2017-03-30, 09:50
Medlem
Hej!

Jag har kommit över ett domännamn som jag anser har ett bra framtida värde och en eventuell bra avkastning.
Domänen säljs på flippa.com.
Problemet här är att jag inte har någon kunskap om ämnet. För det första, kostar domänen 10.000kr. Kan jag bli lurad angående rättigheter?
Betalningen skall ske via escrow.
Kommer jag att ha rättigheterna för alltid?
Hur vet jag att jag äger domänen efter att betalningen är genomförd?

Många frågor, men uppskattar alla svar kring ämnet.

Tack!
Citera
2017-03-30, 09:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triwe
Hej!

Jag har kommit över ett domännamn som jag anser har ett bra framtida värde och en eventuell bra avkastning.
Domänen säljs på flippa.com.
Problemet här är att jag inte har någon kunskap om ämnet. För det första, kostar domänen 10.000kr. Kan jag bli lurad angående rättigheter?
Betalningen skall ske via escrow.
Kommer jag att ha rättigheterna för alltid?
Hur vet jag att jag äger domänen efter att betalningen är genomförd?

Många frågor, men uppskattar alla svar kring ämnet.

Tack!

Lurad? Ja om det är ett "varumärke" eller liknande så kan rättighetsinnehavaren gå till WIPO och kräva att få ta den.

Rättigheter för alltid? Nej. Varje TLD har olika regler, reglerna kan ändras och du måste ju fortfarande betala årsavgifter etc.
Citera
2017-03-30, 09:57
Medlem
8bitrages avatar
Domänen förs över till din ägo, antagligen till den registrar du själv väljer, sen är den registrerad i X antal år/månader och du måste sedan betala den årliga avgiften för domänen efter dessa år (några hundralappar per år beroende på domän).

Du ser när den går ut på "Expires" på varje domän (om du går in på domänens info på flippa.com).
Sedan kollar du på t.ex. loopia vad den årliga kostnaden på den toppdomänen är (säg att det är .io, då kollar du vad .io kostar per år).
Citera
2017-03-30, 13:09
Bannlyst
Någon kan skapa ett företag som heter dindomän och sedan kontakta ISS och få den förflyttad till sig själv. Om den är värd besväret.

Notera att detta inte är det officiella tillvägagångssättet, utan enbart ett av de många som finns.
Citera
2017-03-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n1t
Någon kan skapa ett företag som heter dindomän och sedan kontakta ISS och få den förflyttad till sig själv. Om den är värd besväret.

Notera att detta inte är det officiella tillvägagångssättet, utan enbart ett av de många som finns.

Nej, det är inte så lätt som att bara registrera ett företag och sedan begära domänen. För att ha laglig rätt så kan inte namnet vara alltför vanligt och företaget måste vara legitimt. Dessutom så lär fortfarande personen som registrerade domänen först ha äganderätt under vanliga omständigheter (om inte domänen var registrerad för att tjäna pengar på att sälja den till ett företag exempelvis).
Citera
2017-03-30, 22:58
Medlem
Vill ju gärna inte bli scammad. Har iallafall vunnit budet och betalningen skall ske via escrow.com

Om jag genomför detta, hur kan jag försäkra mig om att jag får domänen i min ägo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in