2017-03-29, 20:23
Medlem
Tjena!

Tnkte att det kanske fanns ngon hr som har haft liknande problem som jag har.

Problemet jag har med min bil r att den har brjat vibrera en del p tomgng (knns i stet och ratten).
Motorn gr vldigt bra fr vrigt, den har rullat 15K mil, och jag byter olja osv var 1000-1500:e mil. Motorn r en 1.7CDTI (Z17DTH).
Den lter lite "annorlunda" nr man brjar trycka in kopplingen (nr man str still p tomgng), ca 1/4 nedtryckt.
Jag har kollat ver motorfsten osv utan att hittat ngot kasst.
Det fr mig att fundera ver svnghjulet.
Denna bilen har dubbelmasse svnghjul, och jag har hrt och lst att detta r rena skiten. D den ofta slpper i fstena mellan "skivorna" om man sger s. S att den brjar vobbla och blir obalanserad.

Det jag funderar ver r att kpa en"konverteringssats" till enkelmasse svnghjul istllet, d detta blir hllbarare och billigare.
Jag har dock lst det ena och det andra.
Vissa sger att det funkar kanon, och har inga som helst klagoml.
Och andra sger att dem har problem med vibrationer och att det skulle kunna skada vevaxlen och andra saker i motorn.

r det ngon hr som har gjort det p en likadan bil, eller en annan bil och kan svara p om det fungerar bra eller inte?

Jag skruvar en del med bilar, och jag r inte efterbliven. Men jag har jkligt svrt att frklara mig i text!
Citera
2017-03-31, 10:49
Medlem
Konvertera den.
Att det skulle skada vevaxeln r nonsens.
Citera
2017-03-31, 14:47
Medlem
Fuzzs avatar
r det dubbelmasse svnghjulet som gtt brukar det hras ett metallisk klonkande frn svnghjulet.
Citera
2017-03-31, 15:00
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazze92
Tjena!

Tnkte att det kanske fanns ngon hr som har haft liknande problem som jag har.

Problemet jag har med min bil r att den har brjat vibrera en del p tomgng (knns i stet och ratten).
Motorn gr vldigt bra fr vrigt, den har rullat 15K mil, och jag byter olja osv var 1000-1500:e mil. Motorn r en 1.7CDTI (Z17DTH).
Den lter lite "annorlunda" nr man brjar trycka in kopplingen (nr man str still p tomgng), ca 1/4 nedtryckt.
Jag har kollat ver motorfsten osv utan att hittat ngot kasst.
Det fr mig att fundera ver svnghjulet.
Denna bilen har dubbelmasse svnghjul, och jag har hrt och lst att detta r rena skiten. D den ofta slpper i fstena mellan "skivorna" om man sger s. S att den brjar vobbla och blir obalanserad.

Det jag funderar ver r att kpa en"konverteringssats" till enkelmasse svnghjul istllet, d detta blir hllbarare och billigare.
Jag har dock lst det ena och det andra.
Vissa sger att det funkar kanon, och har inga som helst klagoml.
Och andra sger att dem har problem med vibrationer och att det skulle kunna skada vevaxlen och andra saker i motorn.

r det ngon hr som har gjort det p en likadan bil, eller en annan bil och kan svara p om det fungerar bra eller inte?

Jag skruvar en del med bilar, och jag r inte efterbliven. Men jag har jkligt svrt att frklara mig i text!
Skulle nog inte bygga om frn dubbelmassesvnghjul till enkelmasse d dieselmotorer gr rtt hrt s du riskerar att f vibrationer och det kan nog bli trttsamt i lngden. Det blir nog rtt dyrt d du fr byta svnghjul, tryckplatta och lamell, vet inte vad ett nytt dubbelmassesvnghjul kostar till din bil men det blir nog inte dyrare n att bygga om. Biltillverkarna monterar ju dubbelmassesvnghjul fr att f en mjukare gng p motorn med minimalt med vibrationer.
Citera
2017-04-01, 00:11
Medlem
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här