2017-03-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag kan hålla m, men hur kan detta skilja t ex Tyskland från Italien? Var finns skillnaden?
Jag kan inte italiensk landsbygd och har egentligen bara turistat där i Milano, Rom och sedan någon badort. Kan inte uttala mig.

Vad gäller Tyskland finns det också en stolthet över sitt "Heimat". Man ser det redan när man åker in i de mindre orterna, med vackra skyltar som säger "Willkommen in Kreis Kleindorf" och liknande. I Sverige däremot skäms folk på landsbygden över sin håla, och vill helst flytta till ett bostadsrättsgetto i Stockholm. Och med tanke på hur det ser ut i avflyttningsorterna så kan man förstå det. ICA och Konsum runt ett litet grått torg där kaféet är fyllt med dagdrivare från andra kontinenter. En pizzeria där man på sin höjd kan få "en stor stark" och en Jäger till sin Calzone. Ortens arbetsgivare klappade igen och flyttade till Estland eller Slovakien.

Så även om Tyskland givetvis har många fler storstäder än Sverige, så känns det relativt mindre urbant.

En annan detalj jag gillar med tyskarna är att man fortfarande kan se på reg.plåtarna varifrån dom kommer!
Citera
2017-03-30, 21:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Kan det inte bara vara så att Tyskland var mindre centraliserat än Sverige? Lägg där till att typ alla städer var mer eller mindre självstyrande innan de enades under allt större fanor.
Tyskland är fortfarande mycket mindre centraliserat än Sverige. Deras delstater saknar helt svensk motsvarighet.
Citera
2017-04-14, 22:40
Medlem
Är väl rätt tydliga historiska skillnader mellan DE och SE. Sverige är ett av världens mest centraliserade länder med en total dominans för Sthlm sedan åtminstone 1600-tal. Tyskland har en lång historia som ett lapptäcke av småriken fram tills Bismarck, och dessutom en modern historia där landet har varit delat.

Att svenska städer är oproportionerligt stora i förhållande till tyska (en tysk medelstor stad är väl ca tre-fyra gånger större än en svensk, vilket ju inte motsvarar skillnaden i befolkningsstorlek) har väl också några orsaker. En av dem är kanske att Sverige nästan helt saknar befolkning utanför städerna - det är nästan bara skog och ödemark - medan nästan hela Tyskland är bebyggt. Och det dessutom med levande småstäder och byar. Som tysk är valen inte bo-i-största-stan-inom-100-km eller bo-i-en-stendöd-håla-i-skogen utan du har allt på skalan.

Misstänker också att Sveriges klena befolkningsunderlag tvingar fram mer centralisering. Det kräver givetvis en större kraftansträngning för ett litet land att få ihop ett universitet, ett bra sjukhus eller ett operahus än det gör i ett stort. Om samtliga kräver ett underlag på, säg 4-500 000 invånare, kommer det ju inte att innebära någon nämnvärd centralisering i Tyskland. En halv miljon människor har du inom en radie på några mil nästan överallt.

Sedan tycker jag tvärtom många andra här att Tyskland är otroligt mycket mer urbant än Sverige. Men det hänger mer ihop med sättet man lever på än med befolkningskoncentration. Sverige är i mina ögon ett av Europas minst urbana länder, med döda innerstäder och köpcentra överallt. Ett europeiskt USA. Men det är en annan diskussion.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2017-04-14 kl. 22:44.
Citera
2017-04-15, 04:27
Medlem
Ett förhållande man kan hålla i minnet är att före åren kring 1900 och ett antal århundranden dessförinnan (så långt man har någorlunda tillförlitlig befolkningsstatistik ) såg relationen mellan Nederländernas och Tysklands befolkning ut som 1:10. Dvs det fanns tio gånger fler tyskar än holländare på den tiden "landet Tyskland" bestod av en mängd småstater och även årtiondena efter riksbildandet 1871.
Efter de stora utvandringsvågorna 1850-1950 och världskrigen på 1900-talet är förhållandet idag drygt 1:5 (80 miljoner tyskar mot 16 miljoner holländare).

Hade 1:10 relationen däremot bestått hade det i sig inte gjort jättemycket att Tyskland var översållat av en mängd småstäder och "storstäder" som ligger någonstans mellan Malmö och Göteborg i storlek men med motsvarande Eslövs utbud.
För då med 160 miljoner invånare hade hela landet i princip varit stora arbetsmarknadsområden, möjligheten att nå en större arbetsmarknad hade funnits överallt om man tänker sig en genomsnittligt dubbelt så stor befolkningstäthet i Tyskland. Inte som nu när ungdomar flyttar från Lüneburger Heide eller stora delar av Schleswig-Holstein p.g.a. omöjliga pendlingsavstånd. Det finns liksom inte en enda holländare som "lämnar glesbygden" för det går liksom att pendla i hela landet.

