• 1
  • 2
2017-03-28, 21:03
Medlem
Vad är anledningen till att Tysklands städer är relativt små. Ett land med 80 miljoner invånare.

Berlin på första plats med 3.3 miljoner men sedan faller det i rask takt. Frankfurt som är femte största staden har endast 650 000 invånare.

(https://en.m.wikipedia.org/wiki/List..._by_population)

Är det Tyskarnas sätt att räkna eller rör det sig om relativt små städer? Kopplingen till historia tänker jag mig att det finns någon historisk regel kring vad som ingår i själva staden och vad som är förorter.
Citera
2017-03-28, 21:08
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex
Vad är anledningen till att Tysklands städer är relativt små. Ett land med 80 miljoner invånare.

Berlin på första plats med 3.3 miljoner men sedan faller det i rask takt. Frankfurt som är femte största staden har endast 650 000 invånare.

Är det Tyskarnas sätt att räkna eller rör det sig om relativt små städer? Kopplingen till historia tänker jag mig att det finns någon historisk regel kring vad som ingår i själva staden och vad som är förorter.

Tyskland hade för 600 år sedan bara 2 miljoner invånare. Det har under större delen av sin historia varit uppdelat på en massa små hertigdömen, grevskap och furstendömen, sammanhållna av en svag kejserlig centralmakt. Det har inte funnits så stor anledning att skapa stora städer eller att inkorporera mindre orter med stora. Tyskarna är i allmänhet motvilliga till kommunreformer. Att Berlin har gått tillbaka så mot tidigare beror på andra världskriget och delningen efteråt. Fram till 1945 hade staden ungefär 4,3 miljoner invånare.
Citera
2017-03-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex

Tyskland har väl alltid varit fullt av en massa småpåvar?
Citera
2017-03-28, 22:17
Medlem
Alltså kan man tala om staden där jag bott i Tyskland, nämligen Freiburg im Breisgau. Staden i sig är inte jättestor ytmässigt, utan runt omkring staden finns mängder av andra städer såsom Emmendingen. En helt egen stad, och hade detta varit i t.ex. Stockholm hade det antagligen räknats som en del av Stockholm. Inte är Solna och Huddinge egna städer? Alltså, att man försöker att vara mindre centraliserade, och hellre har flera men mindre enheter än stora centraliserade städer som Stockholm och Göteborg.
Citera
2017-03-28, 22:22
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleswordTW
Alltså kan man tala om staden där jag bott i Tyskland, nämligen Freiburg im Breisgau. Staden i sig är inte jättestor ytmässigt, utan runt omkring staden finns mängder av andra städer såsom Emmendingen. En helt egen stad, och hade detta varit i t.ex. Stockholm hade det antagligen räknats som en del av Stockholm. Inte är Solna och Huddinge egna städer? Alltså, att man försöker att vara mindre centraliserade, och hellre har flera men mindre enheter än stora centraliserade städer som Stockholm och Göteborg.

Solna är en egen stad. Huddinge är också en egen kommun. Men tyska kommuner är ändå relativt små både till yta och befolkning jämfört med svenska.
Citera
2017-03-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Solna är en egen stad. Huddinge är också en egen kommun. Men tyska kommuner är ändå relativt små både till yta och befolkning jämfört med svenska.
Nej, Solna var egen stad fram tills 1971 då det blev en kommun. Jag är fullt medveten om det, men dessa kommuner är fortfarande en del av storstaden Stockholm, alltså storstadsområdet och inte riktigt samma system tillämpas i Tyskland.
Citera
2017-03-28, 22:33
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleswordTW
Nej, Solna var egen stad fram tills 1971 då det blev en kommun. Jag är fullt medveten om det, men dessa kommuner är fortfarande en del av storstaden Stockholm, alltså storstadsområdet och inte riktigt samma system tillämpas i Tyskland.

De är självständiga enheter ändå. Det är ju inte så att de "tillhör" Stockholm, fast de rent funktionellt ingår i en sorts metropolis.
Citera
2017-03-28, 22:46
Medlem
Kan det inte bara vara så att Tyskland var mindre centraliserat än Sverige? Lägg där till att typ alla städer var mer eller mindre självstyrande innan de enades under allt större fanor.
Citera
2017-03-29, 09:48
Medlem
Ankdammsmans avatar
På vilket sätt är de tyska städerna små? De har tre städer över miljonen och en precis under. Jämför till exempel med Frankrike, som bara har en miljonstad.
Citera
2017-03-29, 12:58
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
På vilket sätt är de tyska städerna små? De har tre städer över miljonen och en precis under. Jämför till exempel med Frankrike, som bara har en miljonstad.

De är mindre än London och Tokyo, förstås
Citera
2017-03-29, 13:13
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
De är mindre än London och Tokyo, förstås

Vi ska inte glömma av att särskilja kommun, stad och storstadsområde. Detta gäller inte bara för Tyskland (där majoriteten av stadens befolkning i de största städerna ofta bor utanför kommunen), utan även t.ex. Frankrike och Storbritannien. Frankfurts kommun har t.ex. bara c.a 700'000 invånare, men staden mer än 2 miljoner. Marseille har i princip likvärdiga siffror. Storbritannien är ännu mera extremt, med bara en kommun (city), med mer än 1 miljon invånare (Birmingham) och med färre än 10'000 inom City of London (innanför de gamla stadsmurarna).

Så egentligen har Tyskland c.a 10 miljonstäder.
Citera
2017-03-29, 13:19
Avstängd
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vi ska inte glömma av att särskilja kommun, stad och storstadsområde. Detta gäller inte bara för Tyskland (där majoriteten av stadens befolkning i de största städerna ofta bor utanför kommunen), utan även t.ex. Frankrike och Storbritannien. Frankfurts kommun har t.ex. bara c.a 700'000 invånare, men staden mer än 2 miljoner. Marseille har i princip likvärdiga siffror. Storbritannien är ännu mera extremt, med bara en kommun (city), med mer än 1 miljon invånare (Birmingham) och med färre än 10'000 inom City of London (innanför de gamla stadsmurarna).

Så egentligen har Tyskland c.a 10 miljonstäder.

Jag tycker att det är lite en semantisk fråga. Man skulle kunna betrakta Londons borroughs inte som faktiska städer (eller köpingar, om man ska översätta noggrant) utan som en motsvarighet till stadsdelarna i Stockholm och Göteborg, alltså små enheter som har begränsad autonomi men tveklöst tillhör staden. I Tyskland däremot är det helt klart att det är självständiga kommuner. Men jag är inte tillräckligt insatt i hur Storbritanniens kommuner fungerar för att kunna säga det med säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in