Citat:
Ursprungligen postat av
NoF8
Lite osäkert om det verkligen fungerar i alla lägen att låsa upp iPhone som du säger. De har ju som exempel inte lyckats låsa upp telefonen till huvudmannen i Falcon Funds härvan och jag där är garanterat inte kostnaden ett bekymmer om de försöker spåra 800 miljoner kronor.
Vore intressant att veta mer om failraten i just detta med att låsa upp.
Jag citerar från FUP i TR 8468-16:
"I december 2016 kom Ahmad El-Zeins bror Mohammed El-Zein in till polisstationen och
överlämnade en mobiltelefon till Insp Björn Thorsson. Mohammed berättade att det var
Ahmad El-Zeins telefon och att det var den han hade på sig när han blev skjuten. Mohamed
ville dock inte berätta hur han fått tag i telefonen.
Mobilen var vid tillfället låst med en 4-siffrig kod som varken Mohammed eller någon annan
i familjen/släkten kände till.
Vid kontakt med NFC, avdelningen för mobil och elektronik framkom det att det inte var
möjligt att låsa upp telefonen i Sverige och att möjligheten inte heller kommer finnas inom
snar framtid.
Det privata företaget Malux som är en del av det större företaget Cellebrite kontaktades. Via
deras europakontor i München skickades telefonen med hjälp av Fedex till Kanada för
upplåsning. Telefonen återkom upplåst till Sverige i Januari 2017 och forensiker i region syd
tömde sedan telefonen på information"
Som sagt, inget jag går i god för utan bara som jag hittat i en FUP.