Men det historiska arvet gör att nuförtiden jämfört med NL så dras Tyskland ändå med ganska många "onödiga" halvstora städer. Fortfarande större än en genomsnittlig svensk stad men med utbud som förskräcker.
Citera
2017-04-15, 14:59
Medlem
goseigens avatar
Något att tänka på vid populationsjämförelser är att kejsardömet var en tredjedel större än dagens Tyskland. I siffror före 1871 är det också möjligt att man ibland räknar in österrikiska områden. Räknar man bara på det första är befolkningen över 100 miljoner, och med österrikiska områden förstås mycket större.

De områden som idag inte är en del av Tyskland drabbades hårt av krig. Exempelvis tog det närmare 50 år för Breslau att nå samma befolkningsantal som det hade haft under 30-talet. Nederländerna kom mycket billigare undan krigen. Dels dog det procentuellt sett inte lika många, och dels förstördes inte ekonomisk integration i lika hög grad.

Som slutsats är det inte alls säkert att dagens Tyskland hade haft väldigt många fler invånare, ifall landet hade sluppit krig, eller kejsardömet överlevt, men den tredjedel som idag inte är en del av Tyskland hade förmodligen haft avsevärt mer befolkning. Berlins befolkning hade förstås också varit mycket högre, eftersom östra Tyskland nästan hade haft ett extra Svea- och Götaland som integrerad del av ekonomin.
Citera
2017-04-15, 18:49
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Historia --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2017-04-15, 20:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Att titta på administrativa indelningar är ju fullständigt missvisande. Vad man ska göra är att titta på storstadsregioner. Då ser man att Tyskland har VÄLDIGT många stora urbana regioner. Visst kan det finnas landsbygd emellan städerna som bildar grupper i regionerna men avstånden är små och regionerna fungerar som en enhet i människors praktiska vardag.

Se denna lista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Metrop...n_Germany#List

Att påstå att Tyskland inte är särskilt urbaniserat, som någon lågpanna skrev, är helt befängt!
Citera
2017-04-15, 22:55
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det kan påpekas att nazisterna faktiskt genomförde flera vettiga förvaltningsreformer, som dock för det mesta revs upp efter kriget. De skapade flera storkommuner, liknande det Sverige genomförde 1967-74. Hamburgs nuvarande gränser är skapade av Hitler.
Jag vet inte om det är relevant, men efter lastbilsattentatet i Berlin läste jag något om att delstatliga och federala polismyndigheter borde börja samordna viss information. Vilket Bayerns (tror jag) ansvarige minister tyckte var skit. De är ganska självständiga och så skulle det tydligen vara. Adolf hade ändrat på saken och det blev inte bra. Liknande resonemang bör kunna tillämpas även på stadsnivå.
Citera
2017-04-16, 01:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Att titta på administrativa indelningar är ju fullständigt missvisande. Vad man ska göra är att titta på storstadsregioner. Då ser man att Tyskland har VÄLDIGT många stora urbana regioner. Visst kan det finnas landsbygd emellan städerna som bildar grupper i regionerna men avstånden är små och regionerna fungerar som en enhet i människors praktiska vardag.

Se denna lista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Metrop...n_Germany#List

Att påstå att Tyskland inte är särskilt urbaniserat, som någon lågpanna skrev, är helt befängt!

Det finns ett standardiserat sätt att räkna ut en stads storlek genom att räkna den del av regionen som har sammamhållen tätort dvs där befolkningstätheten är över ett visst värde. Denna beräkningssätt gör att t.ex. stockholm får höga siffror medan t.ex. Göteborg som har en hel del angränsande grönområden som skär av mot närliggande tätorter får lägre värden. Samma sak är det med många tyska städer.
Citera
2017-04-16, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Visst har Tyskland många storstäder, med stor befolkning beroende på hur man räknar in omgivningen, men jag kan hålla med om att landet inte känns så "urbaniserat" som t ex Sverige.

Tyska städer och byar känns "mysigare" vad gäller arkitektur och miljöer. Härliga Bierstuben och restauranger med innergårdar där man kan äta Schweinshaxe och svinga ett stop god öl. Sköna skördemarknader framåt hösten där man kan sippa lite på vin och käka en wurst!

