Citat:
Ursprungligen postat av
Rasande-Rose
Nja, nu är definitionen inte alls så kristallklar. Man är minderårig, men jag skulle nog snarare kalla minderåriga över 15 år för ungdomar. Sen så föreslår jag också att du istället formulerar det som "dåligt allmänbildad".
Vidare så har man i våra grannländer lyckats konstatera att en majoritet av de ensamkommande är vuxna över 18 år. Finns inget som tyder på att det skulle vara annorlunda här i Sverige. Ensamkommande man ser i medier och på stan förefaller vara i åldern 25-40 år.
Dagens generations "ungdomar" som är födda efter år 2000 är mer barn än ungdomar, dagens föräldrar uppfostrar dem till att förbli barn långt upp i åldrarna, jag ser dagligen 15-16 åringar som mer eller mindre är klädda som 10 åringar och som beter sig som om de vore 10 år.
Jag ser inte längre 15-16 åringar gå klädda med band-t-shirts på somrarna längre, när turistströmmarna kommer så ser dessa åldrar ut som förvuxna 10 åringar som släpas efter föräldrarna och de bevakar vartenda steg de tar.
Det är sällan som 15-16 åringar går på skräckfilmer på bio längre i den stad jag bor i trots att de får, förklaringen är att de inte vågar se skräckfilmer eftersom de är mörkrädda vojne vojne.
Så barn perspektivet stämmer dagens föräldrar uppfostrar barn att vara barn långt upp i åldrarna, precis som överklassen gjorde en gång i tiden.
Det är knappt någon 15-16 åring som är ute och super och röker längre, det var 5 år sedan jag såg 13 åringar med fullpackade ryggsäckar Valborgshelgen, idag är de ute med sina föräldrar i stället.