2017-03-28, 21:47
Medlem
Hej!

Jag är en man som brinner för träning och således har jag en liten extrem/udda diet: jag tar med mig 6-8 ägg varje dag och äter som mellanmål på mitt arbete.

Nu har jag fått tillsägelse från chefen (rektor) att jag inte längre får äta ägg p.g.a att ett barn har allergi mot just ägg (och massa annat därtill).

Min fråga är: har en arbetsgivare rätt att förbjuda en anställd att äta ägg? Är jag enligt lag skyldig att lyda denna "order"?
Citera
2017-03-28, 21:56
Bannlyst
Om du jobbar för en egen företagare eller privat näringsidkare så ja, de får förbjuda dig. Dock är jag inte lika säker om det är tillåtet i offentlig verksamhet där stat, kommun och landsting är arbetsgivare. Då är det nog inte lika självklart. Gissar att du kan komma att bli omplacerad inom organisationen beträffande det senare fallet, utan att du går miste om några arbetsförmåner. Förstår dock inte varför ägg skulle ge anafylaktiska chocker såsom jordnötter kan göra. Aldrig hört talas om att ägg kan vara farligt genom att bara förekomma i samma rum som den allergiske. Låter mer som att arbetsgivaren är irriterad på ditt äggätande och använder allergiresonemanget som svepskäl.

Edit: såg nu att din chef är rektor. Frågan kvarstår dock, jobbar du på en privat eller kommunal skola?
Senast redigerad av ilpobre 2017-03-28 kl. 22:01.
Citera
2017-03-28, 22:06
Medlem
Det verkar som att ägg verkligen kan vara en riktig allergi.

http://www.allergia.se/aggallergi/
Citera
2017-03-28, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jomensaatt
Det verkar som att ägg verkligen kan vara en riktig allergi.

http://www.allergia.se/aggallergi/
Där ser man, trodde inte det. Kommer väl bli ännu fler allergiska barn i framtiden med tanke på att deras immunförsvar inte blir rustat när de sitter hemma framför paddan i deras välstädade hem hela dagarna.
Citera
2017-03-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Om du jobbar för en egen företagare eller privat näringsidkare så ja, de får förbjuda dig. Dock är jag inte lika säker om det är tillåtet i offentlig verksamhet där stat, kommun och landsting är arbetsgivare. Då är det nog inte lika självklart. Gissar att du kan komma att bli omplacerad inom organisationen beträffande det senare fallet, utan att du går miste om några arbetsförmåner. Förstår dock inte varför ägg skulle ge anafylaktiska chocker såsom jordnötter kan göra. Aldrig hört talas om att ägg kan vara farligt genom att bara förekomma i samma rum som den allergiske. Låter mer som att arbetsgivaren är irriterad på ditt äggätande och använder allergiresonemanget som svepskäl.

Edit: såg nu att din chef är rektor. Frågan kvarstår dock, jobbar du på en privat eller kommunal skola?

Jag jobbar på en kommunal skola.
Citera
2017-03-28, 22:28
Medlem
Luftburen äggallergi? Kom igen.
Citera
2017-03-28, 22:31
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Hej!

Jag är en man som brinner för träning och således har jag en liten extrem/udda diet: jag tar med mig 6-8 ägg varje dag och äter som mellanmål på mitt arbete.

Nu har jag fått tillsägelse från chefen (rektor) att jag inte längre får äta ägg p.g.a att ett barn har allergi mot just ägg (och massa annat därtill).

Min fråga är: har en arbetsgivare rätt att förbjuda en anställd att äta ägg? Är jag enligt lag skyldig att lyda denna "order"?
På vilket sätt menar rektor att ditt äggätande kan påverka en äggallergiker?
Pussas ni efter äggintaget?
Vilka bevis hänför till detta påstående?
Citera
2017-03-28, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FinaSpirulina
Luftburen äggallergi? Kom igen.
Håller med, skulle gärna vilja ha en forskningsrapport från som kan bekräfta eller vedergälla påståendet om luftburen äggallergi. Ägg finns i väldigt många matprodukter, då skulle de behöva förbjuda ägg på flygplan helt och hållet vilket inte har gjorts. Antingen är påstendet falskt eller så är luftburen äggallergi extremt sällsynt.
Citera
2017-03-28, 22:38
Medlem
Oavsett om arbetsgivaren har rätt eller inte att förbjuda äggätande på arbetstid, så är det väl rimligt att avstå äggen tills du kommer hem med tanke på att någon kan fara illa. Det är ju inte så att ägg är det enda proteinet man kan få i sig.
Citera
2017-03-28, 22:40
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Det luktar ju som någon lagt av en ordentlig brakskit när man går in i ett rum där någon sitter och käkar ägg, det är antagligen därför som dom har förbjudit det.
Citera
2017-03-28, 22:41
Medlem
Det är säkert dina fega kollegor som har bett rektorn säga till dig för att ägg kan lukta fis.

Jag äter gärna ägg men äter det mest hemma.

Annars kan du kanske äta dem på toaletten och skylla lukten på att du är kass i magen. Så hade jag nog gjort.
Citera
2017-03-28, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Det är säkert dina fega kollegor som har bett rektorn säga till dig för att ägg kan lukta fis.

Jag äter gärna ägg men äter det mest hemma.

Annars kan du kanske äta dem på toaletten och skylla lukten på att du är kass i magen. Så hade jag nog gjort.
Man ska helst undvika att äta mat på toaletten. Inte speciellt fräscht eller stimulerande för matlusten, och eventuellt spilld mat drar till sig skadedjur från avlopp.

Sen att arbetskollegorna skulle vara fega vet vi inget om, de kanske har påtalat det sedan innan för ts att lukten stör utan något vidare gehör. Det kan ju lika gärna vara ett arbetsmiljöproblem, således går allmännyttan före egennyttan och äggätandet måste därför upphöra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in