Många mindre städer har familjeägda företag med goda affärer, så det finns en bra arbetsmarknad även ute på landsbygden. Storstäderna har ofta delar av staden med småskalig byggnation och gamla korsvirkeshus. Vad jag förstått är inte heller stormarknader och "malls" lika poppis där som här hemma, vilket leder till levande stadskärnor med många mindre butiker.

Det här med byggnader i gammal stil är ju lite konstigt med tanke på härjningarna under WW2, men jag antar att en hel del har byggts upp igen med historiska förlagor i åtanke.

Så även om Tyskland är stort, modernt och urbant, så känns det väldigt lantligt.

Det är väl framför allt Sverige som har en mycket stor och dessutom geografiskt heterogen landsbygd.

Många kommuner har en tätortsgrad ner mot runt 50 procent av befolkningen (Åre exempelvis) och då med den minst sagt generösa hemsnickrade nordiska definitionen på tätort, dvs minst 200 invånare. Skulle man räkna så i Tyskland skulle det knappt bli någon landsbygsbefolkning kvar att räkna. En typisk "Landkreis" i väst har en yta som halva Uppsala kommun, en kvarts miljon invånare och pendlingsavstånd till en storstad.

Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Jag kan inte italiensk landsbygd och har egentligen bara turistat där i Milano, Rom och sedan någon badort. Kan inte uttala mig.

Vad gäller Tyskland finns det också en stolthet över sitt "Heimat". Man ser det redan när man åker in i de mindre orterna, med vackra skyltar som säger "Willkommen in Kreis Kleindorf" och liknande. I Sverige däremot skäms folk på landsbygden över sin håla, och vill helst flytta till ett bostadsrättsgetto i Stockholm. Och med tanke på hur det ser ut i avflyttningsorterna så kan man förstå det. ICA och Konsum runt ett litet grått torg där kaféet är fyllt med dagdrivare från andra kontinenter. En pizzeria där man på sin höjd kan få "en stor stark" och en Jäger till sin Calzone. Ortens arbetsgivare klappade igen och flyttade till Estland eller Slovakien.

Så även om Tyskland givetvis har många fler storstäder än Sverige, så känns det relativt mindre urbant.

En annan detalj jag gillar med tyskarna är att man fortfarande kan se på reg.plåtarna varifrån dom kommer!

Men så är det väl inte riktigt. Jag ser inga i uppvuxen ålder som vill till en storstad. De är redan där.
Citera
2017-04-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag undrar vad man får för känsla när man är där, liknar allt en enda jättestad, eller finns det mycket grönområden mellan de olika städerna?

Åker man tåg ser man mest buskar eller bostäder 2-3 våningar, förutom i de centrala delarna av städerna.

Kanske lite mer synligt förortlandskap mellan Köln-Düsseldorf-Duisburg än Duisburg-Dortmund, och så går det att se Schwebebahn i Wuppertal om man vet vad man ska titta efter så man inte missar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ett standardiserat sätt att räkna ut en stads storlek genom att räkna den del av regionen som har sammamhållen tätort dvs där befolkningstätheten är över ett visst värde. Denna beräkningssätt gör att t.ex. stockholm får höga siffror medan t.ex. Göteborg som har en hel del angränsande grönområden som skär av mot närliggande tätorter får lägre värden. Samma sak är det med många tyska städer.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...European_Union
Tätorter 2015
Ruhr 6,7 milj
Berlin 4,1
Köln-Bonn 2,1
Hamburg 2,1
München 2,0
Frankfurt 1,9
(Stockholm 1,6)
Stuttgart 1,4
(Köpenhamn 1,2)
(Helsingfors 1,2)
Dresden 0,7
Hannover 0,7
Nürnberg 0,7
Bremen 0,7
Leipzig 0,6
Mannheim 0,6
(Göteborg 0,6)
Saarbrücken 0,5
Aachen 0,5

Storstadsområdena är förstås större, https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...reas_in_Europe
Senast redigerad av storkvitter 2017-04-16 kl. 10:30.
Citera
2017-04-16, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Uppsala har drygt 200000 invånare.
Var får du 200 000 ifrån? Uppsala tätort har 149 245 inv. och hela kommunen har 214 559 inv. Tycker det är viktigt att man särskiljer på tätort och kommun. Finns en del kommuner med stora landområden som är obebodda t.ex. Kiruna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in