2017-03-29, 20:10
Medlem
Hej

Jag kollar på ett lån och har kikat på lån hos SBAB, det lät som de hade okej räntor. Men efter att ha gått igenom ansökan och fått ett erbjudande så hamnar månadskostnaden på alldeles för mycket för den räntan jag fick.

Lån 250000
Ränta 6,5 (effektiv 6,7)
Betalningstid 10år. Men tänkt att betalas av fortare än så
Månadskostnad efter ränteavdrag står som 3031 och före avdrag 3437. Men när jag räknar på det själv så hankar jag på en kostnad på 2839 per månad.

Varför blir det så? Ska inte den effektiva räntan räkna in alla administrativa kostnader mm? Kanske har nått med rak amortering att göra?

Vet att lån är dumt, så behöver inte höra nått om det, och vi har räknat på det och månadskostnaden får med råge plats i vår budget.
Citera
2017-03-29, 20:32
Medlem
http://www.lanekalkyler.se/amortering/

Testa i kalkylatorn ovan. Tolkar det som att du får ett rakt lån. Grattis.
Citera
2017-03-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spoil3r
Hej

Jag kollar på ett lån och har kikat på lån hos SBAB, det lät som de hade okej räntor. Men efter att ha gått igenom ansökan och fått ett erbjudande så hamnar månadskostnaden på alldeles för mycket för den räntan jag fick.

Lån 250000
Ränta 6,5 (effektiv 6,7)
Betalningstid 10år. Men tänkt att betalas av fortare än så
Månadskostnad efter ränteavdrag står som 3031 och före avdrag 3437. Men när jag räknar på det själv så hankar jag på en kostnad på 2839 per månad.

Varför blir det så? Ska inte den effektiva räntan räkna in alla administrativa kostnader mm? Kanske har nått med rak amortering att göra?

Vet att lån är dumt, så behöver inte höra nått om det, och vi har räknat på det och månadskostnaden får med råge plats i vår budget.

Har nog som du säger med att det är rak amortering att göra. Om man kollar här så får man samma siffror som du med rak amortering, 3479 första månaden men sjunker successivt och i snitt 2787 på 10 års återbetalning med 6,7% ränta. http://www.alltomspara.se/kalkylator-lanekostnad
Citera
2017-03-29, 20:52
Medlem
Ah hade missat den kalkylatorn. Jag körde bara snittet dvs ett annuitetslån. Då lät det inte lika konstigt. Lite dåligt med information från deras håll kan man tycka. Enda infon var just ränta och månadsbelopp, ingen totalkostnad eller nått.

Tack för hjälpen, då verkar deras uträkning stämma iaf

Förresten finns det nått lätt sätt att räkna ut hur månadskostnaden påverkas om man betalar av snabbare?
Senast redigerad av Spoil3r 2017-03-29 kl. 20:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in