Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-04-03, 17:43
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Vänta nu? Du äter åtta kokta ägg och skippar äggulorna? Nu vill vi höra hur det går till när du äter ägg. Ju mer detaljerat desto bättre.

Nope! Skippar absolut inte äggulorna! Äggulorna innehåller dessutom mer protein än äggvitan!
Citera
2017-06-27, 07:49
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Menar att det räcker med att det går äggdoft via luftvägarna. Att barnet är väldigt väldigt allergiskt...

Du kan ju göra en äggsallad i en lunchlåda, det syns ju då inte att det är ägg, släng i lite tonfisk så syns det ännu mindre.

Alltså äggallergi är förmodligen bara hittepå. Albumin är det mesta proteinet i ägg. Allergener (allergiframkallande ämnen) är nästanpå alltid proteiner av olika slag eller proteinliknande substanser Fast just albumin finns även i vårt blod i stort sett i samma form.

Nej äggdoft ifrån luftvägarna består av små molekyler som inte kan vara allergiframkallande, de finns nämligen överallt där människor vistas, och i många fall går att mäta i tex inomhusluft.

Äggproteinerna är stora molekyler och kan inte ta sig till luftvägarna.

Viss typ om äggallergi talar man dock om men det beror på vilket foder som hönsen hade fått, och det gällde förr för vissa typer av fiskmjöl, okänt vilka. Det påstods att vissa kunde känna den smaken i äggen men jag är inte säker på detta, om hur det låg till.

Idag tror jag inte att några höns får fiskmjöl, fiskmjöl går till andra produkter än till höns idag.

Men om barnet skulle ha en ovanlig äggallergi så märks den bara ifall barnet intar ägget, och det är då allra bäst att alltid hårdkoka/vändsteka det, det minskar risken med säkert mer än 90 %.

Det finns ju de barn som är allergiska emot tex majonnäs eller bearnaisesås, men inte kokta/stekta ägg, just på grund av att äggulan inte har uppvärmts så mycket i majonnäs/bea-sås.

En annan anledning till påstådd äggallergi kan vara att föräldern inte vill vaccinera sitt barn och då kan det röra sig om en "vit lögn" för att slippa. Många vacciner tillverkas nämligen med hjälp av hönsägg. Det är vanligt att vaccinpersonalen alltid frågar om äggallergi förekommer.

Jag skulle råda dig att kontakta närmaste regionsjukhus/universitetssjukhus via din företagshälsa och fråga, de ska kunna svara på vilka typer av allergier det kan röra sig om - Och vilka förhållningsorder du ska hålla dig till.
Det jag skrivit ovan är bara en liten del av allergiproblematiken och ska inte tas som en kvartssanning, halvsanning eller helsanning.

Allergiernas uppkomst är nämligen ett rätt komplext förlopp.

Kommer barnet inte i fysisk kontakt med ägget så betraktar jag risken som noll.
Citera
2017-06-27, 14:41
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Du kan ju göra en äggsallad i en lunchlåda, det syns ju då inte att det är ägg, släng i lite tonfisk så syns det ännu mindre.

Alltså äggallergi är förmodligen bara hittepå. Albumin är det mesta proteinet i ägg. Allergener (allergiframkallande ämnen) är nästanpå alltid proteiner av olika slag eller proteinliknande substanser Fast just albumin finns även i vårt blod i stort sett i samma form.

Nej äggdoft ifrån luftvägarna består av små molekyler som inte kan vara allergiframkallande, de finns nämligen överallt där människor vistas, och i många fall går att mäta i tex inomhusluft.

Äggproteinerna är stora molekyler och kan inte ta sig till luftvägarna.

Viss typ om äggallergi talar man dock om men det beror på vilket foder som hönsen hade fått, och det gällde förr för vissa typer av fiskmjöl, okänt vilka. Det påstods att vissa kunde känna den smaken i äggen men jag är inte säker på detta, om hur det låg till.

Idag tror jag inte att några höns får fiskmjöl, fiskmjöl går till andra produkter än till höns idag.

Men om barnet skulle ha en ovanlig äggallergi så märks den bara ifall barnet intar ägget, och det är då allra bäst att alltid hårdkoka/vändsteka det, det minskar risken med säkert mer än 90 %.

Det finns ju de barn som är allergiska emot tex majonnäs eller bearnaisesås, men inte kokta/stekta ägg, just på grund av att äggulan inte har uppvärmts så mycket i majonnäs/bea-sås.

En annan anledning till påstådd äggallergi kan vara att föräldern inte vill vaccinera sitt barn och då kan det röra sig om en "vit lögn" för att slippa. Många vacciner tillverkas nämligen med hjälp av hönsägg. Det är vanligt att vaccinpersonalen alltid frågar om äggallergi förekommer.

Jag skulle råda dig att kontakta närmaste regionsjukhus/universitetssjukhus via din företagshälsa och fråga, de ska kunna svara på vilka typer av allergier det kan röra sig om - Och vilka förhållningsorder du ska hålla dig till.
Det jag skrivit ovan är bara en liten del av allergiproblematiken och ska inte tas som en kvartssanning, halvsanning eller helsanning.

Allergiernas uppkomst är nämligen ett rätt komplext förlopp.

Kommer barnet inte i fysisk kontakt med ägget så betraktar jag risken som noll.

Stort tack för utförligt svar!

Jag har dock sagt upp mig från denna arbetsplats nu så problemet kvarstår inte längre...
Citera
2017-06-27, 15:42
  #76
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
ett förbud och inskränkning på en arbetsplats ska dokumenteras. Så säger lag om medbestämmande (MBL).

Finns inget i MBL som ställer krav på att regler och sådant skall dokumenteras skriftligt.
Däremot skall en handling som redan finns dokumenterad, hållas tillgänglig för motparten om denne begär det.

Så man kan mycket väl ha regler som gäller muntligt, och sådana regler som TS anger, får has på en arbetsplats, det ingår i arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Så man kan mycket väl ha regler för lunch och kläder och liknande.
Det går också utmärkt att förbjuda att en arbetstagare äter vissa maträtter/ämnen helt på arbetsdagarna, både på fritid, lunch och frukost, exempelvis kan ett nötförbud motiveras av allergi, eftersom en nötförtäring på en måndag eftermiddag mycket väl kan utlösa en allergisk reaktion hos en hyperallergiker på en tisdagsmorgon.

Däremot kan en arbetsgivare inte kräva att man äter vissa särskilda måltider på fritid, frukost eller lunch (om lunch förtärs utanför arbetsplatsen).
Arbetsgivaren kan dock kräva att du äter t.ex. "husets meny" om du äter lunch på arbetsplatsen exempelvis, t.ex. medhavd mat förbjuden. "Medhavd mat förbjuden" kan exempelvis gälla på restauranger som inte har någon personalmatsal, där anställda helt enkelt får äta ute bland kunderna.

I vissa fall kan det också vara motiverat med förbud att lämna arbetsplatsen under lunch, exempelvis på grund av arbetsuppgiftens art, då heter det inte lunchrast (obetald tid), utan "måltidspaus". En "måltidspaus" är betald arbetstid, och har man "måltidspaus" måste arbetsplatsens regler gällande lunch följas, vilket kan innebära att man får finna sig i att äta vissa måltider och att medhavd mat är förbjuden.


Så när det gäller TS frågeställning om ägg finns det inga som helst problem att förbjuda det.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback