista ut lösenordet på något sätt. Framkommer vad jag såg inte i FUPen.
Citera
2019-11-18, 21:22
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Det är oklart om norrmännen som lyckats ta sig in i den har exploaterat någon form av bakväg, om de tagit sig in via nåt "brute Force"-program eller om de helt enkelt lyckats lista ut lösenordet på något sätt. Framkommer vad jag såg inte i FUPen.
Är det inte fastställt sedan flera år att de kan knäcka Blackberry?
Läst å sett det i flertalet FUP senaste 5-6 åren.
Trodde det var vedertaget.

Googlade. https://omni.se/polis-har-kunnat-dekryptera-blackberry-sedan-2010/a/Eoo4o
Senast redigerad av Pandalina4 2019-11-18 kl. 21:24.
Citera
2019-11-18, 21:25
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Är det inte fastställt sedan flera år att de kan knäcka Blackberry?
Läst å sätt det i flertalet FUP senaste 5-6 åren. Trodde det var vedertaget.

Googlade. https://omni.se/polis-har-kunnat-dekryptera-blackberry-sedan-2010/a/Eoo4o

Aha, hade jag ingen aning om, tack för info. Jag har alltid trott att just BB inte varit så lätta att ta sig in i. iPhone låser ju Cellebrite upp titt som tätt så den är inte säker (längre). Det är väl bara Aquarius och andra med EnchroChat kvar som inte går att knäcka, eller?
Citera
2019-11-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Aha, hade jag ingen aning om, tack för info. Jag har alltid trott att just BB inte varit så lätta att ta sig in i. iPhone låser ju Cellebrite upp titt som tätt så den är inte säker (längre). Det är väl bara Aquarius och andra med EnchroChat kvar som inte går att knäcka, eller?

Än så länge är det nog bara Encro och Sky som är säkra men det återstår ju att se för ju mer av signalspaning som appliceras över dessa system så blir det ju säkert svagheter förr eller senare.

Det har ju som sagt varit ”säkra system” som helt plötsligt blivit tillgängliga tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in